6 479 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Ljuddämpa uterum med tak av kanalplast
Hej
Eftersom vi har en son med hörselskada och som har hörapparater tycker han det är väldigt jobbigt att vara i uterummet när det regnar.
Funderar nu på hur vi kan ljudisolera det på ett bra sätt.
Uterummet har ett 16mm kanalplasttak och partier (vår-höst).
Hur hade ni gjort?
Eftersom vi har en son med hörselskada och som har hörapparater tycker han det är väldigt jobbigt att vara i uterummet när det regnar.
Funderar nu på hur vi kan ljudisolera det på ett bra sätt.
Uterummet har ett 16mm kanalplasttak och partier (vår-höst).
Hur hade ni gjort?
Hade nog valt att byta taket mot ett tjockare..
Allt ljud kommer aldrig försvinna men det hade ju säkerligen hjälpt mycket.
Kanske det hade kunnat hjälpa lite om man satt "gardiner" i lite kraftigare tyg på längden mellan takstolarna om du är med på hur jag menar,,
Ska se om jag hittar bild...
EDIT: Bild.. Nått liknande http://3.bp.blogspot.com/_9mbQX1dIx...AAAK8/_O7SK-cK0ww/s400/619_Solskydd_06_72.jpg
Allt ljud kommer aldrig försvinna men det hade ju säkerligen hjälpt mycket.
Kanske det hade kunnat hjälpa lite om man satt "gardiner" i lite kraftigare tyg på längden mellan takstolarna om du är med på hur jag menar,,
Ska se om jag hittar bild...
EDIT: Bild.. Nått liknande http://3.bp.blogspot.com/_9mbQX1dIx...AAAK8/_O7SK-cK0ww/s400/619_Solskydd_06_72.jpg
Redigerat:
Hehe! Finns programvaror och standarder för allt. Insul satt jag med nu.
Det är lite svårt att skatta styvhet mm för kanalplasttak, men jag tror underlaget för överslagsberäkningen är ok.
Har ingen koll på ev fuktproblematik, men säg att man fyller utrymmet mellan takbjälkarna med stenull till ca 75% och monterar ex 2xutegips (9mm) mot bjälkarna får du ner ljudnivån från _taket_ med upp till ca 10-15 dB.
Det är lite svårt att skatta styvhet mm för kanalplasttak, men jag tror underlaget för överslagsberäkningen är ok.
Har ingen koll på ev fuktproblematik, men säg att man fyller utrymmet mellan takbjälkarna med stenull till ca 75% och monterar ex 2xutegips (9mm) mot bjälkarna får du ner ljudnivån från _taket_ med upp till ca 10-15 dB.
Klicka här för att svara