Demmpa
Demmpa: https://mobil.byggahus.se/bygga/lagga-papptak-tanka http://www.m.icopal.se/Produktsortiment/laglutande/tatskiktsmattor.aspx http://www.bygging.se/husbyggaren/artiklar/2007_3_01.pdf
1 svar · 1,1k läst
S
ion: 7G är ju om jag fattat rätt 7 x sin vikt, oj!
36 svar · 8,0k läst
·
S
salis: Hej. Har ett ganska stort projekt på gång, och försöker förekomma dom största fällorna. Förutsättningar: Skall byggas runt hörnet på ett gammalt hus med stengrund. Ena sidan består av gräsmatta, ganska lerig jordmån. Den andra halvan är i dagsläget parkeringsplats, med grus, pålagt i omgångar i 40 års tid. Jag hade någonstans hoppats slippa gjuta 50 plintar, och funderar på
0 svar · 1,4k läst
A
Atom: Ni som använde komposit. Är ni nöjda? Håller den färgen? Repas eller ej? Vågar man tro på säljarna att den är underhållsfri?
0 svar · 1,2k läst
R
roli: Mina bleck är specialtillverkade av plåtslagaren i vitlackad aluminiumplåt eftersom mina ramar till skjutdörrarna är vitlackad aluminium.
3 svar · 2,9k läst
Jante
Jante: Tänk på höjden på däcket, lägg det i rätt höjd utanför dörren för att slippa ett trappsteg ner på däcket, samma höjd som golvet innanför dörren knyter ihop ute och inne på ett fint sätt. Kanske då även dra in däcket från hörnen på huset för att kunna ha ett trapsteg ner på gräset runt om däcket, gärna bred nog att sitta på. Fasade kanter skulle jag nog strunta i, men
15 svar · 2,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ser att jag skrev fel på mark-/ogräsduken, rätt ska vara 200 kvm. I övrigt tror jag det stämmer. Men det är lämpligt att du räknar noggrannare på vilka längder på virket som du vill ha så du får så lite spill och skarvar som möjligt. Och som jag skrev innan så är en bygghandel att föredra framför byggvaruhusen, Polos gav dig en nog så viktig poäng också. På en vettig
7 svar · 3,2k läst
·
S
Sofie Anna: Jag tror att det är snyggast att sänka trappstegen på min sida (den högra) med en cm vardera. Problemet blir då att vangstyckena inte kommer att fungera på den sidan. Går det att specialbeställa från nåt ställe tro?
26 svar · 4,0k läst
·
prototypen
prototypen: Vad är det för sorts sten vore väl lämpligt att skriva och ett foto. Protte
1 svar · 1,7k läst
davidrinnan
davidrinnan: Hej, Jag har kommit över 2st sektioner 90cm breda och 160cm höga fönster till ute-rum. Varje sektion har 4 glas och en tänkt totallängd om ca 360cm. Kruxet är att jag bara har fönster inga skenor (pga rivningsprojekt). När jag mäter hur tjocka fönstrena är kommer jag fram till ca 20mm plus en utbuktning med en tyglist som ger ett totalmått på ca 24mm. Tänkt CC-mått mellan skenorna
0 svar · 4,7k läst
P
petersson79: [citat] Tack för iden!
10 svar · 17,8k läst
·
P
petersson79: Vi köpte en stor dynbox på Jysk nu som dynorna får ligga i. Visst blir det lite spring, men då vi bor väldigt utsatt för vind så känns det säkrare. Ser man fram i sommar att det ska bli bra väder har vi en presenning som passar bra att lägga över.
13 svar · 19,9k läst
P
Per_2014: Jag isolerade tätt med cellplast i bjälklaget, endast 50mm, ingen plast eller vindpapp! över det tryckt 28x120 trall överst la jag en nålfiltsmatta med piggar på undersidan. Har 2-glas isolerglaspartier, en uppreglad vägg med cellplast som isolering och kanalplast som tak. Är ombonat, inget drag! Värmer upp med konvektorelement ibland. Det viktigaste av allt är att ha bra isolervärde i
2 svar · 3,7k läst
F
fremar: Jo har läst där, men om jag vill bygga med 18,25 som steghöjd och cirka 30 cm i stegdjup. Vad blir bäst eller lättast, att bygga egna vangstycken som passar måtten eller att ställa reglar på varandra och ha kortare reglar för varje steg. Ska jag ha 45x145 som steg så blir väl första regeln 13,75 cm och resterande 18,25 cm och då måste jag väl kapa bort lite med tex cirkelsåg från
5 svar · 9,0k läst
P
pette: [citat] Känns lite overkill...Gräset dör ju rätt omgående ändå utan gift....
