7 120 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Blivande altan, feedback?
Snart börjar det roliga. Det börjar vara uppfyllt och dräneringen är nästan klar. Tänkt lägga en geotex duk över men vad ska jag lägga på duken? Makadam eller 0-18 skulle passa mig bra då jag kommer ha massor över av det från dräneringen.
Jag körde också dubbla bärlinor 45x170 med förskjutna skarvar. Inga Stumskarvar över plintarna Snedskarvarna snedsågades 400 mm längs bärlinorna. Se bilder i min tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=2021933Lago skrev:De dubbla bärlinorna som jag nämde är helt enkelt två st 45x195 som är ihopskruvade till en 90x195 balk,man kan ju då köra löpande plankor och skarva var man vill,inte två skarvar mellan plintar naturligtvis.Din ide att korta av några bjälkar 45mm och montera en planka som stöd är nog mycket smart i hörnen,. den syns inte bakom frontbräderna.
Ja, om man vill man tjäna lite dimension på att göra bärlinan kontinuerlig över flera stöd bör man skarva där det är gynnsammast.Segge skrev:
Momentet på en Bärlina kan vara lika stort vid stöd som mitt mellan plintarna. Gynnsammast att skarva den typ av skarv som vi gjorde är i trakterna av 1/5dels eller 1/4dels punkten där momentet är minimalt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden