18 924 läst ·
27 svar
19k läst
27 svar
A2 eller A4 skruv till pooldäck?
Sida 1 av 2
Håller på för fullt med mitt poolbygge i kombination med total ombyggnad/tillbyggnad av altaner och pooldäck med impregnerad trall.
Har sprungit på ett tillfälligt riktigt bra erbjudande på trallskruv och velar mellan A2 och A4. Hade tänkt köra på A4 men det är påtaglig prisskillnad och det är 120 kvadrat trall som skall skruvas + mängder med trappor och eländet skall till stor del kläs in med. Jag räknar med minst 5500 skruv till altanen och ca +2000 till för inklädnad så det blir en slant (och detta var bara trallskruven).
Så ni som har pool och trall, vad säger ni? Kommer jag att ångra mig om jag nöjer mig med A2 i kombination med poolen (det är inte planerat nån saltklorinator utan bara vanligt klor).
Rev lite trall på den gamla altanen med A2 som suttit där i 8 år och den var som ny.
Har sprungit på ett tillfälligt riktigt bra erbjudande på trallskruv och velar mellan A2 och A4. Hade tänkt köra på A4 men det är påtaglig prisskillnad och det är 120 kvadrat trall som skall skruvas + mängder med trappor och eländet skall till stor del kläs in med. Jag räknar med minst 5500 skruv till altanen och ca +2000 till för inklädnad så det blir en slant (och detta var bara trallskruven).
Så ni som har pool och trall, vad säger ni? Kommer jag att ångra mig om jag nöjer mig med A2 i kombination med poolen (det är inte planerat nån saltklorinator utan bara vanligt klor).
Rev lite trall på den gamla altanen med A2 som suttit där i 8 år och den var som ny.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
A2 säger jag också, om du inte har en massa saltvatten i närheten.
jula har ju bra pris på A2 nu...HECO vet inte om det är skräp eller inte men...
en följdfråga, ursäkta trådkapningen..
men tänker man olika vad gäller skruvförband på 28x120 jämfört 28x145 ?
tänker att en som är 145mm bred är betydligt "starkare" om den får för sig att vrida sig...
men tänker man olika vad gäller skruvförband på 28x120 jämfört 28x145 ?
tänker att en som är 145mm bred är betydligt "starkare" om den får för sig att vrida sig...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
jag ska snart bygga altan å... var häromdagen och köpte trallskruv, både A2 och A4 på byggmax & jula, skulle även köpa på biltema men den va slut...KnockOnWood skrev:
såg då i beskrivningen att deras trallskruv är 3,9mm mot vanligtvis 4,2 hos byggmax och jula.. så det blir nog inte biltema...
anledningen att jag köpte på olika ställen var för att jag ska se om man märker någon skillnad på dem.. jag får väl återkomma med resultat när "snickaren" testat dem...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kanske var jag lite väl kategorisk när det gäller Biltemas skruv.
Men när vi byggde vårt garage, så fixerade vi takstolarna med plåtvinklar och Biltemas ankarskruv.
Och det var påfallande många av ankarskruven som gick av, strax under skallen.
Som tur är har ju plåtvinklarna många hål,
så det gick lätt att dra i en ny skruv i ett ledigt hål som ersättning.
Men när vi byggde vårt garage, så fixerade vi takstolarna med plåtvinklar och Biltemas ankarskruv.
Och det var påfallande många av ankarskruven som gick av, strax under skallen.
Som tur är har ju plåtvinklarna många hål,
så det gick lätt att dra i en ny skruv i ett ledigt hål som ersättning.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
känns konstigt om A2 rostade... va det inte C4?
Det var tom A4 faktiskt. Och det var 2011 så det var ju ett tag sen. Skruven heter Heco TFT. Och Biltemas A4 i testet är den gamla sunkiga med PH skalle. Lägg märke till att trots att Biltemas skruv är 3,9mm och Heco är 4,2 så är det bättre vridmotstånd i Biltemas. Vilket som så är det jävligt utdaterad information så man skulle kanske kunna bortse från det.camaro1969 skrev:
http://www.gp.se/livsstil/konsument/trallskruv-test-1.826873
http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_26206.pdf
Jag har hittat A2 4,2x55 för 0,23-0,25kr/st och A4 4,2x55 för 0,45kr/st samt A4 4,8x75 för 0,49kr/st. Det är det i särklass billigaste jag hittar och straffar ut Biltema, Jula och ByggMax skulle jag tro.