Hej,

Jag har byggt ett trädäck som har formen som en 1/4 cirkel (tårtbit) med radien 4.20m
Jag skulle vilja göra ett avslut på den runda delen.

Kan man på något sätt böja trall för att följa kurvan? Eller finns det något annat sätt?

//Manderberg

Jag hade tänkt ta rostfri plåt på min balkong som är rundad framtill. Man borrar hål och sen skruvar man fast den på plats. Man kan också välja budget varianten med tunn plywood, men den måste väderskyddas ordentligt isåfall.
/CC

Normal sett när man formar trä använder man sig av tunna lameller som man limmar ihop under press. Detta kan du oxå göra lätt om du låter någon klyva trallvirket i 5 mm lammeller och sedan monterar du en eller flera lammeller på plats med hjälp av utelim skruv och tving.
Har själv gjort detta och vet att det funkar.

Tackar!

Jag tror jag provar såga först, det låter som en god idé.

Själv funderade jag på att köpa den tunnaste trallen och blöta ner den ordentligt
och tvinga dit den...

//Manderberg

Byggaren skrev:
Enklast är att använda en trallbräda och på baksidan såga nästan genomgående spår på var 10-e centimeter (eller tätare, beroende på hur mjuk du vill att kurvan ska bli) tvärsöver bredden.

Det andra sättet är att 'basa' brädan, dvs. värma den med ånga. Kräver dock en trumma och något som alstrar ångan. Ska sen sättas på plats varm och böjas till med en gång.

Du kan givetvis också såga till avslutningen ur en tjockare träbit, så bred som möjligt, cirka en meter lång, och puzzla ihop dem med gerade ändar. Du får dock en synlig (lodrät) skarv på varje meter.

8-)

Hallå!

Hur gjorde du till slut?
Skulle också vilja "böja trall" så den avslutar kanten mot en pool.
Har du nå bilder å tips på hur du gjort?

/Stefan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.