Jag har haft en tung parasollfot på samma ställe på terasstrall ett par år, och trät har murknat under. Går det att göra någon snabbfix på det? Fylla de värsta hålen och sprickorna med något? Vad i så fall?

Tack!
Murken träterrass med rund avtryck från parasollfot och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bättre att byta de dåliga brädorna.

• Gilla
tobsy och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är bättre att byta de dåliga brädorna.
jag vet det, men finns det någon genväg utan att göra det?

P
T tobsy skrev:
Du kan skrapa ur och fylla med valfri gucka för utvändigt bruk men det kommer att se ut som skit. Det är ett såpass litet jobb att byta det så det är inte lönt att leta genvägar.

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
K
T tobsy skrev:
Övertygad om att alla former av ”genvägar” i detta fall både kommer ta längre tid och bli dyrare än att köpa två-tre nya brädor, kapa och skruva dit

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Genvägen är att bara byta trall.
Detta då det är ruttet, men är det inte genomruttet kan man skura med linoljesåpa och se hur det blir.
Men....... att skura kommer göra att du vill skura hela altanen :-)
Byt trall bara, enkelt.
/Workingclasshero

• Gilla
tobsy
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Genvägen är att bara byta trall.
Detta då det är ruttet, men är det inte genomruttet kan man skura med linoljesåpa och se hur det blir.
Men....... att skura kommer göra att du vill skura hela altanen :)
Byt trall bara, enkelt.
/Workingclasshero
Har skurat och det ser mycket bättre ut. Ska skura hela altanen eftersom den är torr och sprucken. Inte så mycket jobb ändå. Det är på gränsen att det funkar utan mer åtgärd, eller möjligen litet sågspån/lim och sen färgad såpa. Eller så måste jag byta bräder :-(

Slitna träplankor med synliga skador och tecken på åldrande.
Skapa konto

Efter sågning. Jag velar fortfarande men förstår situationen. Mer om jag kan leva med att det ser ut så där. Och det ska man nog inte, det skulle jag till exempel inte vilja vid försäljning

Att byta några trallbrädor är varken dyrt eller komplicerat (om man har rätt verktyg förstås!) men det kommer ju bli en färgskillnad mellan gammalt och nytt ett tag.
Ny trallbräda med ljus färg bredvid äldre, gråare träbrädor på en altan. Färgskillnaden visar på byte och underhåll av trall.
Skapa konto
Den här byttes i mars, samtidigt som resten tvättades och linoljesåpades.

Tillägg: beroende på hur de är sågade kan det allra enklaste vara att bara vända på dem! Bräderna är ofta som nya (men lite smutsiga) på undersidan.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Att byta några trallbrädor är varken dyrt eller komplicerat (om man har rätt verktyg förstås!) men det kommer ju bli en färgskillnad mellan gammalt och nytt ett tag.
[bild] Den här byttes i mars, samtidigt som resten tvättades och linoljesåpades.

Tillägg: beroende på hur de är sågade kan det allra enklaste vara att bara vända på dem! Bräderna är ofta som nya (men lite smutsiga) på undersidan.
Fan vad smart! Det är klart jag skall vända på dom! Litet orolig att de är rillade men det blir förstås första steget!

K
T tobsy skrev:
Fan vad smart! Det är klart jag skall vända på dom! Litet orolig att de är rillade men det blir förstås första steget!
Skulle dom vara rillade på undersidan menar du?!

T tobsy skrev:
[bild]

Efter sågning. Jag velar fortfarande men förstår situationen. Mer om jag kan leva med att det ser ut så där. Och det ska man nog inte, det skulle jag till exempel inte vilja vid försäljning
Byt!

T tobsy skrev:
Det går att slipa och det går att karva bort det ruttna så kanske man kan få det att se lite bättre ut. Men jag skulle avråda från att försöka fylla igen håligheter. Det kommer bara att skynda på processen.

K kniv skrev:
Skulle dom vara rillade på undersidan menar du?!
Ja men det är dom inte

Fyra plankor vända (väldigt fina på undersidan! Får lust att vända alla) och två bytta!

Tack för tips och inspo!

Fyra nyare och ljusare träplankor installerade mitt i en äldre, grånad altan.
Skapa konto

• Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.