Altan & Uteplats
hantverkare1: Bensaltensid
hantverkare1: [citat] Ähh! Vi var 2 man som lyfte upp en 7,25m lång 115x315 för ett tag sen. Muskler! 😄
MaM: Utifrån din beskrivning av aktuellt underlag bestående av den tjockleken med grus så låter det som en fullt funktionell lösning att nyttja stenmjöl att sätta plattorna i. Jag har själv ett projekt på gång och har för avsikt att göra ungefär samma sak för att minska beräknad tidsåtgång.
Iseki: Hej. Jag har ett befintligt , dåligt, trädäck som ska bytas, men först ville jag bygga ett tak över platsen. har bestält kanalplastak och tänket är att bygga ett sadeltak som sitter mot fasaden, Dock finns ett orosmoment och det är mot utbyggnaden som är till vänster på bilden.. Har satt upp en fingervisning på hur jag vill ha taket men mot utbygget kommer altantaket gå över taket
huggan: Cc 60 på alla reglar utom den första där du räknar bort halva regeln.
roggabear: Tack för dina tips och råd. Ska skissa lite mer i detalj så får vi se vad det sluta i för dimensioner.
Silverridge: [citat] The force is strong in this one! Extraordinära googlefu-kunskaper, jag tackar och bockar! Något är således helt klart galet, det blir till att felsöka.
huggan: Jag har tre 120 mm som fris. I denna tråden finns lite bilder: https://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/188858-tillbyggnad-23m-i-tre-plan.html
maah: Glöm inte bort att uppdatera med bilder när du har satt igång! :)
SueCia: Jag bytte panel på stommen som stått sen huset byggdes 1969, vinkeln var inte helt perfekt i ena hörnet så jag tog en vit plåt och satt i hörnet, jag tycker det blev riktigt snyggt faktiskt.
Henri: [citat] För ett bra resultat måste man även skölja med en vattenslang efter skurningarna och sist lägga på en såpblandning. Vid såpning blir ytan mjuk och slät och får med tiden en jämn, vitaktig och lite silvrig ton. Så är inte fallet utan behandling.
D09: [citat] Jag löste min "tillfälliga" trappa till källaren med en list/kloss som låser nedtill så den inte kan glida bakåt. Kan den inte åk bak så kan den heller inte åka ner :) Sitter bom fast och kommer ingenstans.
Liemannen: Bauhaus tror jag brukar ha nåt liggande. Ingen aning om längd, kvalitet eller så..
cazz: Gammal tråd men är även här lite nyfiken att ha en till min nya altan. Fördelen som jag ser det är att den kan typ stå där året runt, bara snygga till den, behöver inte flytta den när vintern kommer så den rostar eller liknande så man måste ha någon vinterförvaring. Dock så undrar man vilket är det bästa (och billigaste) köpa en färdig eller bygga en.
Andreas Blomkvist: Skärmtak Du får också utan bygglov anordna skärmtak över uteplatser, altaner, balkonger eller entréer om skärmtaken tillsammans inte är större än 15 kvadratmeter. http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
Exostor: Cuprinol träolja finns i en brun och en grön kulör som lite påminner om brunt/grönt tryckt virke.
para: Vi har satt skuggtak (tyg) mellan takstolarna under kanalplasten. Gjorde stor skillnad. Blir behagligare ljus också när solen ligger på. Har även några myggnätsfönster att sätta in när det är riktigt varmt.
Sophie: Beror väl på vilken sorts färg man använder... Linoljefärg ger inte de problemen. Vi har inga problem att köpa virke till bra pris och bra kvalité men det är ju inte på billighetsvaruhusen man hittar sånt. Vårt första trädäck vi byggde är nu 11 år och håller utmärkt utan tryckt virke. Det vi har nu är 3 år och byggt av virke som behandlats med roslagsmahogny, nog finns det
SBH: ja. det verkar legat inomhus. så det kan funka. mycket tryckt virke brukar förvaras utomhus
declan: Hej! Jag har ett hus väg som jag ska bygga en altan mot men inte kopplade till dvs. ingen bärlinje till huset bara plintar bredvid. ----------------------------------- Hus ------------------------------------------------slut plank (inte direkt på plintar) x x x x x | | | | | | | | | | x x x x x bär linjer på plintar | | | | | | | | | | x x x x x
s37632: Har precis lagt sista brädan på min nya altan. Kjol skall fortfarande göras.;) [bild] Nu är det dags att göra räcket. Tanken är att få till ett snyggt gammeldags utseende ,som passar med vårt 20'tals hus. Behöver lite råd om hur jag skall gå till väga. Har en tanke om färdiga överliggare från Beijer på 120*34 , hittar inga smalare. Problemet är att mina stolpar är på 95*95 ,
norrbottenstorpet: Satte en syll och en dropplåt, men inte infälld i ett spår utan ovanpå syllen. Beställd enligt önskemål hos plåtslagare.
Henri: Man kan börja med 5-56 för att minska trögheten och gnisslet. Eftersom 5-56 på sikt torkar ut bör man efteråt smörja med smörjolja.
lulelinda: Köpte skydsstryckt gran till vårt staket för 6 år än och det är bra ut än. Kanske bara åka ner till bygghandel då. :(
oobum: Skillnaden är att du får, med deras "Premium" trall ett trallvirke som har mindre kvistar, är lite rakare och generellt snyggare. Brukar även resultera i mindre spill.
draccatryck: Har funderat länge nu på att bygga en balkong till huset. Jag vill ha en i betong bla för hållbarheten och så är det snyggare och mer rejält. Frågan är nu hur man ska gå tillväga då det är ett trähus. Tanken är att få tag i en prefab betongplatta och låta denna vila på 4 betongpelare. Någon som har efarenhet av något liknande projekt? :)
Kaboff: Ett sätt är att ta fram den stora kastrullen i med vatten och grovsalt, koka upp sen i en spruta o kör på ;) borde ta mossa med?
Demmpa: https://mobil.byggahus.se/bygga/lagga-papptak-tanka http://www.m.icopal.se/Produktsortiment/laglutande/tatskiktsmattor.aspx http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/2007_3_01.pdf