Jag behöver ta ur mina stolpar om 150x150 mm för att passa dem i mina plintjärn (som är 100 mm). Är det handöverfäs som är rätt verktyg för mig? Urtaget på bilden med annat verktyg men tar för lång tid och inte tillräckligt jämnt….😳
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Handöverfräs kommer att fungera bra men det blir många körningar på bredden och höjden. Jag skulle borra ut det mesta med en flatborr eller forstnerborr och fräsa sedan.
Cirkelsåg inställd på lagom djup
Kan du stå ut med att spåret inte slutar rakt så är det bara att såga ett antal gånger med någon millimeter eller två mellan. Det som blir kvar tar man med ett stämjärn och sen en fil för det sista.
Kan du stå ut med att spåret inte slutar rakt så är det bara att såga ett antal gånger med någon millimeter eller två mellan. Det som blir kvar tar man med ett stämjärn och sen en fil för det sista.
spåret måste sluta rakt. tanken är att sätta stolpskor som "damasker" på stolpen för att täcka urtaget och dåbehöver det vara så kort som möjligt....O OskarJ skrev:
jag kan ta det grova med ett multiverktyg. så gjorde jag på min pilot stolpe men det tog lite för lång tid, kanske 20 minuter, men om jag ska göra 12 urtag så....T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Jag skulle behöva mycket mer än 20 minuter per urtag med fräs för det ska monteras anhåll flera gånger om och sedan körningar med tilltagande djup. Jag tror knappt att du kan köra hela djupet i ett svep.
Då skulle jag såga så långt det går med cirkelsågen och sen ta det sista med fräsen.S sepani skrev:
Hörnen kommer bli lite dryga, men med en liten fräs blir kanske radien tillräckligt liten?
Fast kan man ta alla stolparna "samtidigt", det vill säga ställ in anhåll, ställ in djup och fräs tolv spår, repetera, borde det gå rätt snabbt.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade nog kört stämjärn för att ta ur merparten och sen kört fräsen för det sista. Men då är jag van med stämjärnet, fräs är nog rätt verktyg för att göra det så enkelt som möjligt. Tänk bara på att använda anhåll, har rätt rpm, mata åt rätt håll och ta lagom mycket. Det sista i de runda hörnen tar du med stämjärn.
ett antal tag med djupinställd cirkelsåg hade jag valt, och sedan om man vill ha fuktsamlande hörn oscillerande multisåg typ fein. om man inte äger eller vill äga en sådan går ett hörn rätt bra att fixa med hjälp av några strategiska hål med borrmaskinen följt av stämjärn.
har ärligt talat lite svårt förstå varför det ställs en fråga här? trick question??
har ärligt talat lite svårt förstå varför det ställs en fråga här? trick question??
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Skulle sagt kap/ger såg eller cirkelsåg ,raka sidor , borra sidorna längs in , handsåga de sista på sidorna , sen stämjärn å bryt 5mm åt gången ,
Annars motorsåg å lite överkurs med stämjärn 😎
Annars motorsåg å lite överkurs med stämjärn 😎
Det får bli cirkelsåg + multiverktyg + stämjärn....nackdelen med cirkelsågen är att snittet går lite längre upp i stolpen om jag ska kunna utnyttja cirkelsågen fullt ut. Men det kan jag leva med. Lägger ett rakt snitt med multiverktyget och sen stämjärn. Om jag vill ha urtaget lite jämnare kan jag använda handöverfräsen för det gissar jag...(har aldrig använt ett sådant verktyg...)
Såga inte hela vägen med cirkelsågen då, utan bara så att klingan når strecken i toppen. I botten kan du sen hugga ut med stämjärn eller multiverktyget om du tyckte det funkade bra.S sepani skrev:Det får bli cirkelsåg + multiverktyg + stämjärn....nackdelen med cirkelsågen är att snittet går lite längre upp i stolpen om jag ska kunna utnyttja cirkelsågen fullt ut. Men det kan jag leva med. Lägger ett rakt snitt med multiverktyget och sen stämjärn. Om jag vill ha urtaget lite jämnare kan jag använda handöverfräsen för det gissar jag...(har aldrig använt ett sådant verktyg...)
Skulle jag göra så många och inte skulle ha ett lämpligt borr så skulle jag göra två jiggar.
Den första för cirkelsågen som styr längden och bredden.
Den andra för fräsen.
Har jag ett lämpligt borr kan jag bara borra bort så mycket dom möjligt och sen fräsa med en fräsjigg.
Den första för cirkelsågen som styr längden och bredden.
Den andra för fräsen.
Har jag ett lämpligt borr kan jag bara borra bort så mycket dom möjligt och sen fräsa med en fräsjigg.