Altan & Uteplats
Johnny Viking: Har köpt detta tak: http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/uterum/kanalplast/16_mm_med_profiler 3500x5400 som man får skära till om det behövs. Får man ju hoppas det kommer som utlovat inom 2-3 veckor. :)
TimPellet: Billigare och enklare är två mycket eftersträvansvärda mål i min bok! Men "fler plintar" låter inte som "enklare". Om jag skall gå ner i dimmension måste jag väl ha en hel plintrad till? Jag vill gärna behålla det stora öppna utrymmet under och spännvidden är ju lång redan som det är. Två konkreta frågor som kanske är omöjliga att svara på: Kan jag behålla befintlig design
Johnny Viking: Självklart. Nybygge! Det ore ju fantastiskt. Blir en lite större o skönare yta då :)
pelrik: Ja det har du verkligen rätt i. Jag tror att jag kommer följa råden som jag hittade i den stora paddningstråden http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86307-paddningstraden.html. Men vore ändå tacksam om olika syner p åom man ska använda sättsand eller stenmjöl. För och nackdelar. Vad ska jag göra åt grunden på utbygget som det finns närbild på överst i tråden, funderar
MrSmith: Har precis byggt så att den soluppvärmda uteduschen kommer upp från gräsmattan till trädäcket. Har använt brunimpregnerad rillad 28*120 där duschen ska stå, 1,2m*1,8m då strålen inte går rakt ner utan snett framåt. Skruvar fast duschen i en 40cm*40cm betongplatta och ställerlös direkt på trallgolvet. Då blir den lätt att ta in på vintern.
Remco: Är det någon som har thermowood som fasad ? Jag har sett ett hus som var precis färdigbyggt men problemen har en tendens att dyka upp först efter ett tag. Erfarenhet någon ? Finns det leverantörer som levererar modulhus med thermowood-fasad ?
JAK2011: Hej! Jag söker en billig glasmästare i stockholmsområdet som kan ge bra pris på altanglas. Någon som har några tips? Jag ska byta ut det fula räcket mot glas och enkelt fästa dem i befintliga trästolpar. Tror det blir kanonsnyggt, vi bor vi en sjö och önskar så bra vy utan störande moment som möjligt, bilder kommer! Tacksam för tips. //J
sblixten: [citat] Kortlingarna är där förmodligen för att göra det lite stabilare. De fördelar lasten mellan reglarna och inte bara den som trycket kommer på.
Kurtivan: Man borde kunna lägga remsor med förhydlingspapp över reglarna och därmed förhindra att vatten tränger in så lätt.
jojjeblom: Ptja borra hål i över/underliggare och montera rören i dom.
237: Är sugen själv på sioo. Har du någon bild på altanen hur det blev?
Kalmarkille: Tackar för tips och råd. Jag försökte våga in plattorna sinsemellan genom att lägga reglarna/bärlinorna över minst 4 åt gången, och på med vattenpasset. Skruvade trall direkt på bärlinorna som låg på stenplattor via syllpapp. Resultatet blev prima, och jag har nu en sol/fikaterass i L-form längs huset i lä med sol från 14.30 till solnedgång : )
Kullan: Uppdatering. Jag tycker att det verkar funka bara fint med vaxoljan. Regnvattnet rinner bara av och ev utspillda grejer är lätta torka upp. Så tummen upp so far.
Liemannen: http://www.expodul.se/produkt/aliver-isolerad-alu-stomme/ Skulle nog funka. Lär dock bli varmt som fan, och personligen gillar jag inte den lösningen, men smaken är som baken..
bravia: Hej, har tänkt bygga ett trädäck en längre tid och för någon vecka sedan fick jag en paviljong, så tänkte att det var dags att bygga. Så här blev resultatet: [bild] [bild] [bild] [bild]
TimPellet: Jag funderar ju på hur man bygger en upphöjd altan på plintgrund och ändå få hela utrymmet ledigt under (4m spännvidd) och vill samtidigt slippa gräva så många plintar. Jag tror nu (efter många tips) att jag kan lösa det utan svajighet med hjälp av snedsträvor men min fråga är: Om det i efterhand visar sig att det är för svajigt, kan jag då offra utrymmet under och montera
P28: Fick syn på limträtrall, någon som har lagt sådan eller vet någon annan som valt det?