9 svar · 17,4k läst
A
AndersS: Inte vetenskapligt, men lukta på den och luktar det inte surt så skulle jag använda den.
4 svar · 13,9k läst
R
roli: Japp, en balk som går oskarvad över mittstödet blir stuvare än om man lägger upp två balkar med samma dimension som skarvas över mittstödet. När det skall vara glaspartier under balken så är nedböjningen en intressantare uppgift än om balken håller, vilket den oftast gör men med "för stor" nedböjning.
5 svar · 5,2k läst
F
Felde: terrassmarkisen känns överkomlig faktiskt. vertikalmarkiserna däremot känns svårare att få bra....Och det hade varit skönt att komma hem en eftermiddag och ha det klart. men eftersom vi är sent ute antar jag att vi kommer få upp dem först i höst ;)
6 svar · 5,4k läst
P
PatrikJ: Köpte 2 terrassmarkiser för en månad sedan som jag är mkt nöjd med. 40% billigare än offerten jag fick från lokalt företag.
7 svar · 6,9k läst
peterwesterlund
peterwesterlund: Är det någon som prövat denna: http://www.clasohlson.com/se/Insektsf%C3%A5ngare-Silverline-Mygg-&-Insektsfritt-110-IPX4/31-8383 Verkar vara en ny produkt. Fungerar den verkligen? Det jag inte förstår är att det ska bli myggfritt på 100 m2, men, myggen lockas ju TILL den där apparaten. Då passerar dom ju ändå alla dessa 100 m2. Känns som det kan finnas risk för ökad myggmängd kring
0 svar · 2,9k läst
prototypen
prototypen: Låt det torka ordentligt, tara bara än längre tid om du stänger in under ytterligare ett lager färg. Protte
9 svar · 2,4k läst
P
SBH: vattnad stenmjöl kan man få riktigt hård. har gjort gångar och en gårdsplan. slättade till med ett bildäck sen vattnade i flera om gångar.
6 svar · 5,1k läst
vojma
vojma: Nu har jag inte spännviddstabellen framför mig men jag har för mig att en 45x145 klarar runt 1800 mm mellan upplagspunkterna utan svikt. Det innebär alltså att du måste gå upp i dimension på både bärlinor och golvåsar. Vad du skulle kunna göra är att ta en 45x195 och jacka ur den i underkant där den ligger på plintarna och sedan montera exempelvis 45x120 med cc 400 vilket borde ge
1 svar · 1,3k läst
M
matsn66: Hej igen! Vi har barn men de är stora nu så, det är bara att bygga utan avbrott för lekaktivitetet. Mina ritningar är otydliga. Skall försöka fixa bättre ritning över vår plan. Jag o tekniska dataprylar är inte min grej. Tomten var avsedd för ett suttetäräng hus från början, men vi hade bestämt hustyp redan från början. Så vi har fyllt upp med jag vet inte hur mycket sten
5 svar · 1,3k läst
·
C
celox: Tack. Då måste jag fråga granen eftesom vi bor i parhus och taket skulle sluta i princip vid början av hans altan.
2 svar · 2,0k läst
A
AndersS: Kolla på Nordsjö (alt Cuprinol) och deras dyrare sort som du kan bryta i den nyans du önskar. Trallen måste rengöras noggrant om du använder pigment annars kan det bli flammigt.
28 svar · 65,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: OT: Säkerhetsmässigt så är det bättre om grinden hade öppnats inåt uteplatsen. Som det är nu så kan grinden öppnas om någon lutar sig mot "räcket"/grinden. Att ha ett minimalt ståplan som man inte kan stå på medans man öppnar grinden är en säkerhetsrisk.
10 svar · 21,6k läst
·
A
Atom: Vi har 2 STORA markiser för närvarande. Till vardags är dessa utdragna med 1.2 m från fasaden. Gömda bara vintertid. Det finns dock nackdelar med. 1.efter 5 år och tyget blivit påverkat av solen. Den är inte längra mörk grå. 2.har man ingen automatik eller krånglar den kan den förstöras av kraftig vind. 3.ett fast tak kan byggas av transparent plats. En markis är av solid färg.
6 svar · 8,9k läst
R
RogerH: I detta projekt hur bör man göra med fallet. Är det att rekommendera plant mellan hus o garage o fall bakåt eller framåt eller bör man göra på annat sätt?
9 svar · 9,3k läst
·
G
Gisella: Hej! Är det någon som har erfarenhet av Beefeater gasolgrillar? Vi har resignerat och tänker överge kolgrillen :(. Vi har en underbar murad grillbänk och tänker bygga in grillen i den. Det finns inte så många märken som för inbyggnadsgasolgrillar, så valmöjligheten är inte stor. Vi har tittat på Napoleon som verkar vara det mest populära märket, men måtten stämmer inte så bra.
0 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.