Hejsan,

Gjöt plintar till min altan igår på berg. Nu 24h senare så är de ostabila i sidled, jag kan alltså banka lite på dom så ser jag att de lyfter lite från berget. Jag borra ner 3 armeringsjärn i berget på varje plint.

De har kommit väldigt kraftiga skurar under både natten och idag, kan de påverka härdningstiden eller har något blivit galet?

Höjden varierar från 20cm till 80cm men fenomenet är likadant på alla.

Tack på förhand

Bilder underlättar för att ge bra svar.

Det skulle kunna bero på att du inte har blandat rätt eller att betongen inte har flutit ut ordentligt i formen så du har otätt mellan betong och berg.

Hej, absolut här kommer bild och ett filmklipp. Blandade 8 säckar totalt, har gjutit plintar förr och inte upplevt detta problemet. Jag förankrade inte armeringsjärnen i berget med kemankare tex, skulle man gjort det? Jag va noga med att banka på sidorna av gjutrören o de tänker jag får betongen att flyta ut?

Använde mig av hornbach grovbetong.

Nästa fråga är om de kommer bli ett problem eller inte när de kommer bjälklag o trall på. Tyngden lär ju göra att de pressas nedåt?

• Betongplint med ett armeringsjärn som sticker upp, omgiven av stenar och markduk. Rester av pappersrör syns runt plinten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur djupt nerborrade är armeringsjärnen och vilken dimension på dom? Är det inte så enkelt bara att järnen är lösa mot berget så de vickar så som du visar? Skulle nog fäst järnen först och sen gjutit pelarna. Hur hög altan blir det?

Hej
Sitter järnen fast i betongen och det är grova järn och de går ner en halv decimeter i berget så håller det sig på plats med hjälp av tyngden.
När jag gjort liknande har jag högtryckstvättat berget innan och borrat och drivit ner armeringsjärn i berget, hade järnen glappat hade jag hällt ner cement eller sluring i hålet innan jag slog ner järnen.
När jag borrar för järnen så borrar jag åt olika håll och stoppar ner järnen och böjer rakt så de får plats i pappröret, på det sättet sitter de fast bättre.
Innan jag häller ner betongen så vattnar jag berget så det är fuktigt så betongen biter bättre, ibland har jag jobbat ner blöt betong i berget med pensel så det inte bara ligger ovanpå.

I ditt fall hade jag gjort om och rätt, alternativt borrat ner järn runtom plinten och böjt runt plinten och smackat på betong för hand efter rentvätt av berg och plint, liknande har jag gjort när jag gjutit fast stenar på berget som plintar.
Lycka till.
/Workingclasshero

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. De är 10mm armering. Borrat ner de 10cm i berget och de är 3st per plint på 150mm. Säkert är de så att de är de som vickar o jag skulle fäst de innan jag gjöt.

Altanen blir ca 60cm på högsta punkten men faller snabbt in mot berget.

Att gjuta om alla 16 plintar ser jag inte som ett alternativ just nu. Känns som jag har dessa alternativen.

1. Låta de vara o lita på att tyngden från altanen håller de på plats.

2. Testa lyfta några av de mindre plintarna och se om man kan fästa armeringen med kemankare i berget i efterhand.

3. Göra som workingclasshero nämnde och borra ner mer armering runt om dom.

Altanen är även fäst i fasaden på huset, samt att jag borrat ner stolpskor med kemankare där de blev för lågt för plint.

Sitter de så pass löst att du bara kan lyfta upp dom så kan du kanske få ner kemankare eller dylikt och ”ställa tillbaks” dom så att säga? Annars ev gjuta en slags klack runt dom som armeras mot plint och berg så som nämnts

O olofh skrev:
Sitter de så pass löst att du bara kan lyfta upp dom så kan du kanske få ner kemankare eller dylikt och ”ställa tillbaks” dom så att säga? Annars ev gjuta en slags klack runt dom som armeras mot plint och berg så som nämnts
Jag vet inte än, bara testat att banka på dem lite i sidled. Skall testa när jag kommer hem.

Ett annat alternativ är ju att komplettera med fler pelare där jag ”gör rätt”.

