Hej.
Ska montera aluminiumskena på balkongen för mitt stolpfria glasräcke. Skenorna ska fästas genom trallen ner i reglarna. Har dock väldigt svårt att hitta lämpliga skruvar.
Har kikat på diverse träskruvar med dimensioner runt 8 eller 10 x 120. Problemet är den koniska fasningen i hålen. Hålen är först borrade med en diameter på ca 20mm (ca 4mm djupt). Sen kommer en konisk fasning, som övergår i en rak borrad diameter på ca 14mm. Har väldigt svårt att hitta skruvskallar som ska passa. Det bör väl dessutom vara rostfria skruvar för att undvika galvanisk korrosion? Eller är det onödigt?
Tacksam för hjälp.
Ska montera aluminiumskena på balkongen för mitt stolpfria glasräcke. Skenorna ska fästas genom trallen ner i reglarna. Har dock väldigt svårt att hitta lämpliga skruvar.
Har kikat på diverse träskruvar med dimensioner runt 8 eller 10 x 120. Problemet är den koniska fasningen i hålen. Hålen är först borrade med en diameter på ca 20mm (ca 4mm djupt). Sen kommer en konisk fasning, som övergår i en rak borrad diameter på ca 14mm. Har väldigt svårt att hitta skruvskallar som ska passa. Det bör väl dessutom vara rostfria skruvar för att undvika galvanisk korrosion? Eller är det onödigt?
Tacksam för hjälp.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Aluminium gillar inte rostfritt heller tyvärr. Men är inte detta på en båt eller i ytterskärgård så kommer det ta lång tid innan något händer. Du kan spraya/dutta lite färg på undersidan av skruvskallarna om du vill som agerar som "engångsbricka" mellan materialen men det är överkurs. Jag gör det min gamla aluminumbil när jag skruvar fast saker i den.
7 mil från havet så borde vara lugnt då.
Skulle det funka med icke rostfria skruvar som målas med Zincbaserad primer eller så? Kanske lägga en klick MS-polymer under skruvskallen också? Blir lite lättare att sondera marknaden om jag kan utesluta krav på A4 skruv.
Skulle det funka med icke rostfria skruvar som målas med Zincbaserad primer eller så? Kanske lägga en klick MS-polymer under skruvskallen också? Blir lite lättare att sondera marknaden om jag kan utesluta krav på A4 skruv.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Överkurs som sagts, men ta en skruv som passar och inte är för inomhus =) Aluminium gillar inte zink heller. Den gillar ingenting haha Men kan du nå skruvarna lätt är det inte hela världen att byta någon/några om 8-10 år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden