Hubbe73
Hubbe73: Det där är en Grabber med LOX spår. kan funka hjälpligt med en R1-R2 för att få ut om du inte får tag i detta bits.
4 svar · 813 läst
·
yonna
yonna: Jag skulle istället köra högtryckstvätten nu och en gång till innan vintern samt mätta ytan efter bägge gånger med linoljesåpa. Kollar nästa säsong hur utfallet blir - misstänker att merparten av färgen dämpats. Ditt däck är ju ett antal år gammalt och ser, som otvättat, lika fult ut som mitt 19-åriga däck - innan jag tvättar mitt.
3 svar · 838 läst
·
K
kniv: Har svårt att tro att det kan gå att få det så rakt man vill ha det för bord, oavsett hur grova reglar du skruvar dit. Trall är långt ifrån lämpad för bord, så har du bara en liten vridning får du nog vara nöjd
4 svar · 779 läst
·
F
Fixaren06: [citat] Hmm. Intressant. Men blir det exakt? Den verkar ju utgå från en cirkel inne i eller utanför Hexagonen? Och är det lilla r eller stora R man ska slå in som 75cm? För stora R verkar ju utgå från cirkel utanför Hexagonen?
5 svar · 562 läst
·
K
kniv: [citat] Den har inte bakåtgänga på övre delen. Den har, likt vad många andra tillverkare också har, en annan gängstigning som är flackare. Det gör att trallen dras ner med gängor istället för skallen som det är på vanlig träskruv. Om skruvskallen sticker upp eller inte har ingenting med de gängorna att göra. Sätter du dessa skruvar för ytligt kommer de sticka upp efter en
5 svar · 608 läst
·
lyckograbben
lyckograbben: Här finns lite lösningar att beställa eller bli inspirerad av; https://wallners.se/inspiration/sneda-fonster-solskydd-som-fungerar/
9 svar · 606 läst
·
A
Arne999: skulle nog säga efter alla år att det klarar det i medel :) Detta år sattest tältet upp i sista minuten blåste ganska mkt 7 i medel och vi förankra ingenting utan det stod löst på altanen, ganska utsatt läge men inga problem så ...rätt uppsatt och något som håller benen så lär det vara helt ofarligt. Om duken däremot skulle fläcka sig och gå sönder är en annan sak men det dör
5 svar · 17,5k läst
E
emjeysimone: Svårt att säga iom att den är mos, men den har onekligen drag av kackerlacka. Långa spröt och typiska ben. Genomskinliga täckvingar. Bor du i lägenhet skulle jag ta kontakt med firma typ Anticimex eller ta hjälp av https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/
9 svar · 1,8k läst
·
T
tobsy: Fyra plankor vända (väldigt fina på undersidan! Får lust att vända alla) och två bytta! Tack för tips och inspo! [bild]
14 svar · 1,1k läst
·
K
kniv: Ser inte fördelen varför man skulle köra ”dold” skruv som ändå kommer synas, sitter sämre dessutom.
2 svar · 729 läst
J
Jan_G: Enklaste är att ta lite bilder på nära håll och åka en tur till din lokala färghandlare. Där frågar du om färgborttagningsmedel och visar bilderna. Sen köper du det som de rekommenderar. Lägg på, låt verka och skrubba av. Gärna med en Kärcher pcl4..... När allt är rent och du är nöjd, låt torka i några veckor, slipa sedan av golvet med en excenterslip med 120-papper på. Då
14 svar · 9,5k läst
·
S
stinalinden: [citat] Hej! Spännande projekt! Gick du vidare med dina planer? Jag funderar på något liknande för en inglasad balkong. Det skulle möjliggöra både att fästa amplar i pergolataket, enkla, smala, sidobord mellan några av stolparna och solskydd. /Stina
10 svar · 5,3k läst
S
stinalinden: [citat] Hej Gustaf, jag funderar på något liknande för min balkong. Gick ni vidare med era planer? /Stina
1 svar · 4,1k läst
U
Ulf Vikström: Tack för tipset och glad midsommar
11 svar · 735 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Hej Du kan ju först måla trallen med järnvitriol och sen olja in med opigmenterad träolja för att skydda träet. Jag gissar att den grå färgen kommer att mörkna lite av oljan. Så prova på några bitar först och låt dem ligga i solen för att se hur nyansen ändras under sommaren. Tillägg. Det gällde ju tjärvitriol i och för sig. Så ovanstående är troligen inget som fungerar på
2 svar · 2,3k läst
·
J
jpdmelin: [citat] Jag går och funderar på något liknande och då av nödvändighet. Har haft min weber i 12 år och och skåpet har fått ganska mkt rost så det är annan lösning eller köpa nytt som gäller. Själva grillen är det inget fel på så det känns ju synd att slänga... Hur gjorde du till slut?
