Altan & Uteplats
grozny: [citat] Ja, en fräs verkar klokt, kommer nog till användning till överliggaren oxxå sen. Tack för tipset!
GoForIt: Är det bara 1 m så bör väl 70 mm räcka utan problem. Med tanke på att det är ett balkongräcke är ju stabiliteten viktig.
GoForIt: Det är så svårt att bedöma kostnader utan att veta alla förutsättningar. Ring runt några stycken och be om förslag! Gällande material så är 95% av allt som byggs i tryckimpregnerad furu. Hållbart i längden i vårt klimat. Underhållsfritt med hänsyn till kvalitén men måste tvättas som de allra flesta andra material ute. Ska du gräva ner lösningen, så tänk till så att du inte
Shad: Fick bygga om den helt med ytterpanel och klinker Det första hade passat bäst med tak ovan som lite skydd
plan-g: Tusen tack för råden! Dags att köra igång med detta snart.
celox: [bild] Glasskivor funkar bra om du vill ha utsikt och det är snyggt
Noseone: 28 trall, 22 trall etc. Lägger du inte ändträ så behöver du inte pallbrickor.
Lexington: XL-bygg, byggmax och beijer hade inga 34x45! Bolist finns inte i närheten. Funderar på o sätta staketet mellan stolparna istället för utan på, bör inte ge samma buffliga utseende o borde funka med 45x45!
Haas84: Stolparna är inte kapade ännu om ni funderar på varför dom är i olika längder..
Srednq: någon som har provat hornbachs märke tenneker? det är deras grilltunna jag är lite sugen på. verkar robust och smidig för indirekt grillning och ha bra galler. 1700:- http://www.tenneker.de/cms/de_de/de/tenneker_sortiment/holzkohlegrills/grilltonne_tc_barrel/grilltonne_tc_barrel.html http://www.hornbach.se/cms/sv/se/produkte_se/psproduktdetail_se_160264.html
hempularen: Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig. Men kanalplast brukar vara monterad i ett skensystem där skivorna ligger klämda mellan två skenor, men en epdf packningslist som tätar. Bör gå att öppna profilerna rätt enkelt och plocka ner skivorna och spola rent.
fremax: Hej! Skjutdörrar med ram, eller ramlösa luckor som du viker in? Kolla hur andra har det. Finns oftast ett bygglov med spec som föreningen nyttjar. Sedan är det sällan som en inglasning sitter på räcket och belastar detta , fast det kan se ut som det. Räckesleverantörer klassar ej räcken med vikt monterad. Luckor som är utan ram och viks in typ Windoor, Lumon hänger helt i överskenan.
Steinmeister: Spontant svar JA. Men ta två armeringsjärn så är du säker på att plinten tinte kan rotera kring sin igen axel om du av oklar anledning skulle få en sådan belastning.
maah: Obehandlat trä om du vill måla annars tryckt virke. Gör stolpar av 45x90 som du limmar och skruvar ihop så får du kvadratiskt tvärsnitt.
jj44: Hej! Har en balkong där vi lagt trallplattor av akaciaträ. Frågan är den, hur gör man med oljning av dessa? Vill inte förstöra betonggolvet under. Drygt och ta upp plattorna och olja lite i taget. Tänkte om man ev kunde lägga något under hela spektaklet typ underlagspapp som får ligga så kan man olja in allt utan att skada betonggolvet. Nått annat tips?
huggan: Med det fönstret skulle jag säga att enda valet är takbjälkarna men du får ju ta bort den nedersta pannraden.
celox: Jag ska bygga staket som är ca 2 m högt och 20 meter långt. Hur stora betongplintar måste jag ha och vilken avstånd mellan dessa för att få staketet stadigt! Det blir liggande paneler så att det matchar fasaden på huset.
Östlund: Hej. Är i full gång med altanbygget, blir en låg altan utan bärlinor, ca 25cm från marken på lägsta stället. Och tomten är ganska plan där altanen ska vara så runt 35 cm på det högsta. Och sedan sluttar marken svagt ut från huset ca 2-3 ca/m Idag är det bara lera/jord/småsten på tomten, men i sommar ska det på ett jordlager på ca 20cm på tomten, och sås gräs. Vill helst inte
jj44: Hej! Tänkte ev köpa golvplattor på jula till våran balkong. Har någon erfarenhet av dessa? Hur blir de efter att ha legat ute en säsong? Hur och hur ofta bör man olja in dem? Denna är den vi funderar på: http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/golvplattor-och-mattor/golvplattor/golvplattor-av-akaciatra-374021/
katutt: Sitter och funderar på hur man ska göra stensättningen mellan altanen och växthuset. Har ett äppelträd vid växthuset, ca 2 meter ut. Tänkte ha stensättningen runt trädet och mellan altanen och växthuset på något sätt, men hur får man ihop det snyggt? Och vilken typ av marksten blir bäst?
Tune: Se till att ha möjlighet att öppna upp minst en hel vägg, del blir lätt varmnt som h-e på sommaren om man inte har goda möjligheter för vädring.
HEM2121: Läs denna tråden. https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/254235-traolja-till-altanen.html
Harald Boye: Svärfar har en sån där elektrisk grillvante man kör ner i kolen när man ska tända. Han har sedan kopplat på en reostat så han kan reglera värmen. Funkar faktist bra.
MathiasS: 20cm 0-32 och sedan så lite stenmjöl som möjligt att sätta stenen i låter som ett bättre recept.
renoveringssmurfen: Jag behöver eran hjälp och tips och råd om tonat glas på glaspartierna i uterummet. ha eller inte ha, det är frågan. fördelar och nackdelar? Hur mkt värma stänger man ute en varm dag och hur mkt värme förlorar man istället på vinterhalvåret. blir det jävligt mörkt fort i rummet med solskyddsglas eller är inte skillnaden stor. frågorna hopar sig i huvudet ;-)
Herr Hysteres: [citat] Om min fru tillät mig göra ytterligare ett projekt skulle jag gärna prova... @Hemmakatten - tack, det var väldigt bra information. Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här. Jag tror jag får prata med ytterligare någon firma för att se ifall prisbilden är konsistent.
Anonymiserad 48587: Ja, se där 😀 Men när jag tittar på bilderna så ser de ut som lite större stekpannor och jag kliar mig i huvudet och frågar mig vad jag ska med en sådan till om jag inte vill göra paella. En stekpanna kan jag ställa på grillen eller sidobrännaren. Wokpannan likaså. Återstår nöjet i att ha en ny pryl då, vilket inte är att förakta.
lars_stefan_axelsson: [citat] Myror -> Myrr Växter -> Roundup Jag har plattor som underlag, men inte hela vägen. Ingen växtlighet. Om plattorna är stabila och bra idag, så är det ju det bästa underlaget. Även om du tar bort och gräver ur och paddar enligt konstens alla regler så kan det ju bara bli lika bra, men knappast bättre.