bonnier
bonnier: Som jag förstått det så säljer slutagräv hela jobbet inklusive själva "skruvandet", och inte enbart materialet (skruven). Därav prisskillnaden kan jag tänka mig.
5 svar · 20,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Beställ i 5.1 m längd. Det ska gå. Vänd dig till en annan brädgård annars.
5 svar · 3,2k läst
R
rogero1: Tack för er input, Kommer nog att köra 4m mellan, köpa 4.2 längd och 20cm överlapp. Kommer kanske att köra 28mm istället, billigare/lättare. Roger
4 svar · 1,9k läst
A
AndersTu: Hej, Håller på och ska bygga ett uterum där halva rummet är under en "joddlarbalkong" som täckts med råspont med fall, resterande del kommer att bestå av en stomme enligt bild nedan på ca 2,4 m som är 8,6 m lång och som är inglasad. Stommen har brutet hörn och burspråk. Taket är 16 mm kanalplast. Enligt dimensioneringprogrammen skall det gå åt en främre bärlina som är 66x270 om
0 svar · 3,0k läst
·
A
AnBjaBoo: Till mitt försvar har jag suttit åtskilliga timmar och sökt efter exakt den typ av trall som jag bygger..utan att lyckas såklart. Jag behöver hjälp att fatta ett beslut kring hur denna pjäs ska stagas upp. Så här är den beskaffad: - Totalt ca 11 meter * 5 meter - Vi bygger tre sektioner så att vi kan "loda" in varje sektion så att det blir rakt - Vi fäster inte bärlina i huset -
0 svar · 1,9k läst
·
D
DiddeW: Löper golvbrädorna under dörrpartierna så låter det ju rimligt att vatten kan rinna in. Om så är fallet borde dessa kapas av för att bryta av vatten/fuktvandringsvägen. Men det måste ju stämma in med regelverket under så det finns något att skruva i. Håller själv på att bygga uterum och tillåter inget "utegolv" att fortsätta in under väggarna in i uterummet.
3 svar · 3,3k läst
K
kristoffer1: Grannens staket är till höger i bilden. Vill inte fylla upp deras tomt med grus.
2 svar · 6,2k läst
·
S
senmathal: Jag vet att det skrivits hur mycket som helst om detta men ändå Vi ska bygga en altan i sommar och jag har funderat och försökt läsa på allt jag har hittat om att gjuta plintar. Problemet är dock att hela tomten består av sten sten och åter sten. Stenarna är allt från riktiga stenbumlingar till mindre bärbara modeller. Hur långt under stenarna berget kommer och om det är mycket jord
0 svar · 2,0k läst
A
AnBjaBoo: Claes det där var ljuv musik i mina öron! En blandning mellan plintar (och kanske tom nöja oss med +50 com djup istället för 70) med en spännivdd áca 2 meter för 45*145 reglar samt plattor däremellan borde bli bra? Vi kommer inte att göra fast bärlinan i husväggen och vi kommer att lägga planken direkt på reglarna..trädäcken ligger alltså an mot ena långsidan på huset.
2 svar · 7,6k läst
S
senmathal: Vi håller på att byta panel på huset och det här är sista väggen. Eftersom det är träpanel på halva källarväggen har vi satt ett plåtbleck under panelen på hela huset. Blecket sitter under spikregeln så att det ska bli riktigt luftigt bakom panelen. Vi har byt panel och isolerat en sida per år och nu har vi tänkt bygga altanen i år och panel nästa år. Ena anledningen till detta
2 svar · 2,8k läst
M
mellby gård: Hej på er alla kunniga byggare. Vi har precis byggt en altan som är ca 12 gånger 6 meter. Blev skit bra. Nu till min fråga, vi vill ha trapp på 2 st sidor av denna. Dvs trappen ska vara 12*6 meter. Nu till problemet som vi har fastnat på. I ena hörnet är det ca 50 cm högt, i den andra är det ca 75 cm högt. Hur gör man på enklaste sättet en snygg trapp på detta? Är det enklast att
0 svar · 1,2k läst
L
LarssonBygger: Jag skulle faktiskt valt att överdimensionera enligt ritning/skiss, om möjligheten att överdimensionera finns så varför inte. Materialkostnaden blir ju inte förskräckligt mycket mer, inte arbetet heller för den delen. Jag hade lagt bjälklaget ovanpå bärlinorna och skippat balkskorna, samt flyttat in främre bärlinan lite så det blir ett litet överhäng på bjälklaget och även
4 svar · 1,5k läst
·
A
AndersS: Helt beroende av ölsort, skiljer mycket i temp mellan en pilsner till stout. För lättare lager/pilsner/veteöl/etc är 16-17 grader för varmt. Men som på bilden en Hof så även den tycker jag ska vara kallare.
7 svar · 12,0k läst
·
H
huggan: Kutterspån är inte lika effektivt men det funkar jättebra. Se bara till att ha vindpapp på båda sidor så att det inte "läcker" in massa damm och spån.
