Hej, skall införskaffa ett spabad och tänkte ställa detta på altanen. Kommer altanen palla? 145 * 45 reglar som dock står på ”kortlingar” på en markplatta och det är detta jag oroar mig över att regeln inte ligger rakt på markplattan. Grunden är sprängsten och under detta berg. Trallen är av grövre modell 145 * 34.
Badet tar upp 4 m2 och väger cirka 1 000 kg med vatten i samt cirka 1 300 kg fullsatt då. Därav cirka 325 kg/m2.
Se bilder vad tror ni? Tanken är att placera badet närmast berget där avstånden är kortast som man ser på bilderna.
Badet tar upp 4 m2 och väger cirka 1 000 kg med vatten i samt cirka 1 300 kg fullsatt då. Därav cirka 325 kg/m2.
Se bilder vad tror ni? Tanken är att placera badet närmast berget där avstånden är kortast som man ser på bilderna.
Redigerat:
Ska du inte ha mer än 25 cm vatten i? 4 m2 med 50 cm djup blir 2 ton bara i vatten. Ok, kanterna kanske tar en del utrymme, men jag tror du ska säkerställa vilken vikt det faktiskt blir innan du börjar räkna på reglarna. Kanske slutar det med 3 tom med pool, folk, vatten och badankor.
Spontant tycker jag att det ser klent ut, men jag har inte räknat på det. Reglarna är skruvade i "kortlingarna" och det kommer nog att bli ett problem bara det. Med de tyngder jag tror att det kommer att röra sig om måste du sätta en liten regelbit under själva skarven (och vid kortlingen där det inte är en skarv) och sedan på andra sidan en kortling till för att sedan skruva ihop allt till en träig hamburgare där biffen blir den som egentligen stöttar regeln. Vad har du för underlägg under kortlingarna, plast, tjärpapp eller något annat oorgansikt? Se till att kortlingarna inte kan ta upp vatten via dem. Kanske måste du förstärka reglarna där poolen ska stå så att du har dubbla reglar som är ordentligt hopskruvade. Lägg dem i så fall om lott så att skarven inte kommer på samma ställe igen. Extra stöttning tror jag är ett måste. Du ska kunna köra en bil på detta om det ska hålla för en pool.
/Fredrik
Spontant tycker jag att det ser klent ut, men jag har inte räknat på det. Reglarna är skruvade i "kortlingarna" och det kommer nog att bli ett problem bara det. Med de tyngder jag tror att det kommer att röra sig om måste du sätta en liten regelbit under själva skarven (och vid kortlingen där det inte är en skarv) och sedan på andra sidan en kortling till för att sedan skruva ihop allt till en träig hamburgare där biffen blir den som egentligen stöttar regeln. Vad har du för underlägg under kortlingarna, plast, tjärpapp eller något annat oorgansikt? Se till att kortlingarna inte kan ta upp vatten via dem. Kanske måste du förstärka reglarna där poolen ska stå så att du har dubbla reglar som är ordentligt hopskruvade. Lägg dem i så fall om lott så att skarven inte kommer på samma ställe igen. Extra stöttning tror jag är ett måste. Du ska kunna köra en bil på detta om det ska hålla för en pool.
/Fredrik
Poolen kommer att belasta ca 15 stöd om jag räknat rätt på dina bilder.
Anta att poolen väger 3 ton som förgående skribent trodde. Det blir då 200kg per stöd. Dom ser ut att vara skruvade med 4 skruv, dvs varje skruv skall klara en skjuvbelastning på minst 50kg.
Omodern håller får nån annan räkna ut.
Anta att poolen väger 3 ton som förgående skribent trodde. Det blir då 200kg per stöd. Dom ser ut att vara skruvade med 4 skruv, dvs varje skruv skall klara en skjuvbelastning på minst 50kg.
Går det inte att ta bort kortlingarna just där badet ska stå och ersätta dem med dubbla reglar som en bärlina?I Isakf skrev:Hej, skall införskaffa ett spabad och tänkte ställa detta på altanen. Kommer altanen palla? 145 * 45 reglar som dock står på ”kortlingar” på en markplatta och det är detta jag oroar mig över att regeln inte ligger rakt på markplattan. Grunden är sprängsten och under detta berg. Trallen är av grövre modell 145 * 34.
