8 070 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
tips för att minimera ljud från trädäck
Hej,
Vi ska bygga om ett trädäck och vill bygga så att steg, möbelskrap m.m. hörs så lite som möjligt (pga att en granne störs av ljuden från nuvarande trädäck).
Vi har tänkt bygga på plattor och sen reglar och sånt direkt på så höjd från mark ca 2 dm.
Vad ska vi tänka på för att minimera ljuden? Vi ska såklart bygga så stadigt det går så det inte rör sig och där tror jag make med hjälp vet hur de ska göra. Det lär finnas något gummimellanlägg som dämpar, har någon erfarenhet av det och/eller vet vad det heter? I vilken utsträckning hjälper det att fylla med tex grus mellan reglarna? Finns det andra knep?
Vi ska bygga om ett trädäck och vill bygga så att steg, möbelskrap m.m. hörs så lite som möjligt (pga att en granne störs av ljuden från nuvarande trädäck).
Vi har tänkt bygga på plattor och sen reglar och sånt direkt på så höjd från mark ca 2 dm.
Vad ska vi tänka på för att minimera ljuden? Vi ska såklart bygga så stadigt det går så det inte rör sig och där tror jag make med hjälp vet hur de ska göra. Det lär finnas något gummimellanlägg som dämpar, har någon erfarenhet av det och/eller vet vad det heter? I vilken utsträckning hjälper det att fylla med tex grus mellan reglarna? Finns det andra knep?
Regla tätare (CC40 t.ex), använd 34x145 trall och minska resonansen genom att fylla ut med cellplast eller grus mellan reglarna. Kör syllpapp eller t.ex. EPDM-dammduk mellan trallen och reglarna för att ytterligare minska ner möjligheten till knarr.
Hoppas att din granne bekostar dessa modifieringar för det kommer säkert kosta dubbelt så mycket kvadraten jämfört med vanligt däck.
Hoppas att din granne bekostar dessa modifieringar för det kommer säkert kosta dubbelt så mycket kvadraten jämfört med vanligt däck.
Redigerat:
Vad kostar det att byta granne? Haha..
Som helioz skriver.. Men virket mår inte bra av att inte kunna andas heller.
Som helioz skriver.. Men virket mår inte bra av att inte kunna andas heller.
Tack för era svar! Grannen anser att alla ljud som hörs in till henne är mer än hon behöver stå ut med vilket ju är helt orimligt. Vi får väl ta ställning till hur mycket merkostnader och sånt som är rimligt för att ändå visa god vilja.
Jag hade byggt en altan på vanligt sätt om det behövs och inte brytt mig om vad grannen sa om det.
Det finns tabeller på hur mycket oljud det får komma in i bostaden. Så länge ni inte överskrider dessa, skall ni bara be grannen att sluta klaga. Det är inget som är att visa god vilja att smyga omkring i filttofflor. Viker ni er nu, får ni snart knappt röra er på er tomt.
Det finns tabeller på hur mycket oljud det får komma in i bostaden. Så länge ni inte överskrider dessa, skall ni bara be grannen att sluta klaga. Det är inget som är att visa god vilja att smyga omkring i filttofflor. Viker ni er nu, får ni snart knappt röra er på er tomt.
Så små ljud som skrap från en stol på ett trädäck är inte ert problem. Jag hade inte gjort ett dugg åt det. Är hon så extremt ljudkänslig så är det hon som får anpassa sitt hus med bättre fönster och dylikt och hålla sig inomhus.
Hon bor förmodligen på fel ställe....något ensligt hus i skogen utan fåglar som kvittrar borde passa henne.
Hon bor förmodligen på fel ställe....något ensligt hus i skogen utan fåglar som kvittrar borde passa henne.
Sitter bärlinan fast i huset eller är konstruktionen fristående? Eller är det bara stegljud som är problemet?
När det gäller att dämpa ljud finns bara en sak; vikt. Ju tyngre konstruktion, desto mindre stegljud. Regla tätare och tjockare trall (34 mm eller ännu tjockare). Men allvarligt talat; gör det som verkar vettigt och rimligt; lite får tanten tåla
När det gäller att dämpa ljud finns bara en sak; vikt. Ju tyngre konstruktion, desto mindre stegljud. Regla tätare och tjockare trall (34 mm eller ännu tjockare). Men allvarligt talat; gör det som verkar vettigt och rimligt; lite får tanten tåla
Fristående konstruktion. När det gäller problemet; grannens och min kommunikation är inte på topp, och hon ställer krav som jag tycker är orimliga. Samtidigt är det lyhört, nära mellan husen och vi har barn som inte rör sig så behärskat. Så ljudet som uppstår när barn hoppar jämfota, är väl vad jag helst vill dämpa
Jag uppskattar för övrigt eran input angående tantens krav, även om man själv tycker något är orimligt är det lätt att tappa perspektivet när man ställs inför väldigt känslomässigt utlevande reaktioner.
Jag uppskattar för övrigt eran input angående tantens krav, även om man själv tycker något är orimligt är det lätt att tappa perspektivet när man ställs inför väldigt känslomässigt utlevande reaktioner.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Fyllde man inte altanerna förr med sand till precis under trallen? Har för mig ha sett det någonstanns.
Jag hade skitit i grannen om det är barnen hon gnäller om. Mina ungar har en sådan där hoppstylta med fjäder i som dom hoppar på altan med..köp ett par sådana till barnen så blir hon nöjd. Kolla vad kommunen säger, tror dom säger att du skall inte bry dig vad hon säger man får tåla en del i ett bostadsområde.....
Har du redan rivit gamla altanen? Om inte, ta hem en mätare och mät upp ljudnivån, dels direkt och dels åt grannen till. Det finns sedan riktlinjer för vad man ska behöva tåla. Har svårt att tänka mig någon altankonstruktion som genererar ett för högt ljud.
Annars är ju möbeltassar rätt billiga.
Annars är ju möbeltassar rätt billiga.
Klicka här för att svara