Hittade i ett inglasat uterum. Någon som vet vad detta är och behöver jag ta kontakt med Anticimex? Livrädd om det är en kackerlacka, tänk om det är fler

Brun insekt i plastbehållare, liknar kackerlacka. Finns i inglasat uterum. Inlägget uttrycker oro och frågar om kontakt med Anticimex behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett brunt insekt liknande en kackerlacka, hittad i ett inglasat uterum, vilket orsakar oro för möjlig skadedjursinfestation.
Skapa konto

Svårt att se, men kolla på skalbaggar av arten ”dykare”. Bakbenen är ofta bakåtriktad som på din, och de kan vara riktiga bjässar. Har ni sjö eller vattendrag i närheten?

Korta spröt fram också, kackerlackor har väldigt långa spröt. Så gissar på dykare…

Redigerat:
  • Gilla
HelenSv och 1 till
  • Laddar…
E emjeysimone skrev:
Svårt att se, men kolla på skalbaggar av arten ”dykare”. Bakbenen är ofta bakåtriktad som på din, och de kan vara riktiga bjässar. Har ni sjö eller vattendrag i närheten?

Korta spröt fram också, kackerlackor har väldigt långa spröt. Så gissar på dykare…
Vi bor inte nära vatten. Är dykare något man behöver oroa sig över?

Om det är en dykare är det inget att oroa sig för. Dykare kan flyga så de kan påträffas långt från vatten.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
H HelenSv skrev:
Vi bor inte nära vatten. Är dykare något man behöver oroa sig över?
Om det är en dykare så nej. De flyger i skymningen och är duktiga flygare. Vi bor nära en sjö och hittar dem då och då i utkastaren från takavattningen, och vi har ett hus som är 2 1/2 våningar, så nog kan de ;-). Men som BirgitS skriver - för ett riktigt svar så kolla med en biolog. Jag är något av en hobbyist som lärt mig av nyfikenhet pga massor av skalbaggar i närområdet.

• Gilla
HelenSv
  • Laddar…
Kackerlacka ?

• En pappershandduk hålls i handen med en liten insekt, eventuellt en kackerlacka, på ytan.
    Skapa konto
Svårt att säga iom att den är mos, men den har onekligen drag av kackerlacka. Långa spröt och typiska ben. Genomskinliga täckvingar. Bor du i lägenhet skulle jag ta kontakt med firma typ Anticimex eller ta hjälp av https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.