Hej! Vi vill ha en lite större altan. Vi skulle vilja få bort trappen till vänster och bygga ut altanen till vänster så vi har altan hela vägen. Tänker sen att vi kanske vill ha en lite större trapp på framsidan istället (mot gräsmattan). Har ni någon bra input till mig? Tycker ni att vi borde sänka hela altanen och bygga trapp ner från dörrarna istället? Hur skulle ni ha gjort?

Tack på förhand!

• Rött hus med vit dörr och en altan. Trappa till vänster och gräsmatta framför. En pump och ett zinkkar syns på gräsmattan i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd träfasad med en altan försedd med vitt räcke, grill och parasoll. Altanen är byggd ovan mark bredvid gräsmattan.
    Skapa konto
Höjden bör behållas, både för funktionen, känslan och utseendet.
Man vill inte gå upp och ner för en trappa när man ska ut med mat och annat under sommaren.
Dessutom brukar man få mer sol/ljus ju högre upp man kommer.

Riv trappan och sätt plintar på den yta där ni vill ha altanen.
Avgör sedan om trallen på den befintliga ytan ska bytas eller kan ligga kvar.
Beror i huvudsak på om dimensionen är den som man vill ha för hela konstruktionen.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Vart leder dörrarna och hur används de idag?

Z z_bumbi skrev:
Vart leder dörrarna och hur används de idag?
Den vänstra in i köket. Den högra in i matrummet. Den vänstra används typ aldrig längre. Inte sen vi satte in altandörren.

S Surkam skrev:
Hej! Vi vill ha en lite större altan. Vi skulle vilja få bort trappen till vänster och bygga ut altanen till vänster så vi har altan hela vägen. Tänker sen att vi kanske vill ha en lite större trapp på framsidan istället (mot gräsmattan). Har ni någon bra input till mig? Tycker ni att vi borde sänka hela altanen och bygga trapp ner från dörrarna istället? Hur skulle ni ha gjort?

Tack på förhand!
Dessutom ersätt sovrumsbalkongen med en fransk balkong - blir bättre balans på gaveln.

• Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
Jag skulle ha byggt trappsteg längs / runtom hela altanen. Växelvis skulle man kunna jobba med dubbla trappsteg (för att skapa sittbänk). Då kan man ta bort räcket, springa upp / ner var man nu känner för + att man då får höjdskillnaden ner mot gräsmattan att smälta in bättre och inte kännas lika hög.

• Röd villa med stor altan och vedugn, vy i solnedgång. Perfekt för att diskutera altan- och utemöbelbyggnation.
    Skapa konto
  • Gilla
Surkam och 10 till
  • Laddar…
aeroform aeroform skrev:
Jag skulle ha byggt trappsteg längs / runtom hela altanen. Växelvis skulle man kunna jobba med dubbla trappsteg (för att skapa sittbänk). Då kan man ta bort räcket, springa upp / ner var man nu känner för + att man då får höjdskillnaden ner mot gräsmattan att smälta in bättre och inte kännas lika hög.
Snyggt. Får jag fråga vilket program du använt för att skapa bilden..?

N nik_gu skrev:
Snyggt. Får jag fråga vilket program du använt för att skapa bilden..?
ChatGPT ☺️

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
aeroform aeroform skrev:
ChatGPT ☺️
Tack! Sen på AI-bollen här… får prova till eget altanprojekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.