Eftersom jag lite oplanerat åkte på skilsmässa lagom till sommaren och grillningen så behöver jag en gaslogrill.
Huset ska säljas och min stora Weber kolgrill får inte följa med till balkongen enligt reglerna.
Men tydligen får man ha gasol på balkongen :wow:

Så nu måste jag köpa en gasolgrill för vad är en sommar utan grill och en kall öl i solen, japp kvällssol på balkongen.

Någon som vågar uttala sig om en bra gasolgrill?
Kollade på nätet och det känns som om det står mellan Q3000 och Spirit E210 men lutade åt 210.
Åkte och kollade på båda idag och Q3000 kändes mer rejäl med sitt tunga galler och sin enkla och robusta konstruktion.
E210 känns lite sladdrig och ostabil i sitt lock. Kan iof vara Bauhaus exemplaret men "håller det inte i affären håller det inte hemma". Men sen känns det som en riktig grill! Q3000 känns lite som en förväxt campinggrill...

Någon som har någon av grillarna?
Någon som har tipps?
Vill kunna ha lite extragrejjer till grillen om jag känner för det..

E210 kan man ha brännare på ena sidan och få det mer indirekt antar jag?
Q3000 har en stor brännar ring runt hela och sen en liten i mitten... inte direkt indirekt grillning då kanske?

Har så mycket med husförsäljning och skit nu så lite tipps skulle uppskattas då jag inte orkar toksurfa och läsa om grill... men måste ha en när jag flyttar in!

Tack på förhand.

Hoppas det inte blev allt för tokigt ställe för tråden... brukar mest läsa i verktygsdelen...

Jag har en Spirit E210. Tycker inte den är ranglig alls. Och att grilla med bara en brännare är smidigt när man bara ska grilla en korv eller nått. Jag är kanonnöjd med min iallafall :). Tråkig att rengöra men det är väll genomgående för alla grillar ;)

LoJo skrev:
Någon som vågar uttala sig om en bra gasolgrill?
Kollade på nätet och det känns som om det står mellan Q3000 och Spirit E210 men lutade åt 210.
Åkte och kollade på båda idag och Q3000 kändes mer rejäl med sitt tunga galler och sin enkla och robusta konstruktion.
E210 känns lite sladdrig och ostabil i sitt lock. Kan iof vara Bauhaus exemplaret men "håller det inte i affären håller det inte hemma". Men sen känns det som en riktig grill! Q3000 känns lite som en förväxt campinggrill...

Någon som har någon av grillarna?
Någon som har tipps?
Vill kunna ha lite extragrejjer till grillen om jag känner för det..

E210 kan man ha brännare på ena sidan och få det mer indirekt antar jag?
Q3000 har en stor brännar ring runt hela och sen en liten i mitten... inte direkt indirekt grillning då kanske?
Har en Q300 vilket är samma grill som Q3000 bortsett från färgskillnad och emaljerat galler på den senare. Det är en riktigt bra grill. Om du inte kör alltför stora köttstycken går det ypperligt att få till indirekt grillning genom att stänga av brännaren i mitten, har själv gjort bla helstekt entrecote på det sättet med riktigt bra resultat.

Finns ett gäng nöjda användare i Grilltråden på Minhembio. Någon där har pratat med en Weber-representant som ansåg att de stora Q-modellerna (300/320 & 3000/3200) var vassare än de små Spirit (de som ligger i samma priklass), var något med hur värmen fördelas i den äggformade grillen. Hittar inte inlägget nu...

Till de stora Q-grillarna finns en hel del tillbehör också, har själv bara skaffat stekhäll i gjurjärn (perfekt att smasha ut hamburgare på) men läst mycket gott om rotisseriet också.

Jag har haft både Q100 och Q200 (motsvarar Q1000 och Q2000 nu) och gillade dem starkt. Vill man grilla indirekt så gör man lätt på följande sätt. Dubbelvikt aluminiumfolie och ett galler som lyfter det man grillar någon centimeter upp från gallret/folien. Blir superbt jämn värme i hela grillen med denna setup.

2Chickensafter30minsinQ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även jag föredrar Q framför Spirit. Baljan och lock är i gjuten alumnium, chassit i en tålig plast. Det enda som är i metall är i stort sett skruvarna och brännaren. Dvs de är i praktiken outslitliga med normal skötsel och service (brännarrören är en slitdetalj på alla gasolgrillar men håller många år).

Redigerat:
Det är ju 25 års garanti på spirit iaf så den får ju räknas som outslitlig med. Brännaren var de 10 års garanti om jag minns rätt. Men Q grillerna ser fina ut :)

Har alltid kört kolgrill (Weber57), men köpte en Q3200 på Netonnet för 4490:- i början av maj och det är bland det bästa köp jag någonsin gjort! Q3200 rekommenderas!

Jag har q300 och är jättenöjda med den.

Jag har en Q100 jag är nöjd med, har haft den ett par år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.