Sedan hade jag cc 600 mellan reglarna där inte badet skulle stå och cc 300 där badet står. Funkar kanon
GoC: uträkningen stämmer, men du räknar på ett idealfall utan att tänka på ojämna belastningar och dynamiska krafter t.ex. från personer som rör sig och därmed vattnet. En skruv håller säkert för 50 kg skjuvkraft, men håller träet för skruven då? Det tror jag inte. Visserligen ska ett skruvförband ha friktion mellan materialen (träbitarna i detta fall), men det blir höga krafter i vilket fall som helst. Dessutom finns viss risk att de stående reglarna faller åt sidan eftersom de inte har någon vidare stöttning i sidled. De kommer att stagas av planken man lägger ovanpå och skruvar, men sidokrafterna i en skvalpande pool ska inte underskattas.
Putte: Kortlingarna behövs och behöver förstärkas. Visserligen är det bra att överlappa skarven med en extra regel (jag tror jag nämnde det), men de båda stöden per bärlina kommer definitivt att behövas, både för hållfastheten och nedböjningen.
Putte: Kortlingarna behövs och behöver förstärkas. Visserligen är det bra att överlappa skarven med en extra regel (jag tror jag nämnde det), men de båda stöden per bärlina kommer definitivt att behövas, både för hållfastheten och nedböjningen.
Kortlingarna behövs inte alls under själva spabadet utan dem ersätts med en dubbel regel som bärlina som 45*145 reglarna vilar på. Då slipper man kortlingarnaF fb35523 skrev:GoC: uträkningen stämmer, men du räknar på ett idealfall utan att tänka på ojämna belastningar och dynamiska krafter t.ex. från personer som rör sig och därmed vattnet. En skruv håller säkert för 50 kg skjuvkraft, men håller träet för skruven då? Det tror jag inte. Visserligen ska ett skruvförband ha friktion mellan materialen (träbitarna i detta fall), men det blir höga krafter i vilket fall som helst. Dessutom finns viss risk att de stående reglarna faller åt sidan eftersom de inte har någon vidare stöttning i sidled. De kommer att stagas av planken man lägger ovanpå och skruvar, men sidokrafterna i en skvalpande pool ska inte underskattas.
Jag har cyllpapp under varje kortling, 8 skruv + stor hålplatta i skarven då mellan reglarna. Totalt landar viken på cirka 1,3-1,4 ton då det enbart är 770 liter vatten i detta utespa.F fb35523 skrev:Ska du inte ha mer än 25 cm vatten i? 4 m2 med 50 cm djup blir 2 ton bara i vatten. Ok, kanterna kanske tar en del utrymme, men jag tror du ska säkerställa vilken vikt det faktiskt blir innan du börjar räkna på reglarna. Kanske slutar det med 3 tom med pool, folk, vatten och badankor.
/Fredrik
Se länken: https://www.bauhaus.se/utespa-viva-spa-brage-wr-6-platser-14-jets
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Tanken var inte att placera ett spabad här när altanen byggdes för två år sedan. Det sitter dock 8 skruv i varje kortling och en stor hålplatta på varje kortling där skarven mellan reglarna är dessutom.GoC skrev:
Det är inte alls 3 000 kg, utan 770 liter vatten + 270 kg utespa + 4 vuxna (300 kg) = cirka 1 340 kg = cirka 90 kg per stöd och 11,25 kg per skruv. Spontant bör ju det hålla?GoC skrev:
Redigerat:
Gör som jag skrivit eller prova om det håller, då vet du
Påpekade snarare att det inte var några 3 ton som någon skrev och därav inte 50 kg per skruv. Jag överväger dock att lägga en regel under som du nämner då vilar det ju på mark direkt vilket som du säger bör hålla utan problem.P Putte 9497 skrev:
Nu är det väl yttermåtten som är 4 kvm, så det är väl något i den här stilen, denna är 2*2 meter och rymmer 1400 liter, själva badet väger 300:F fb35523 skrev: