S
Skipjack: Hej. Som ämnet antyder... avser byta panelen under fönster på altanen. Lutar åt fjällpanel, men någonstans känner jag att det kanske blir lite "sommarstugeutseende" med denna? Hur är tankegångarna i allmänhet? Altanen står på ett par 5"x5" stolpar, så panelen ska ligga mellan stolparna, och panelen får då en längd på ca 185 cm mellan stolparna. Tror att det är någon typ av
0 svar · 2,2k läst
T
TimPellet: Nu har jag grubblat på syllen och jag tror jag förstår men det kommer bli lite jobbigare med att få allt rakt och dyrare beslag etc, jag gör en ny ritning där med alla tips från denna tråd inkorporerade samt alla mått lite mera rätt och postar ett nytt förslag med bara trall och 90 stolpar. Så får vi se om det blir tydligare och kan fungera. Tack så jätte mycket!
14 svar · 9,1k läst
·
L
Liemannen: Låter både dyrt och omständigt? Var tänker du att vattnet skall ta vägen om skarvarna hamnar på en regel? Klarar du att fixa ett regelverk så klarar du garanterat en ordentlig stensättning också.
4 svar · 7,0k läst
F
Fredrik Å: och grått. Det blir tryckat med tiden
7 svar · 3,1k läst
·
P
p.lundgren: Rent intuitivt känns proportionerna lite fel för att trappan ska bli bekväm att gå i. Men jag kan bli lurad av storleken på stenen. Sök lite på trappformel och se om det stämmer. Annars tycker jag det verkar ok.
1 svar · 8,6k läst
·
roland53
roland53: Du bör nog använda tegel som är avsedd för markläggning. Dessa är extra hårdbrända och tål därför bättre frost i kombination med väta. Det är rena döden för en våt vanlig tegelsten om den utsätts för frost.
2 svar · 8,9k läst
·
M
mazz: Tack för svaren. Är det c-c 1200 som gäller normalt för tak? Onödigt med för många balkar kanske. Då kanske jag får gå upp till 170x45. Är det mera rimlig dimension så fall?
3 svar · 9,7k läst
·
H
Helioz: [citat] Svårt att säga då teak är ett väldigt tåligt träslag men säg att du tar av ett par år på möblernas livslängd med endast såpa jämfört med om du hade oljat. Möblerna kommer även snabbare förlora sin släta yta och det blir mer torrsprickor med såpan, möblerna kommer se och kännas väderbitna. Såpan bidrar inte heller till något fläckskydd då den ej är filmbildande.
5 svar · 31,3k läst
B
beque: Tackar. Har haft det som ett tänkbart alternativ, så nu känns det alternativet än mer aktuellt.
2 svar · 4,4k läst
fremax
fremax: Glasräcke , snyggt och underhållsfritt. Från 2500:-/m ! //fremax
2 svar · 5,7k läst
·
V
Volatyle: [citat] Nä inte fasta men typ såna där som paviljonger har ☺ OK, jag tackar för förslaget.. Hittade en paviljong "barcelona" på krauta som jag ska testa. Man kan inte ta av taket smidigt men den ska klara vind så länge det inte är orkan enligt krauta. Jag behåller nog kvittot ändå... Tveksam ☺
5 svar · 5,7k läst
M
mehe: Jag tycker inte det spelar någon roll att de tillklippta byxorna såg lite roliga ut. Antingen har man de hemma och där bryr jag iaf inte ett dugg om vad jag har på mig när jag bygger. Eller så har man de på jobbet vilket han hade som jag såg det på och då var min tankar, fan va smart och att han troligen jobbar ordentligt när han gör det för det är inte så många som sitter på
6 svar · 5,4k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: Hur ska man tänka med ett trädäck kring spabad? Jag kommer nog att endast göra ett som går i ett "U" kring badet. Lägga det på plattor och den kommer att vara ca 1-1,5m bred utifrån badet. Höjden blir max 40cm från marken. Vilken dimension ska man ha på själva stommen? Jag tänkte bara bygga en "U" formad ram som blir helt fristående. Räcker det med 45x120 och cc50? (altanen byggde
0 svar · 3,5k läst
maah
maah: En soluppvärmd kan man fylla upp med vatten och koppla loss slangen, men sen när du ska duscha så måste du koppla på slangen igen för att få nåt tryck (och kallvatten att blanda med) Det finns säkert nån lämplig pump för ändamålet men det får nån annan svara på eller så får du googla. Lycka till med ditt duschprojekt! :)
3 svar · 10,6k läst
V
verktygsgurun: Köpt cumaru i två omgångar i år. Har inte lagt cumaru innan och hade inga direkta referenser. Men om första laddningen med cumaru hade varit så fin som andra laddningen så hade det blivit super! Första leveransen var skitdålig i jämförelse med min andra leverans. Hade jag vetat hur cumaru bör vara hade jag reklamerat den första. Krokigt samt skilde i breddmått ganska mycket och sen
6 svar · 2,8k läst
thomas33
thomas33: Jag håller med Slacker. Du kommer att få användning av altanen under hela augusti, om du redan nu monterar altanbrädorna.
