Altan & Uteplats
meckis: kilsågade brädor? nackdelen är att tryckt virke inte är tryckt hela vägen genom plankan. så man tapppar nog lite av rötskyddet.
TeroM: Plintarna är väl den mindre kostnaden på ett altanbygge. Gissa antal går inte då vi inte har en antingen om hur du tänkt att bygga. Har du plats på höjden kan du använda kraftiga bärlinor och golvreglar, glest mellan plintarna medan om du går ner i dimension på dessa blir det tätare mellan plintarna. Sök på forumet efter "spännviddstabell" så kommer du att kunna få en idé om
falmark: [citat] Dessutom är tillbehörstrafon ip68 klassad, dvs vatten- och dammtät. Peter på Ledteknik/Molelectric var otroligt hjälpsam när jag skulle köpa mitt system.
SBH: man kanske inte ska bo i lägenhet om störs sig som eran granne :wow:
shadowfire: Brädorna mot frisen känns naturliga att slipa ner lite (eller fräsa, hur man nu väljer att göra) då det annars blir en skarp kant som möter en avrundad fris - men jag tänker även trallände mot trallände som läggs "som vanligt" på längden. Märker ju att det lätt kan bli en liten kant här o där då brädorna inte har exakt samma form, så även om man lägger dem kloss an så kan
bonkeman: Lite fler bilder. Ni har vi börjat montera upp ribborna till staketet. Jag beslöt mig för att endast montera ribbor på utsidan och valde därmed lite grövre än tänkt, 45x45 istället för 28x45. Konstigt nog är 45x45 något billigare... När det nu växer fram så känner jag mig mer och mer trygg med att detta blir bra! [bild] [bild]
senmathal: Jag håller helt med dig, ser ut som en polkagris ovanför fönstret om man har röd panel och vita Bleck. Ovanför fönstren har vi satt blecken under panelen. Ska det vara riktigt efter boken ska dom väl även sitta under spikregeln för att det ska bli en luftspalt mellan bläck och panel. Vi har träpanel på delar av källaren och har därför satt ett bläck längst ner under husets
hantverkare1: Tänk på att såga båda bitarna i samma vinkel. Är den ena 44 och den andra 45 så blir snittytan olika lång. Fult. Kanske självklart men man vet ju aldrig
Extra allt: Fallet ska givetvis vara i från huset och 1,5-2cm per meter så högsta punkten ska vara inne vid grunden och lägsta ute vid gräset så att regnvatten rinner ut i gräsmattan annars leder du ju in vattnet emot grunden och det är lika med stora problem.... och lägger du plattorna som jag menar så slipper du kantsten och ändå får en liten kant
Stenteg: Toppen, tack för tipset. Det blir K-Rauta vid nästa besök i Storstaden
Zeke_Varg: Den är jättefin den från byggahemma! Har man uteplatsen i ett väldigt lugnt och stilla läge så kan det absolut funka. Men blåser det vet jag inte hur tyst/hållbart det blir. Vi bor i ett riktigt blåshål så vi passar den lösningen.
TimPellet: Absolut, det är 220mm reglar och tanken är att fylla upp det utrymmet med lämplig isolering. Har en lång tråd i byggnadsvårdsforumet om huruvida det faktiskt finns någon miljövänlig isolering så vi får se vad det blir. De enda giftfria, svenska, lättarbetade förslagen som kommit upp än är egentligen hampaull och spån men vi får se vad framtiden har i sitt sköte.
roli: Vi har 28mm golv i uterummet mot skjutpartierna, med glipa. Glipan täcks av en list som sitter fast i aluminiumbågen. Popnitade fast träbitar med ca. 60cm delning som listen skruvades fast i. Denna list går runt hela uterummet som en "bård/sarg" för att dölja rörelsespringan. Denna lösning har fungerat perfekt i tre år..
pelrik: Snackade med min snickare i trakten och han brukar inte behöva padda efteråt sa ha. "Har man gjort arbetet ordentligt från början brukar det inte behövas" -menade han. Han sa att om det skulle bli lite ojämt med tiden kan man padda ner ojämnheterna efteråt, men det brukar aldrig behövas enligt honom.
