Gjorde en ny bordsskiva, till ett utebord vars stativ fortf var ok, för en vecka sedan. Köpte och anpassade fem längder av tryckimpregnerad furu 28x145 och skruvade fast reglarna då de låg på ett plant bord. Allt såg då bra ut. Efter montering på stativet och att bordet hade stått utomhus en vecka började ena hörnet, och stativet under, att vrida/lyfta sig. Bordsskivan ser nu ut som på bilden efter att jag skruvat av den från stativet igen (höger hörn lyft 2 cm från bordet). Vad är det som har hänt? Någon som vet? Finns det något jag kan göra för att räta upp skivan? Vore tacksam för råd & hjälp.
Ser ingen skiva utan bara trall som är fastsatt i reglar. Att trät rör på sig kommer oundvikligen hända. Det man gör med massiva träbord är att man inte skruvar fast hela skivan stumt utan man sätter så att skruven kan löpa i ett spår. På så sätt kan man låta trät röra på sig men kontrollerat. Dock stor skillnad på tryckt virke och massivt
Hej Kniv. Tack för svar. Ursäkta, fel uttryckt av mig. Ja, jag har gjort en "bordsovansida" av fem tryckimpregnerade kvistfria brädor (ingen skiva). Bräderna var också väldigt torra vid inköp. Alla trallbräderna vrider sig nu, ligger inte an stativet plant utan reser högra hörnet (i bild) 2 cm. Hjälper det att sätta dit stående 2x3 regler istället, tror du (som det var på gamla bordet)? I natt har jag haft bordsytan ute i regnet för att se om vridningen går tillbaks med mer fukt i träskivorna. Har inte hänt ännu. Idag kommer jag att skruva loss reglarna och analysera vidare. Hjälper det om jag skruvar trallskivorna mot stativet direkt istället, tror du? Jag gjorde lösningen enl bild som förra bordsytan, där bordsytan var löstagbar inför vinterförvaring.K kniv skrev:Ser ingen skiva utan bara trall som är fastsatt i reglar. Att trät rör på sig kommer oundvikligen hända. Det man gör med massiva träbord är att man inte skruvar fast hela skivan stumt utan man sätter så att skruven kan löpa i ett spår. På så sätt kan man låta trät röra på sig men kontrollerat. Dock stor skillnad på tryckt virke och massivt
Klicka här för att svara