Matti_75: Vagnstyckerna SKA inte vara under marken. Du får kapa av det och så att det kommer ovan mark.
TimPellet: Puh, en reflektion till från en kamrat angående överhänget utanför plintarna. Jag frågade "blir det problem att bygga vägen och taket ut på överhänget?". Ryggmärgssvaret blev, "klart att det går men det blir ju löjligt mycket svårare". Kan det stämma? Får jag problem att få en stabil vägg där ute på kanten av altanen på överhänget? Tim
joey007: Hej gorran och tack. Tyvärr så har uteköket fått vänta denna sommar då hela undervåningen har renoverats. Uteköket skall bli klart till nästa sommar och bilder mm kommer jag att lägga upp då hela altanprojektet blir klart.
MathiasS: Som sagt..... Angående ytbehandlingen så fuskade vi lite när vi byggde brygga i Östersjön för några år sedan. Istället för att kosta på ytbehandlad stång gick vi upp en dimension eller två och använde blanka stänger. Dom är efter 5-6 år tillsynes opåverkade.
jojjeblom: Några dl såpa i en hink med vatten och rotborste på skaft och skura med, sedan skölja bort med trädgårdsslang.
roli: Har Willads 40 mm kanalplast på vårt uterum och det var lätt att montera och har fungerat perfekt i över fyra år nu. Dock gäller det att montera rätt med en gång. När "topplisten" som låser kanalplatsen väl är dit slagen så sitter den. Är väldigt svårt, nästan omöjligt, att demontera den sedan utan att den får skador. Men jag tycker att det är en bättre lösning rent
Charley1968: Ok, men det är inget byggnadsteknisk grej. Då kan jag göra som jag vill. Blir troligen kompromiss: 45 grader. Tack för svaret, KnockOnWood
Chaly: När jag bytte trallvirke på vår uteplats förra sommaren så bedömde jag befintlig stomme som OK och behöll den trots att den redan suttit på plats i 20 år. Stommen är inte i direktkontakt med mark. Vet inte om det var rätt men det kändes dumt att riva något som det inte var fel på. Fick dock fixa lite då allt inte längre var i våg utan behövde justeras lite.
Lago: Hej,ska försöka att förklara mina synpunkter,den regel som monteras på muren kan ju ha vilken dim som helst,varför jag sågade av den är att jag ville ha uk bjälke och uk planka på mur i liv med varandra,men man gör den ju så hög man kan från uk bjälke tills spikregeln för panelen kanske går den dit hel.Den ev mindre biten är tänkt som ett stöd för trallen,och behöver i detta
Olivander: Lyckades få hit en erfaren morbror till sambon och våra planer har ändrats en hel del. Frågorna i denna tråd är ej aktuella längre. Får tacka för de som funnit intresse och hoppas ingen hunnit lägga ner tid på att hjälpa mig. Tråden kan stängas.
Fredrik Brorsson: Ska bygga tak över vår altan och tänkte skruvlimma två st. 45x195, ev. 45x225, som bärlina vid takfotsänden. Bredden på taket kommer att vara ca 7600mm och djupet ca 4800mm. Tanken är att dra in de yttre stolparna, skruvlimmade 45x90, 300 mm från gavelkanterna och ytterligare en eller två stolpar i mellan. Kommer skruvlimma på en 45x45 i nedre innerkant på bärlina som liggstöd för
dthompa: Klar nu med själva altan delen, ska på en överliggare bara vid det högre räcket och även vid källartrappan. Sen ska vi senare bygga en trappa upp till balkongen. Och ett tak över källardörren. Sen är planen att kanske nästa år glasa in balkongen. Glasen finns redan då den var inglasad. Men förra ägaren monterade ner dom. Men som tur är är allt sparat. [bild] [bild] [bild]