Hej alla,
Jag planerar att till våren påbörja ett projekt med en kombinerad inglasad veranda, uterum och utekök, och jag har några funderingar kring takkonstruktionen som jag gärna vill bolla med er.
Jag kommer sannolikt att använda både Skyroof och Multiglas kanalplast (antingen 16 eller 32 mm – det är inte helt spikat ännu). Tanken är att Skyroof ska täcka en öppen matplats och kanalplasten uterummet, och dessa två tak kommer ligga i direkt anslutning till varandra.
Fråga 1: Hur hade ni löst skarven mellan dessa två takmaterial när de möts sida vid sida? Finns det någon smart lösning för att få det tätt?
Fråga 2: Hur löser man bäst anslutningen mot huset om taket inte möter en vertikal vägg?
I mitt fall kommer taket snarare att bli en förlängning av det befintliga låglutande taket på huset, så skivorna möter alltså inte en fasad i 90 grader utan går ut i förlängningen. Jag vet att det finns vägganslutningsprofiler, men jag är osäker på om de passar i det här läget.
Värt att veta är att taklutningen blir låg på ca 3 grader.
Eller är det någon som känner till någon leverantör som säljer längre skivor? Typ runt 6m.
Är detta genomförbart som jag tänkt, eller bör jag tänka om i konstruktionen? Någon som stött på liknande situation eller har exempel på lösningar?
Tacksam för all input – både tekniska lösningar, erfarenheter och tankar!
/Tobias