Tänkte bygga en pergola över 4x4 meter av altanen ut från fasaden när jag bygger om min altan.

För att undvika bygglov blir det utan fast tak nu på pergolan men vill ju helst inte börja om från början när/om jag bygger på ett tak. Antagligen i så fall kanalplast.

Den snabba skissen är 95x95-stolpar i hörnen i ytterkant och sedan monterad i fasad i innerkant. Räcker det för 16kvm tak i Stockholm? Lutning 10 grader har jag läst mig till.

Tar tacksamt emot alla sorters tips. :)
 
K
95x95 som dimension kommer duga bra för stolpar. Det som är än viktigare är hur du ska göra infästningen i fasaden, vilket avstånd du ska mellan stolparna och vilken dimension du ska ha på takbalkar och bärlinan.
 
K kniv skrev:
95x95 som dimension kommer duga bra för stolpar. Det som är än viktigare är hur du ska göra infästningen i fasaden, vilket avstånd du ska mellan stolparna och vilken dimension du ska ha på takbalkar och bärlinan.
Tack! Med stolpar bara i ytterhörnen och 4x4 meter kändes det som att det blev väldigt grovt trä för taket enligt svenskt trä dimensioneringsguide (bifogat). Bärlina för taket + takbalkar på varandra blir nästan en halvmeter på höjden. Är det rimligt eller har jag gjort något fel..?
 
K
Ska du ha limträ som skruvreglar på altanen? Pengar i sjön!

Om du inte ska ha takutsprång kan du fästa takbalkarna i liv med främre bärlinan istället för att vila dom ovanpå. Går även att sätta små korta bitar utanför för takutsprång..

Finns nån tråd här på forumet som har 45x170 som takbalkar tror jag det var. Och typ samma längd som dig. Som håller än.
Det man ska tänka på och som folk glömmer bort är att det knappast går sönder av att ha en klenare dimension, men det kan i vissa fall hänga ner lite (i storleksordningen 10-15mm). Och att man inte kan hänga upp en hammock med tre personer i.

Har du hammarband du fäster i vid fasaden eller hur skulle det göras?
 
K kniv skrev:
Ska du ha limträ som skruvreglar på altanen? Pengar i sjön!

Om du inte ska ha takutsprång kan du fästa takbalkarna i liv med främre bärlinan istället för att vila dom ovanpå. Går även att sätta små korta bitar utanför för takutsprång..

Finns nån tråd här på forumet som har 45x170 som takbalkar tror jag det var. Och typ samma längd som dig. Som håller än.
Det man ska tänka på och som folk glömmer bort är att det knappast går sönder av att ha en klenare dimension, men det kan i vissa fall hänga ner lite (i storleksordningen 10-15mm). Och att man inte kan hänga upp en hammock med tre personer i.

Har du hammarband du fäster i vid fasaden eller hur skulle det göras?
Jag gjorde inga ändringar i förslaget så om det ska vara limträ eller ej vet jag inte, men antagligen inte då låter det som? :)

Smart att sätta dem i liv med främre bärlinan, då blir ju konstruktionen betydligt nättare. :)

Ärligt talat så visste jag inte vad ett hammarband var innan jag kollade med ChatGPT nu. 🤓 Låter rimligt att skruva fast taket i hammarbandet tycker jag. Eller?
 
K
Men du skrev ju att den skulle fästas i fasaden?!
 
K kniv skrev:
Men du skrev ju att den skulle fästas i fasaden?!
Jag förstod det som att hammarbandet var en extra stark "regel" innanför panelen/fasaden. Inte mitt område så jag blandar nog ihop begreppen. Jag tyckte mest det lät klokt att skruva fast altantaket i något som var stabilt. :)

Hur som helst så skulle nog taket fästas i fasaden någon decimeter under befintlig takfot. Likt till exempel i denna bild fast då kanske någon dm ner på fasaden.

Altanbygge med takstolar som fästs i husets fasad under takfoten, bredvid vita fönster med spröjs på ett grönt trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Det duger inte att bara fästa dem i panelen som är 22mm tjock. Du bör se till så att du fäster i regel innanför. Antingen i hammarbandet som är ovanför fönster/dörrar, eller i stående reglar. Och för det senare är nog det lättaste att fästa en liggande bärlina som takbalkarna sedan fästs i. För sannolikt kommer du inte ha stående reglar i väggen exakt där du vill ha dina takbalkar..
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.