1 svar · 2,1k läst
T
Testarn: Det är knepigt att de tre stolparna kan luta olika mycket med tanke på att det sitter ribbor på dem (om de inte redan var olika sneda när ribborna monterades). De borde luta lika mycket. Jag skulle börja med att ta bort ribborna och sen börja mäta avstånden mellan stolparna i överkant och underkant, både den fråmre raden och den bakre. Sen titta på om plintarna har flyttat sig (dvs
1 svar · 823 läst
·
K
kniv: Jag hade kört på 3,6m längder, lagt det åt andra hållet, längs med huset, och sen en fris i mitten samt vardera sida. Men fördelen utan skarvar som du nämner, den finns inte riktigt. Är absolut inget problem med varesig löpande skarvar eller fris så länge man gör det rätt
5 svar · 1,1k läst
·
N
nik_gu: [citat] Tack! Sen på AI-bollen här… får prova till eget altanprojekt.
8 svar · 3,9k läst
·
I
InsidersUnited: Min lösning var som vanligt att göra tvärtom, förutom att ha bra lutning så släppte jag seglet så det inte är spänt. Då bildas naturliga avrinningskanaler och det blir inte några vattenpölar. Vi sitter inte ute ändå när det blåser hårt så flaxet stör ingen.
10 svar · 2,8k läst
·
S
Spanarn10: Knep för att fälla upp stativ OXNÖ? Jag blir inte riktigt klok på det. Dessutom är det vårt andra i raden. Vid kontakt med kundtjänst för två år sen så konstaterade de remote att ”så ska det inte vara” och levererade schangtilt ett nytt stativ. Vet att vi slet lite i håret i fjol men att det sedan plötsligt (?) funkade. Nu är det samma visa igen, med skillnaden att
0 svar · 540 läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Den modellen verkar mycket smidig att få ned i marken jämfört med att bygga något av reglar att dra runt med. De har till och med en SDS+ till 1/2" adapter. Borde bli en bra test för den batteridrivna Parkside borrhammare jag köpte tidigare i år. Prisvärda är de också, bara sådär 50 kronor dyrare för skruv och stolptopp jämfört med motsvarande markskruv från Jula.
4 svar · 4,6k läst
Z
z_bumbi: Fisklina syns inte och en säsong håller den troligen. Jag har för mig jag satte snöre på ca 10 cm för att hålla balkongräcket fritt.
4 svar · 755 läst
J
joelpap: Jag har gett mig på att renovera översta delen av vår altantrappa. Trappan är byggd med Ölandsserien, men med fogar som börjat släppa och med ett fall som mer är mot garaget (under amaranten) än utåt så gav jag mig på att lyfta bort stenen på övre platån, med en möjligtvis naiv tanke om att det skulle vara slätt under… När en god blandning av vittrad sten och jord var bort
0 svar · 535 läst
·
K
kniv: Biltema har diverse kilar och mellanlägg i plast som borde funka. Kilarna har hakar så skjut in en från vardera håll så låser dom sig i varandra
1 svar · 1,2k läst
·
Tore Stjerna
Tore Stjerna: Så, här kommer några bilder på hur det ser ut idag. Stålkonstruktion fäst i fasaden, vilar på betong nere vid mark. Bredd ca 3,6m, avsatsen ca 1,6m, djup från vägg till sista trappsteg ca 3,2m. [bild] [bild] [bild] [bild] Och en snabb skiss på vad jag tänkte göra, toppvy till höger. Djupet ungefär samma, men en smalare trappa och mer altan-yta på höger sida. [bild]
5 svar · 1,0k läst
·
J
Jörgen Karlsson9: Varför kasta när man kan återvinna. De gamla rutorna kommer upp igen. Har du tips på vad man skall ha i botten på alulisten, som halkar lätt mot rutorna.
2 svar · 533 läst
K
Killen som behöver hjälp: Hej! Tänkt att bygga ett utekök med tryckimpregnerade stolpar 70x70 som ram och 30x60 klinkersplattor som bänkskiva, klinkerplattorna kommer hamna med de tryckimpregnerade stolparna som ram, min fråga är om man kan foga med sillikon istället för vanlig fog helt och hållet. både mellan plattorna och till trät. funkar det eller ska man foga med vanlig fog även mot trät?
0 svar · 781 läst
K
kniv: Det blir nog bra. Vi har olika nivå på golvet inne kontra altanen, altanen är två steg ner. Inget som vi bryr oss om direkt
4 svar · 907 läst
·
H
Hasse2431: [citat] [citat] Hej, min markis är 5 meter bred med 4 meters utfall så även om jag kan fästa den så skulle jag aldrig våga fälla ut den utan att ha förstärkt gaveln. Hur gjorde du?
2 svar · 433 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.