Har vår terass/altan (vad som nu är det rätta ordet) relativt färdig och jag funderar ifall vi borde fixa med räck, iallafall på en sida. Den är ganska låg, 39cm hög, lagen säger över 40cm så måste det vara räcke.

Så vi behöver inte räcke enligt lag, men jag undrar om det inte vore finare med ett räcke iallafall på sydsidan, som man ser här:
16808095004_6d4d17e38a_b.jpg

Har ingen passlig närbild så denna får duga:
17430243481_10efc6bfa2_b.jpg

Betongplintarna går nästan jämnt av med terassens sida, så om jag ville ha stolpar monterade är väl nästan den enda acceptabla metoden att bygga utåt? Då kunde jag även få rum att montera nånting som täcker över plintarna.

Jag tänker man skruvar fast stolparna på utsidan av terassen (i bärlinan, om det är vad den heter), kanske med hjälp av två stora bultar med runda skallar och mutter och bricka på insidan, kanske man kan skära ur en bit på botten av stolpen så går stolpen in lite i själva terassen, så blir det lite starkare fästning.

Sen får man väl montera fast en massa block på bärlinan så man kan bygga ut terassen med en brädas bredd, som man sen passar in runt stolparna. Sedan ännu en yttre täckbräda på det.

Så har jag tänkt iallafall,. Kanske dåligt förklarat, vore lättare med bilder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.