1 svar · 2,4k läst
pelpet
pelpet: Jag hade inte fäst i enbart fotbrädan, det blir ganska bra moment i en markis. Risken är att fotbrädan slits ner om det kommer en rejäl vindpust. Jag hade nog demonterat fotbrädan och sett till att det åtminstånde sitter en rejäl regel bakom. Helst bör den vara infäst i takstolarna med kraftiga vinkeljärn också.
6 svar · 2,4k läst
·
Campar
Campar: Man kan ju även slå ihop det, höj marken 0,5m och bygg en 1,2m hög altan.... Jag frågade kommunen här om jag fick bygga en "altan/trall" som bara var 1m bred och 1,2m hög precis i tomtgräns och då sätta ett staket på den som var 1m högt. Detta skulle då mer eller mindre innebära ett plank på 2,2m. Fick ingen riktigt svar av kommunen, men de sa inte nej på rak arm iaf. =)
8 svar · 12,1k läst
DennisCA
DennisCA: Har vår terass/altan (vad som nu är det rätta ordet) relativt färdig och jag funderar ifall vi borde fixa med räck, iallafall på en sida. Den är ganska låg, 39cm hög, lagen säger över 40cm så måste det vara räcke. Så vi behöver inte räcke enligt lag, men jag undrar om det inte vore finare med ett räcke iallafall på sydsidan, som man ser här: [bild] Har ingen passlig närbild
0 svar · 1,8k läst
B
SBH: man kan krångla och montera en plåt(droppplåt)
5 svar · 5,2k läst
·
F
Fraggelbaerget: [citat] Låter som att vi har ungefär samma förutsättningar. Hur stort är ert uterum och hur stor pump har ni? Har du den på jämt, på låg temperatur, eller slår ni på den när rummet ska anvädas?
4 svar · 2,5k läst
K
Karl P: Hehe! Finns programvaror och standarder för allt. Insul satt jag med nu. Det är lite svårt att skatta styvhet mm för kanalplasttak, men jag tror underlaget för överslagsberäkningen är ok. Har ingen koll på ev fuktproblematik, men säg att man fyller utrymmet mellan takbjälkarna med stenull till ca 75% och monterar ex 2xutegips (9mm) mot bjälkarna får du ner ljudnivån från _taket_
5 svar · 6,5k läst
Fotografen
Fotografen: Jag har en Q100 jag är nöjd med, har haft den ett par år.
7 svar · 11,6k läst
·
L
Liho73: [citat] Hur gick det för dig? Valde du Nobelwood? Eller är det någon annan som har gjort det? Tacksam för snabbt svar?
5 svar · 4,9k läst
J
Johan111: Hej! Vi gräver just nu ett stort hål i en slänt...cirkel med ca 4 meter i diameter. Tanken är att lägga marksten inuti och ha som extra uteplats. Övre delen av cirkeln kommer vara drygt 50cm under marknivå och därmed behöva stödmur Nedre delen av cirkeln kommer ligga ca 50cm över marknivå och därmed också behöva stöd... Tanken är att gjuta stödmuren och hoppas att cirkelformen
0 svar · 1,3k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Anledningen till att vi överlevde utan lagar å regler kring detta för 30 år sedan är ingen då ens övervägde att bygga något så pundigt som ett klättringsbart staket på andra våningen..... Sunt förnuft ut, lagar och regler in. Oklart i vilken ordning.
22 svar · 32,9k läst
·
C
MaxPax: Om det finns ett överhäng, kan det inte vara både snyggt och funktionellt med en LED-list som sitter under överhänget som lyser ner på den undre nivån?
1 svar · 2,4k läst
R
roli: Om du injekterar fast rostfria gängstänger så är det inga problem med fukt.
1 svar · 2,4k läst
H
huggan: Gräv bort jorden, släng dit markduk och sen fyll med makadam. Du behöver inte padda. Sen tar du betongplattor som du ställer reglarna på precis som du säger.
1 svar · 1,8k läst
·
S
Stefan Täikkö: Hallå! Hur gjorde du till slut? Skulle också vilja "böja trall" så den avslutar kanten mot en pool. Har du nå bilder å tips på hur du gjort? /Stefan
4 svar · 4,9k läst
K
ketto: Hej! Har börjat fundera lite på ett tak över altanen jag byggde för cirka fyra år sedan. Men jag har ingen koll alls på spännvidd och liknande. T.ex vilken dimension jag ska ha på takstolarna? Ska jag ha limträ eller räcker det med ihopskruvade reglar? Vilka dimensioner ska jag isåfall ha på limträ/reglar? Behöver jag sätta dit fler stolpar som ska gjutas i backen osv. Jag slänger
0 svar · 3,0k läst
·
P
Petter Andersson: Har nyligen lagt plattor till min uteplats och tanken är nu att på baksidan sätta upp ett plank emot den stora vägen. Första idén var att sätta en mur där men efter att ha räknat på det så blir det allt för dyrt. Handlar om totalt 16m brett och ~1.5m högt. Så tanken har nu gått över till ett plank istället. Men jag skulle vilja ha en övergång från plattorna med att lägga
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.