Första altanbygget och har lite funderingar. Började fundera på att kanske gå ner på 2 bärlinor men tror det blir 8 plintar på varje rad så hamnar på 16 plintar totalt och har 18 nu, 2 plintar hit och dit spelar då ingen roll.
Hur mycket överhäng vågar jag har på bärlinor och golvreglar?
Och har någon en smidig lösning för att hålla upp hörnen på trappsteget samt gavlarna? Nog får jag säkert ihop det men kan blir en onödigt dyr och komplicerad historia, och onödigt att uppfinna hjulet igen. PDFen innehåller fler ritningar för där det finns mer helhets bild på det hela.

Altan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade ju denna "färdig" bild också
(jag vet, taket först, men som tur är bestämmer jag när det regnar i den digitala världen = Aldrig ;) )

Altan.JPG
Skapa konto

Har jag tolkat spännviddstabellen rätt? Jag kan ha upp till 2,45m mellan plintarna med en 45×195 bärlina på C-C 1,8m och 45×145 golvreglar?

Har du schaktat bort diverse rabatter, gräsmatta och underliggande jord. Ska gräva för plintarna så fort dom anländer och sedan fylla upp med massor som blir över från dräneringen som pågår halvt om halvt parallellt.

1406058941606.jpg
Skapa konto

1406058956240.jpg
Skapa konto

Har börjat med utplaceringen av plintarna och med mina 4,5m bärlinor blir det 2,59m (14cm mer än vad jag kom fram till i spännvidstabellen) mellan 2 av plintar, då har jag lagt skarvarna på plintarna. Blir det svajigt och är det i så fall bättre ha samma avstånd på alla plintarna och ha skarvarna utanför plintarna med "hålplatta"?

Tycker du har superkoll på läget, en liten grej kan vara den yttersta bärlinan där steget är snyggt uthängt,där hade jag nog lagt dubbla 45x195 och förskjutit skarvarna,har alltid dubbla linor, kanske lite överkurs men tycker det blir rejält.Steget på kortsidan utförs på samma sätt,hängs upp i yttre bjälken samt nästkommande eller ytterligare en,det gör ingenting om avtåndet blir mindre än cc 600 jag menar att man kan dela för lika avstånd.

Jag löser problemet med spännvidden på bärlinan genom att sätta in en till plint per rad, 300:- och 1 timmes jobb känns som att det är en fis i rymden.

Tack Lago för dina synpunkter. Är inte riktigt med på det där med dubbla bärlinor. Stegen på kortsidan läste du mina tankar, precis så blir det, har uppdaterat ritningen där jag synkat med verkligheten och lagt in lite mer. Dom där små "klossarna" i hörn A och B är en 70x70x245 bit, tänkte skruva stegets "kjol" i den, den blir helt hängande i luften och jag hoppas kjolen orkar hålla upp hörnet, annars blir det till att kapa dom där 650mm bitarna 45mm och fästan en "bärlina" som orkar hålla upp hörnet. Hörn A blir betydligt svagare än B då det i stort sett bara är långsidan som håller upp.

Altan 1.1.jpg
Skapa konto

De dubbla bärlinorna som jag nämde är helt enkelt två st 45x195 som är ihopskruvade till en 90x195 balk,man kan ju då köra löpande plankor och skarva var man vill,inte två skarvar mellan plintar naturligtvis.Din ide att korta av några bjälkar 45mm och montera en planka som stöd är nog mycket smart i hörnen,. den syns inte bakom frontbräderna.

Okej då förstår jag.

Har nu fått material men hur förvarar jag virket tills det är dags att bygg? Det blir inte den här veckan, måste få färdigt dräneringen innan jag kan göra altan. Tänkte dra 3 spännband runt reglarna och en pressning över då det är lovat en hel del regn några dagar denna vecka.

1406537704448.jpg
Skapa konto

Lägg en press över. Så länge du inte "spräcker" buntarna håller dom sig raka.
Fredrik

Den undre bunten förblir osprättad, den övre behöver jag ta lös både markduken och steni terra skivorna, det är dessutom inte spänt så hårt. Så därför tänkte dra spännband runt den övre bunten (reglarna)

Trevligt att du är på g,ha en presening över hela tiden, lätta bara på den när du ska ha virke,eftersom solen är större bekymmer än regnet.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Har idag grävt för 2 bärlinor. Tänkte sen lägga duk och en 20cm makadam i botten, men är det bra att även få dit makadam på sidorna om plinten? Och vad brukar det vara för gänga när det är plintar med justerbara balkskor? Funderade på att försöka få röret helt i lod och tänkte då dra ner en gängstång för att rikta in plikten när jag återfyller. Eller är jag för pedant och ska lita på ögonmåttet?

1406666339471.jpg
Skapa konto

Funderar på att gå ner till 145 på bärlinan. Märkte när jag börja ställa nivån på plintarna att marken är ganska hög, med lägre bärlinan skulle jag få plintarna högre och bättre lutning på marken under altan. Och som jag tolkar spännviddstabellen så blir avståndet 1,85m mellan plintarna, blir bara en plint som behöver flyttas och en till per bärlinan. Läste på byggmax att dom rekommenderar att 5cm av plinten sticker upp. Någon som vet anledningen? Skulle tro att det är för att få virket en bit upp och ifall plinten sjunker/sätter sig.

En plint är ju till för att komma undan ev kälskutning ,därför ska den ner på just det djupet,det bör ochså vara ca 15cm singel under, gärna en markduk i hålet först.Så mitt tips är alltså ner med plinten så att den är 5cm över singlet.Bättre med högre lina istället.Med facit i hand kanske du kunde hoppat plintarna och lagt markduk grovt singel som paddats ca 15-20cm därefter gjutit 50x50ca 145 170 195 annpassat efter höjden ,och lagt linorna på dom,trädgårdsplattor är alldeles för vingliga tycker jag,men som sagt var plintar är ett bättre allternativ på sikt,fundera på djupet bara.

Det blev ganska djupa gropar för plintarna. Det skulle bli ca 70cm från färdig marknivå men blev nog närmare 75. 50cm plint och 20cm makadam men när jag räknade med fall på marken så tog jag upp plintarna 5cm så det blev 25-30cm makadam. Nu står 2 rader helt klara och håller på att fylla upp med massor från dräneringen. 3:e raden blir samtidigt som jag gräver för dräneringen.

1407231163916.jpg
Skapa konto

Gjorde en "plattform" då det var så löst i marken.
1407231543579.jpg
Skapa konto

1407231644640.jpg
Skapa konto

• Gilla
Lago
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.