K
A Alexander.Eh skrev:
Tack för svar. De är 10mm armering. Borrat ner de 10cm i berget och de är 3st per plint på 150mm. Säkert är de så att de är de som vickar o jag skulle fäst de innan jag gjöt.

Altanen blir ca 60cm på högsta punkten men faller snabbt in mot berget.

Att gjuta om alla 16 plintar ser jag inte som ett alternativ just nu. Känns som jag har dessa alternativen.

1. Låta de vara o lita på att tyngden från altanen håller de på plats.

2. Testa lyfta några av de mindre plintarna och se om man kan fästa armeringen med kemankare i berget i efterhand.

3. Göra som workingclasshero nämnde och borra ner mer armering runt om dom.

Altanen är även fäst i fasaden på huset, samt att jag borrat ner stolpskor med kemankare där de blev för lågt för plint.
Borrade du med 10mm borr och behövde banka ner järnen i berget eller tog du större borr och det gick lätt att sätta ner järnen utan hammare?

Det som är vanskligt att gjuta mot berg är att man inte får det tätt mellan berg och plint, och vattnet rinner längs berget ner i de borrade hålen med korrosion på järnen som resultat. Är hålet inte fyllt med kemankare/cement så blir det ju som en liten ”pool” för järnet att rosta snabbare i. Och därmed finns risk att betongen också sprängs/spricker. Händer ju inte på en vecka och kan väl stå många år innan det blir allvarliga praktiska problem men det kommer ske förr eller senare

K kniv skrev:
Borrade du med 10mm borr och behövde banka ner järnen i berget eller tog du större borr och det gick lätt att sätta ner järnen utan hammare?

Det som är vanskligt att gjuta mot berg är att man inte får det tätt mellan berg och plint, och vattnet rinner längs berget ner i de borrade hålen med korrosion på järnen som resultat. Är hålet inte fyllt med kemankare/cement så blir det ju som en liten ”pool” för järnet att rosta snabbare i. Och därmed finns risk att betongen också sprängs/spricker. Händer ju inte på en vecka och kan väl stå många år innan det blir allvarliga praktiska problem men det kommer ske förr eller senare
Det gick lätt att få ner dem. Så det är orsaken, missade att förankra dem. Jag testar och ser om jag får upp plintarna och i så fall fyller i hålen. Annars kompletterar jag med fler plintar!

Haha de här blev ju ultimat fail. Men jag kunde dra upp alla plintar, tänker att jag gör rent under dem med högtryckstvätt, sätter i kemankare i hålen för armeringen samt smetar på lite ny betong under dem när jag sätter tillbaka dom. Tror ni det kommer funka? Kan justera höjden på dem ifall de skulle bli lite högre.

• Borttagen betongplint med armeringsjärn, hål i marken för plintens återplacering, omgiven av grus och en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ren killgissning men gör rent hålen och mot berget, i med kem och klabba på finbetong mot berget, ställ dit plinten och sätt press på den. Precis som du tänker. Borde inte det funka? Livrem är väl att kraga med mer betong med järn in i både berg o plint. Men jag hade testat så som du tänker på en först

O olofh skrev:
Ren killgissning men gör rent hålen och mot berget, i med kem och klabba på finbetong mot berget, ställ dit plinten och sätt press på den. Precis som du tänker. Borde inte det funka? Livrem är väl att kraga med mer betong med järn in i både berg o plint. Men jag hade testat så som du tänker på en först
Japp jag kör på det! 😁

K
A Alexander.Eh skrev:
Haha de här blev ju ultimat fail. Men jag kunde dra upp alla plintar, tänker att jag gör rent under dem med högtryckstvätt, sätter i kemankare i hålen för armeringen samt smetar på lite ny betong under dem när jag sätter tillbaka dom. Tror ni det kommer funka? Kan justera höjden på dem ifall de skulle bli lite högre.
Det blir bra det. Se till att blåsa ur och göra rent hålen bara innan du trycker i kemankare.

Nu sitter dom! Tack för hjälpen, note to self, glöm inte fästa armeringen 😅

• Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.