I Isakf skrev:
Påpekade snarare att det inte var några 3 ton som någon skrev och därav inte 50 kg per skruv. Jag överväger dock att lägga en regel under som du nämner då vilar det ju på mark direkt vilket som du säger bör hålla utan problem.
Jag hade plattor på grusbädd och reglar 45*145 samt 28*120 trall. Cc på reglarna under badet var 300, annars 600
 
Är rätt säker på att det håller. All vikt tas ju inte upp rakt under spabadet. Du har ju en trall som ligger på och binder ihop hela altanen så en del vikt hamnar runt om spabadet.

Nu hade jag nog hellre sågat ut där spabadet ska vara och lagt det på grusbädden du har under. Det blir ju både starkare och snyggare om du sänker ner det lite. Möjligtvis kan man lägga ett lager eps400 på marken som badet står på för att få lite isolering underifrån.
 
  • Gilla
R.Fransson och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kollade lite installationsanvisningar, de flesta rekommenderar stenplattor eller ett bärlager av grus.
Precis och sedan kan man bygga ett trädäck runt om man vill
 
Just i detta fallet verkar ju inte straffet vara så stort om det inte håller, sätter sig bara ner på marken och då kan TS ta bort och sätta det på en grusvägs. En sak om de skulle byggas altan men nu står den där.

Går det att stötta upp ytterhörnet så gör det
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Är rätt säker på att det håller. All vikt tas ju inte upp rakt under spabadet. Du har ju en trall som ligger på och binder ihop hela altanen så en del vikt hamnar runt om spabadet.

Nu hade jag nog hellre sågat ut där spabadet ska vara och lagt det på grusbädden du har under. Det blir ju både starkare och snyggare om du sänker ner det lite. Möjligtvis kan man lägga ett lager eps400 på marken som badet står på för att få lite isolering underifrån.

Instämmer helt detta är en temporär lösning och därav enklast möjliga lösning. Att sänka ner det ligger i planen men först till våren i så fall.
 
T topmount skrev:
Just i detta fallet verkar ju inte straffet vara så stort om det inte håller, sätter sig bara ner på marken och då kan TS ta bort och sätta det på en grusvägs. En sak om de skulle byggas altan men nu står den där.

Går det att stötta upp ytterhörnet så gör det
(y)
 
I Isakf skrev:
Instämmer helt detta är en temporär lösning och därav enklast möjliga lösning. Att sänka ner det ligger i planen men först till våren i så fall.
Trädäcket håller för mer än man tror, kommer vara helt odramatiskt att ställa dit och fylla det.
Kör på.
 
  • Gilla
Anders Dahlin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var helt odramatiskt kan jag säga efter 2-3 månader med utespat på plats.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Trädäcket håller för mer än man tror, kommer vara helt odramatiskt att ställa dit och fylla det.
Kör på.
 
  • Gilla
Anders Dahlin och 2 till
  • Laddar…
I Isakf skrev:
Ja, det var helt odramatiskt kan jag säga efter 2-3 månader med utespat på plats.
Hur blev det sedan? Står det kvar på samma plats? Upplevt några problem med att ha det på däcket? Vibrationer mm?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.