Sökt lite men ej funnit något svar, så tänkte kolla lite här.
Skall bygga ut altanen och har en fundering på mittersta bärlinan eftersom det skall gå 4 meter ut.
Bärlinor är 45x170, golvregler 45x145 och trall 120x28. Plintar kommer stå lite närmare än 2 meter eftersom det blev för många och ej kan lämna tillbaka, golvregler kommer sitta 60cc.

Det jag undrar, om man tittar på bilderna, där dem på ena har fäst regler i mittersta bärlinan med balkskor på var sida, eller som den andra där reglerna ligger på den mittersta bärlinan istället,
om det finns nackdelar med det. Sätta den mittersta bärlinan 170mm lägre för att lägga ut så golvreglerna vilar på den går ju fortare samt sparar på balkskor. Finns det någon nackdel med det egentligen?

Tog bilder jag fann på nätet som visar vad jag menar.

Uppbyggnad av en grund till en altan med träbalkar, balkskor och grusunderlag i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av en träröstskelettstruktur för en altan på en sluttning med synliga plintar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man brukar köra med balkskor när man gör en uteplats på mark och inte får plats med trallen lägre än dörren. Som du säger mycket enklare att lägga skruvreglarna på bärlinan.

• Gilla
JTJ
  • Laddar…
Om vi bortser ifrån att den skall sitta 145 lägre, ej 170 som jag skrev, så den fyller sin funktion,
så får det bli så då. Dörr är inget som är i vägen här, skall förstora den man idag går ut på, lägre nivå, dock ej hela väg ner på marken.

Tackar.

Jag tänkte ta en följdfråga här. Har läst att när altanen byggs på mark, så sägs det att den ej behövs förankras i väggen utan står stabilt ändå. Mina bärlinor går från hus och ut, 4 plintar per rad, för trallen skall ligga det samma, tänkte mindre skarvar. Nu kommer 2 hela rader bärlinor ligga rakt i plintskor, samt alla längst in vid hus, medans dem yttre raderna skall ha stolpar för staketet. Med ögon mått så kommer 3 st på rad längst ut ha en höjd på 30/35 cm innan bärlina pga lutning på gräsmattan, så inte högre än 35cm kommer det i vart fall ej vara någon stans från mark till bärlina. 6 rader med bärlina, 4 plintar per rad, känns inte som det behövs fästas i husgrund, eller brukar det göras ändå? Tid finns fortfarande så det kan fästas om så behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.