Altandags.

Vet inte hur många guider och filmer jag sett osv, men är osäker än.

Den ska sitta mot huset, 6x4 meter. Kommer stå på stolpskor, då berget är i dagen under. Ena änden kommer i princip ligga på marken, andra änden ca 1,5m upp.

Hur många och höga bärlinor anser ni att jag behöver? Vill ha det ordentligt, då jag gör utslag på en lastbilsvåg.
Trallen blir 28*120. Hur många plintar under varje bärlina?

Och framför allt, ska bjälkarna ligga uppe på bärlinorna enligt alt 1, eller i balkskor enligt alt 2?
Ett alternativ är ju alt 3, där de fästs vid väggen med balkskor och sen ligga uppepå bärlinorna längre ut? Ej skalenliga teckningar.

20150530_141335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så. Har ritat lite mer. Har jag tagit i för sumobrottare nu?
Sen kom jag ju på efter lite forumtittning att bärlinor osv inte måste gå ut i kanterna, utan man kan ha några decimeter överhäng? 20150530_235429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är onödigt överdimensionerat. Ska du ha 130cm mellan bärlinorna så räcker 45x95 som reglar. Jag skulle tagit bort en bärlina (och fördelat de kvarvarande jämnt) och kört med 45x145 reglar. Kommer bli rejält stadigt ändå!

Jag skulle faktiskt valt att överdimensionera enligt ritning/skiss, om möjligheten att överdimensionera finns så varför inte.
Materialkostnaden blir ju inte förskräckligt mycket mer, inte arbetet heller för den delen.

Jag hade lagt bjälklaget ovanpå bärlinorna och skippat balkskorna, samt flyttat in främre bärlinan lite så det blir ett litet överhäng på bjälklaget och även flyttat in de 3 plintarna på kortsidan lite.

/Larsson

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.