Claes Sörmland
Nu behöver man lyckligtvis inte motivera sitt val av marktäckning på sin tomt. Gillar man gräs är det helt OK, trivs man med rabatter så går det också bra, liksom t ex grus, plattor, asfalt eller trädäck. Så länge man inte orsakar betydande olägenhet för omgivningen.
 
Gången som Claes skriver om härovan, kan fördröjas ytterligare genom att i alla lägen begära anstånd med att svara på skrivelser och förelägganden. Ett trick som en i grannskapet använde var att när föreläggandet efter flera års överklaganden höll på att vinna laga kraft, så kom villaägaren med ett kompromissbud som kommunen nappade på. Båda parter var överens om en modifiering. Så kommunen tog nytt beslut om vad de var överens om. Det beslutet gick då att överklaga i ytterligare 4- 5 år....
 
Claes Sörmland
Om man inte skräms av juridiska processer och inte är rädd för att lägga tid på skrivelser så är kommun och granne rätt tandlösa.

Men jag tror de flesta inte har en sådan avslappnad inställning till det hela. Man jagar upp sig, oroar sig, blir stressad över att prata med kommunens folk och av deras skrivelser och krav på svar. Känner att juridik och prövning är jobbiga, svåra och läskiga saker som suger livslusten ur en. Man kanske generellt inte gillar öppna konflikter utan hellre vill att alla ska vara överens i ens omgivning?

Då ska man inte ägna sig åt sånt här. Då får man inordna sig under grannars och kommunmedarbetares åsikter helt enkelt.
 
  • Gilla
Jontesfönsterbyte och 2 till
  • Laddar…
Hej alla,
Min altan är på ett enstaka ställe (ett hörn) 127 cm hög, 7 cm över praxis på 1,2 m.

Altanen är ingen tillbyggnad då marken under däcket ligger typ i princip i anslutning till däcket och ingen människa eller någon typ av förvaring kan placeras under altanen. Se bif

Höjdskillnaden har uppstått pga en marksänkning för en parkering precis i anslutning till altanen

Bör man vara orolig över dessa 7 cm? Kan ju i sådana fall förvisso be stenläggaren komma tillbaka och höja upp sista raden med sten som anslut till altanen så att det blir 1,2 m prick.
 
Claes Sörmland
J Jontesfönsterbyte skrev:
Hej alla,
Min altan är på ett enstaka ställe (ett hörn) 127 cm hög, 7 cm över praxis på 1,2 m.

Altanen är ingen tillbyggnad då marken under däcket ligger typ i princip i anslutning till däcket och ingen människa eller någon typ av förvaring kan placeras under altanen. Se bif

Höjdskillnaden har uppstått pga en marksänkning för en parkering precis i anslutning till altanen

Bör man vara orolig över dessa 7 cm? Kan ju i sådana fall förvisso be stenläggaren komma tillbaka och höja upp sista raden med sten som anslut till altanen så att det blir 1,2 m prick.
Troligen inte. Har du mätt inne under altanen? Det är ju främst den höjden som räknas. Släng in ett par lass kross/makadam/jord under altanen så höjs marken och problemet är löst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
J Jontesfönsterbyte skrev:
Hej alla,
Min altan är på ett enstaka ställe (ett hörn) 127 cm hög, 7 cm över praxis på 1,2 m.

Altanen är ingen tillbyggnad då marken under däcket ligger typ i princip i anslutning till däcket och ingen människa eller någon typ av förvaring kan placeras under altanen. Se bif

Höjdskillnaden har uppstått pga en marksänkning för en parkering precis i anslutning till altanen

Bör man vara orolig över dessa 7 cm? Kan ju i sådana fall förvisso be stenläggaren komma tillbaka och höja upp sista raden med sten som anslut till altanen så att det blir 1,2 m prick.
Vem ska se att den är 127 istället för 120? Är det din parkering eller grannens?
 
Min parkering
Grannen ringt och klagat på min altan
Kommunen lär väl svänga förbi någon dag och checka läget
 
Claes Sörmland
J Jontesfönsterbyte skrev:
Min parkering
Grannen ringt och klagat på min altan
Kommunen lär väl svänga förbi någon dag och checka läget
Det finns alltså ingen hård gräns på 120 cm. Det är bara en fingervisning. Och höjden ska mätas under altanen, "innehöjden".
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns alltså ingen hård gräns på 120 cm. Det är bara en fingervisning. Och höjden ska mätas under altanen, "innehöjden".
Jaha! Det är alltså inte från mark till ök trall som räknas?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.