Vad tror ni om att använda 45mmx45mm reglar som trall?

De är ju obetydligt dyrare och min tanke är att man kan lägga dem tätare eftersom de ej utvidgar sig och krymper lika mycket.

Jag tänkte skruva fast dem underifrån med en skruv i varje trall vid varje regel.

Blir det snyggt tror ni eller konstigt? En tanke jag har med detta är att kunna slipa ned det så det blir helt slätt när jag fått på tak och väggar om några år.

Det blir ju åtminståne dubbelt så dyrt då det går nästan 3 st på varje trall.

Jag tror inte 45x45 kommer fungera så bra det slår och vrider sig i alla riktningar.
45x145 är stabilt och bra och blir billigare än 45x45.

I stugan har vi 95x45 som trall och det har fungerat bra i två år i alla fall

Priset blir något högre men inte så mycket, man får ganska bra pris på 1200m 45x45 virke. Det "optimala" priset är nog snarare 45x95 men det beror naturligtvis på vad man har tur och hitta.

Att virket slår sig åt alla hålla är ju en av de saker jag vill undvika. Kommer det slå sig om jag skruvar underifrån och spikar från sidan (alltså drar ihop alla på bredden?).

Om jag sedan slipar det när jag fått på taket, kommer "slagningarna" då att försvinna?

Kan jag välja något (svenskt) träslag som inte slår sig lika lätt?

Är det utseendet med 45mm bredd som du är ute efter?
Alla andra bredder är både billigare och smidigare.
Jag har bara erfarenhet av 45x45 som altanräcke och det är svårt med den ända skruven som får plats att dra ner dom plant mot reglarna.
Men det är klart att det går om du skruvar ihop dom med varandra.

Från början var jag ute efter möjligheten att lägga dem tight vilket jag tror att jag får med smalare trall då de utvidgar sig mindre tror jag. Men nu tänker jag att det kanske blir snyggt med smala men jag vill gärna veta vad andra tror, väldigt jobbigt att ändra sig!

Det blir många springor och ett randigt golv. Kan säkert bli så att ni känner springorna om ni går barfota eller i strumpor.
Men jag ska tillägga att jag inte sett något sådant golv så det är gissningar.

jag tror det kommer bli svårt att få det snyggt dvs "raka" linjer. Samt att 45*45 blir ju som korkskruvar med tiden. Om det är tjockleken du vill åt så hade jag gjort som föregående talare...valt 45*95 men ännu hellre 45*145..
/
M

Jag är absolut inte helt oäven till att ta bredare plank, upp till 45*220 så kostar de inte mer per kvadratmeter.

Men jag hade en känsla av att 45x45 eller 45x95 skulle skåla sig mindre, och glipa mindre, helt enkelt hålla sig snyggare. Är det inte så? Man gör ju liksom inte stavparket av breda bitar och jag antar att skälet är just att man inte vill att de skall slå sig och glipa så mycket?

Tim

Finns ju enstavig parkett, den glipar nog inte mer än nån annan? Det har väl mer att göra med temperaturväxlingarna?

Nu ska vi inte blanda stavparkett, trägolv inne och andra limmad skivmaterial med trallvirke. Det är helt olika förutsättningar även vid tillverkning av massiva golv. Trallvirke är inget torkat virke utan oftast färskt och blött.
Men det är ju bara att testa på en yta, någon ska alltid vara först.

Jag har läst dina inlägg i olika trådar, Timpellet. Jag har också svarat och givit råd beträffande dimensionering.
Nu måste jag bara fråga, vad är det som gör att du hela tiden ratar traditionella lösningar och försöker hitta på egna? Inget ont i det 😊 Men det finns en anledning att konstruktioner och detaljer ser ut som dom gör...

Varför är alltid en mycket bra fråga Falmark! Funderar själv på det ibland men det finns väl olika drivkrafter i olika projekt.

Den traditionella lösningen är ju ofta inte perfekt för en specifik situation.
Jag vill att konstruktionen skall passa perfekt och dessutom vara miljövänlig, billig, snygg och enkel (ja, jag är naturligt lat)

I detta specifika fall kan man väl säga att det finns ingen tradition av att giftfritt bygga altaner med 4m spvd som sedan byggs vidare till ett uterum.

... Eller så är jag väl bara en kverulant med auktoritetsproblem ;)

• Gilla
tobest
  • Laddar…
TimPellet skrev:
... Eller så är jag väl bara en kverulant med auktoritetsproblem ;)
... med andra ord, ett bra råämne till att bli:
a) oppositionspolitiker (tycker alltid tvärtom)
b) arkitekt (måste alltid skapa något nytt, helst ett monument över sig själv)
:D

Redigerat:
  • Gilla
tobest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.