Har ett uterum med sadeltak och det blir illa varmt om sommaren. Just nu stänger vi ute solljuset med enkla gardiner som vi drar för skjutpartierna och det funkar ok. Har Ni något bra tips på hur man fixar solskydd till gavelspetsfönstren? Vill ha dessa separerade från gardinerna.

RoTe
Bild?

RoTe RoTe skrev:
Bild?
Så här ser det ut

• Inglasat uterum med vitt tak och gardiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
M Maria Johansson3 skrev:
Så här ser det ut
Är du nöjd med gardinerna du har nu? Jag tycker det ser fint ut i alla fall! Jag hade köpt någon till och sytt upp två triangelformade och satt upp för gavelfönstren. Vill du även ha dessa "öppningsbara" så bör det gå med lite finurlighet och snören.

Det finns kardborrband man kan limma på fönsterkarmen och limma/sy på en gardin som har samma form som fönstret. Det blir såklart att ta fram stege eller pall för att sätta dit och ta bort så det kanske är för krångligt.

skulle nog säga efter alla år att det klarar det i medel :)

Detta år sattest tältet upp i sista minuten blåste ganska mkt 7 i medel och vi förankra ingenting utan det stod löst på altanen, ganska utsatt läge men inga problem så ...rätt uppsatt och något som håller benen så lär det vara helt ofarligt. Om duken däremot skulle fläcka sig och gå sönder är en annan sak men det dör ju ingen av :)

RoTe
A Arne999 skrev:
skulle nog säga efter alla år att det klarar det i medel :)

Detta år sattest tältet upp i sista minuten blåste ganska mkt 7 i medel och vi förankra ingenting utan det stod löst på altanen, ganska utsatt läge men inga problem så ...rätt uppsatt och något som håller benen så lär det vara helt ofarligt. Om duken däremot skulle fläcka sig och gå sönder är en annan sak men det dör ju ingen av :)
Är du i rätt tråd nu?

• Haha
På grön kvist
  • Laddar…
Varianterna jag sett är antingen att specialsy (dvs gör det själv) gardiner till rätt form och sätt upp som föreslagits med kardborrband eller liknande. Och/eller sätta fönsterfilm för att minska instrålningen. Finns film som inte förändrar tonen så mycket, men som ändå kan lindra.

RoTe RoTe skrev:
Är du i rätt tråd nu?
näpp vettiii... hur det gick till :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.