Tumme_mitti_handen: Vi bor i en röd 70-talsvilla med vita knutar alldeles vid havet och jag har just bytt stolpar vid vår öppna farstukvist. Tidigare satt ett tråkigt vitt "staket" som broräcke men jag skulle vilja ha ideer på vad man skulle kunna göra istället, gärna något havsinspirerat. Funderade på om jag skulle göra något med ett grovt rep/tross men det finns säkert många spännande ideer som jag
Zeke_Varg: Hej, Jag har sedan ett år tillbaka blivit husägare och har en hyfsad tomt. Jag är, hittills, inte så vass på bygge men allt går att lösa.. Jag har däremot målat lite tavlor så jag är mer estetisk än praktiskt kan man säga (hjälpt till med bygge av lösvirkesstuga från egenfixade plintar till färdig stuga). För att göra berättelsen kort så har det poppat upp mängder med
benke_berguv: Precis den jag tänkte på, Tusen tack! //Benke
Janneman: Oj då kanske bäst att byta för säkerhets skull. Konstigt att det inte står så mycket om riskerna med Gamla eller slitna membran. Har inte läst någonstans att det händer olyckor med detta. Kollade noga på min och ser att den varit igång i exakt 6 säsonger. Vi grillar året runt och den står Skyddad på altan under tak, regulatorn sitter inne i grillskåpet och det är även huva på
Nerre: Vi har trallar på marken som är trall med "reglar" gjorda av trall. Men det stämmer nog att de blir högre än 3 cm. Fast det går ju att t.ex. borra sidledes genom trallen och dra ihop dem med gängstång (och ett par brickor mellan för distansen). Då blir det bara ett lager. Alternativt att man tar remsor av 3 mm plywood och skruvar underifrån med korta skruv).
mexitegel: Heltäckningsmattor är väl per definition ohygieniska ? :) Mattan kommer mest troligt att mögla. En traditionell balkongmatta med "knoppar" under ger viss luftcirkulation under och risken minskar då.
TimPellet: Fär det första vill jag säga att jag tycker det var väldigt snyggt! Jag förstår att man tycker det är osnyggt med alla trallbrädor skarvade på en regel men vad tycker ni om ovanstående när man har en rejäl avdelare? Är inte det ännu snyggare än att ha löpande skarvar? Skulle det vara snyggt att ha avdelarna i ett annat träslag? Sedan undrar jag vad ni tycker om detta, om man nu
falmark: [citat] Ja, om man vill man tjäna lite dimension på att göra bärlinan kontinuerlig över flera stöd bör man skarva där det är gynnsammast. Momentet på en Bärlina kan vara lika stort vid stöd som mitt mellan plintarna. Gynnsammast att skarva den typ av skarv som vi gjorde är i trakterna av 1/5dels eller 1/4dels punkten där momentet är minimalt.
RPT: Min sambo råkade visst slänga båda våra tunga balkongbord av stål och trä, vi har 4 tunga stolar till också som inte använts på länge, men håller i evigheter med rätt underhåll och förvaring. Vad är bäst att ha numera då våra verkar dyrast att köpa?
Daizen: tack så mycket för tipsen. Och jo,, jag var nog lite trött när jag skrev mitt inlägg :) menade såklart meter, så 2.5x2m längd/bredd med 1-1.25m mellan plintarna. Jo, jag tänkte använda färdiga plintar först, men i två av hålen så är det två stenar av större storlek som ligger i vägen för att få ner de färdiga plintarna så tänkte att jag lika gärna kunde gjuta i dem
kaherdin: Såhär blev resultatet, om någon ramlar in här framgent; [bild] 95mm gånger 95mm stolpar, liggandes på de samma, fästa i fasad (jag satte dem i spikraden på fasaden) med vinkeljärn. Håller fint och hårt. Tanken är att sy ett solsegel av segelduk och spänna över eller under dem nästa säsong.