2 svar · 1,4k läst
V
Vantskruv: Hej! Sitter och ritar min en blivande altan i Blender, och jag försöker rita som jag skall bygga. Trallen skall ligga på en höjd av ca 0.9 m från mark och den bakre bärlinan kommer att bäras upp av plintar pga en tjock husfasad som är tilläggsisolerad. Jag har en matkällare som sticker ut ur huset 2.2m och avståndet till huskanten från dess ena sida är 0.9m. Vill helst slippa borra i
0 svar · 1,1k läst
·
B
bygg-fixaren: Jag står med spaden i hand och skall börja fixa en altan till vår pool(ca 2,5ton 2,5m i diameter) och även ett kommande SPA. Den kommer ligga i direkt marknivå och blir ca 20m2 stor, markpoolen och spa kommer stå i var sin ände på detta (dvs blir de ej nergrävda). Jag funderar dock över t.ex. vilka regeldimensioner man bör använda och om det finns andra tips. Trallen kommer i alla
0 svar · 1,4k läst
D
Danne12345: Hej, Jag är inte någon expert på detta men jag skulle köra plintar på allt så här i efterhand eftersom det sjunker lite hela tiden. Nu kanske det inte sjunker så mycket för dig som det gjort för mig. Jag har lyft upp och lagt mellan stenplattor så att den inte ska hänga i luften. Hur menar du med att det rört sig närmast huset? Jag har ju förankrat mot huset i balkskor också och
16 svar · 12,1k läst
·
J
johnjohn_: Hej, jag skulle vilja komplettera min plattsättning, och tänkte höra fall någon här känner till vad denna platta heter. Eller möjligtvis om det finns någon här inne som vet var jag har hitta denna platta. Mvh John, Ystad [bild] [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
Stefan N
Stefan N: Om nån vill testa spika trall med pistol så ser det ut så här med 34graders pistol. [bild]
15 svar · 12,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Går det inte att titta under altangolvet? Det kan ju vara vad som helst som ligger där. Men nu när det varit så torrt länge borde väl det mesta ha slutat lukta. Ingen granne som saknar någon hund eller katt, eller något barn :confused:
5 svar · 6,3k läst
P
PCLarsson: Jag hängde upp en hink, i äppleträdet igår, som jag borrade massa hål i botten på. Sedan ner med slangen och på med vattnet :-) Mycket uppskattat av barnen...
3 svar · 3,0k läst
·
H
HenrikP: [citat] T-röd fungerar ganska bra. Vad jag kan se så tål materialet det bra också. Tanken att olja spjälorna har jag också. Skulle i så fall välja något som inte härsknar.
2 svar · 4,6k läst
N
Nagnud: [citat] Tack! Nej, jag började skissa på en grind sen sprang jag av en slump på två skadade grindar som stod på bauhaus. Vet inte om de tänkte slänga dom men jag fick köpa dom riktigt billigt. Lite småfix och lite färg så blev de som nya och som tur var passade de i grindhålen jag redan hade gjort. Har den andra vid staketet på en annan del av tomten. Ha det bra du med!
14 svar · 5,8k läst
·
2
237: Ytskyddet kostar ju nästan lika mycket som impregneringen. Blir det så bra så att det är värt det?
9 svar · 15,5k läst
hahalj
hahalj: [citat] Det blev tre pelare, en bärlina ovanpå dessa, sedan golvreglar fästa i ytterligare en bärlina fäst i ett bjälklag i huset. Stolparna hamnade 2.7 m från huset. Vattenavrinning? Om du menar dränering runt stolparna så bestod marken av grus och sprängsten, ingen ytterligare dränering behövdes i mitt fall.
6 svar · 5,4k läst
·
S
shadowfire: gott, har ritat om och som ni säger kör på överhäng med och "riktiga" bärlinor.. mycket tack för input!
5 svar · 3,3k läst
·
A
Anders Fredricsson: Förresten, kom ihåg att lärk kan spjälka sig varvid sticker står upp i panelen. Kan vara värt att veta då det inte är skönt att få stickor i fötter, speciellt inte på småbarn. Även om allt trä kan få stickor, så är lärk mer benägen till detta fenomen.
4 svar · 20,5k läst
T
tursut: Sylpapp var ett bra tips, tackar! Golvreglarna hamnar i ramen, jag vill bygga så lite på höjden som möjligt.
5 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.