F
Håller på för fullt med mitt poolbygge i kombination med total ombyggnad/tillbyggnad av altaner och pooldäck med impregnerad trall.

Har sprungit på ett tillfälligt riktigt bra erbjudande på trallskruv och velar mellan A2 och A4. Hade tänkt köra på A4 men det är påtaglig prisskillnad och det är 120 kvadrat trall som skall skruvas + mängder med trappor och eländet skall till stor del kläs in med. Jag räknar med minst 5500 skruv till altanen och ca +2000 till för inklädnad så det blir en slant (och detta var bara trallskruven).

Så ni som har pool och trall, vad säger ni? Kommer jag att ångra mig om jag nöjer mig med A2 i kombination med poolen (det är inte planerat nån saltklorinator utan bara vanligt klor).

Rev lite trall på den gamla altanen med A2 som suttit där i 8 år och den var som ny.
 
Jag använde A2 för ett antal år sen utan problem...

Ett alternativ är att använda A4 närmast poolen.
 
A2 säger jag också, om du inte har en massa saltvatten i närheten.
 
F
KnockOnWood skrev:
A2 säger jag också, om du inte har en massa saltvatten i närheten.
Har 1,5-2km till saltvatten. Är absolut inne på A2 men kan tänka mig 1000 st A4 närmast poolen om det skulle behövas.
 
Skruva dolt A2 med den armaturen som Timel visade så tar du A4 till alla ställen nära polen
 
F
byggarätt skrev:
Skruva dolt A2 med den armaturen som Timel visade så tar du A4 till alla ställen nära polen
Vilken armatur och vilken Timel?
 
H
byggarätt skrev:
Skruva dolt A2 med den armaturen som Timel visade så tar du A4 till alla ställen nära polen
Menade du dold montering?

http://essve.se/hds/
 
jula har ju bra pris på A2 nu...HECO vet inte om det är skräp eller inte men...
 
  • Gilla
maskus
  • Laddar…
en följdfråga, ursäkta trådkapningen..

men tänker man olika vad gäller skruvförband på 28x120 jämfört 28x145 ?
tänker att en som är 145mm bred är betydligt "starkare" om den får för sig att vrida sig...
 
camaro1969 skrev:
jula har ju bra pris på A2 nu...HECO vet inte om det är skräp eller inte men...
Heco är bra, i klass med Gunnebo.

Men akta er för skruv från Biltema :thumbdown:
 
KnockOnWood skrev:
Heco är bra, i klass med Gunnebo.

Men akta er för skruv från Biltema :thumbdown:
jag ska snart bygga altan å... var häromdagen och köpte trallskruv, både A2 och A4 på byggmax & jula, skulle även köpa på biltema men den va slut...
såg då i beskrivningen att deras trallskruv är 3,9mm mot vanligtvis 4,2 hos byggmax och jula.. så det blir nog inte biltema...

anledningen att jag köpte på olika ställen var för att jag ska se om man märker någon skillnad på dem.. jag får väl återkomma med resultat när "snickaren" testat dem...
 
Kanske var jag lite väl kategorisk när det gäller Biltemas skruv.

Men när vi byggde vårt garage, så fixerade vi takstolarna med plåtvinklar och Biltemas ankarskruv.
Och det var påfallande många av ankarskruven som gick av, strax under skallen.

Som tur är har ju plåtvinklarna många hål,
så det gick lätt att dra i en ny skruv i ett ledigt hål som ersättning.
 
F
KnockOnWood skrev:
Heco är bra, i klass med Gunnebo.

Men akta er för skruv från Biltema :thumbdown:
Heco A2 fick skitkasst betyg i nåt test för inte allt för länge sen. Skiten rostade ordentligt om jag inte minns fel.

Biltemas A4 trallskruv ser väldigt bra ut....
 
känns konstigt om A2 rostade... va det inte C4?
 
F
camaro1969 skrev:
känns konstigt om A2 rostade... va det inte C4?
Det var tom A4 faktiskt. Och det var 2011 så det var ju ett tag sen. Skruven heter Heco TFT. Och Biltemas A4 i testet är den gamla sunkiga med PH skalle. Lägg märke till att trots att Biltemas skruv är 3,9mm och Heco är 4,2 så är det bättre vridmotstånd i Biltemas. Vilket som så är det jävligt utdaterad information så man skulle kanske kunna bortse från det.

http://www.gp.se/livsstil/konsument/trallskruv-test-1.826873
http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_26206.pdf

Jag har hittat A2 4,2x55 för 0,23-0,25kr/st och A4 4,2x55 för 0,45kr/st samt A4 4,8x75 för 0,49kr/st. Det är det i särklass billigaste jag hittar och straffar ut Biltema, Jula och ByggMax skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.