Hej!
har köpt fjolårstrall, dock ganska blöt tror jag... (läs tung)
vilket avstånd ska man lägga trallen på? blött ska det ju va kloss emot.... men kanske inte nu?
har köpt fjolårstrall, dock ganska blöt tror jag... (läs tung)
vilket avstånd ska man lägga trallen på? blött ska det ju va kloss emot.... men kanske inte nu?
bra idee, är det korrekt? 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte mäta fukthalten med mätaren du har liggande i allt-möjligt-bra-att-ha-lådan 
har tyvärr ingen sån :/ eller har trallen nån OBD II ?
Som snickare, är min erfarenhet att trall, utan tak, aldrig någonsin ska sätta kant i kant. Är den riktigt ny/blöt, så lägg en spackel emellan. Är den torr så använd en snickarpenna eller ett/två tumstocksblad.
Läggs den kant i kant, är risken mycket stor att den sväller till ursprunglig bredd under hösten/vintern med stora vattensamlingar som följd. Med lite bakfall mot huset, kan det leda till stora skador.
Läggs den kant i kant, är risken mycket stor att den sväller till ursprunglig bredd under hösten/vintern med stora vattensamlingar som följd. Med lite bakfall mot huset, kan det leda till stora skador.
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
99% av gångerna jag lagt trall tät i yrkessammanhang. så har vi vid senare tidpunkt fått åka tillbaka och flytta om trall och sätta nån nyAG A skrev:Som snickare, är min erfarenhet att trall, utan tak, aldrig någonsin ska sätta kant i kant. Är den riktigt ny/blöt, så lägg en spackel emellan. Är den torr så använd en snickarpenna eller ett/två tumstocksblad.
För att den i slutändan blivit för gles eller för tät?SBH skrev:
Av egenmässigt lagd trall har jag hittills aldrig behövt lägga om den. Däremot har jag fått lägga om flera som andra har lagt tät, och som i alla fall höst o vintertid varit heltäta igen.
blir för tät så får man ju ta bort å inte sätta nån nyAG A skrev:
då har du säkert fått välja din trall också. som jag när jag lägger privat.
Okej då. Tänkte inte så längt.SBH skrev:
Men jag har aldrig lagt någon trall kant i kant. Även om den varit riktigt blöt, så har jag lagt med spackel eller ett knivblad mellan. Har aldrig slutat med så mycket som 1 cm mellan. Men det är möjligt att det är olika för olika kvalitet. Har hittills sluppit lägga kunds egeninköpta trall, från budgetvaruhus.