Altan & Uteplats
Ethum: Tack för inputsen. Det slutade med att jag fick klyva en bräda. 7,5cm bred blev den :)
Mjolnir: [citat] Får se hur det blir men dina tips hjälper mycket i alla fall så stort tack för det! Jag ska tänka klart så återkommer jag i tråden med hur det blir och hur det går sen! :)
tommib: Det klassiska är väl hjul på landgången. Alt glidyta och plåt på bryggan.
cardazio: [citat] Det är just dessa jag har hittat, men skönt att höra att det var bra kvalitet.
Demmpa: Ja man kan låta trallen vara så blir det alger, mossa, mm på hela/delar av trallen. Ja man kan olja in trallen om vill ha mörkare å mörkare trall som blir varmare å varmare att gå på. Men om man vill ha ljus/ljusgrå/silvergrå trall så såpskurar man trallen å helst även såpbehandlar trallen.
Peter321: I samband med en tidigare tillbyggnad inkluderades även (i text) att befintlig altan skulle förlängas längs med tillbyggnaden. Altanen är inritad på situationsplanen och med i arkitektritningen enligt nedan. Här är arkitektritningen där altanen är med. [bild] Det börjar bli dags att renovera altanen (både trall och en del stolpar) och jag funderar därför på om jag får göra den
kniv: Du gör dig själv en grov otjänst om du ska ta så klent virke till stommen. 45x120 C14 får max ha 1,5m mellan upplagen vid cc 600, så på ett djup av 8m blir det 6 upplag. Och på längden 25 st. Totalt 150 marksten! Om du tar 45x70 eller 45x95 behöver du ännu fler! Vansinnesprojekt
abbe83: Hej Jag har en altan som ska glasas in så småningom, underlaget är av betong och där vill jag lägga klinker. Frågan är, är det någon speciell fästmassa jag ska använda, eller vad är det enklaste och bästa sättett att göra det på?
Perplexus: Är det inte enklare att banka ner stolp och fästa ett nät runt? Så kan det vara vatten i om ni vill. Är ju fint att se på genom nätet med och glatt för djurlivet
snikanor: Reglar ska det vara, inte stolpar eller "regler" :D Men det löste sig ganska enkelt, jag insåg att jag bara kunde vrida alla stolpskor ett halvt varv (det är justerbara stolpskor), för då blev hål-mönstret spegelvänt. Kändes dock lite dumt att dom var gjorda så, det betyder ju att t.ex. dom små hålen är på "samma" ställe på båda sidor. Så kör man 40mm skruv med 45mm regel, och
fribygg: [citat] Roslagsmahogny, jag tror att du kan beställa färdig produkt i literburk från Claessons trätjära, Gysinge eller Nacka byggnadsvård
xxargs: Kollade med pH-mätare på biltemas såpa i utblandning 1 del på 4 delar vatten som jag har använd till mina såpskurningar tidigare (och i fortsättning också) och det hamnade på pH 10.25 och i den blandningsförhållandet blir det inte mjölkvitt av miceller på överskådlig tid. (observerade också att Grummesåpan ur 1-literflaskan kändes betydlig mer vattningare, mindre viskös än
g.kraft: Som redan skrivits så kommer det inte hjälpa att byta till rakt virke. Det slår sig, speciellt "färskt" tryckat. Be dem komma och skruva in ett stöd, så blir det bra.
kniv: Tycker det ser riktigt lovande ut överlag. Gör som tipsats om och lyft och lägg dit pappen. Bra jobbat för första gången!
Kinapuffar8: Stort tack för snabbt svar och hjälpen!!
Pjmh: [citat] Perfekt, precis det jag var ute efter. Tack för hjälpen
Harald Blåtumme: Kolla vilken håldiameter som gäller i brännarrören enligt spec, se därefter till att alla hålen har specad dimension. Det kan vara att en hel del hål blivit igensatta av fett etc och behöver fixas till. Detta borde inte vara ett problem på denna grill med tanke på skydden som sitter över varje brännare, dessa "flavorizer bars" eller vad det heter, men värt kolla upp. En annan grej
Stefan Jonasson3: Hej. Har just vänt upp och ner på trallen med gott resultat :) Istället för att lägga 15000kr-20000kr på ny trall så vände jag på brädorna. Trallen är ca 30 m2 + framsida och lite trappsteg. Jag blåste ur skruvarna med högtryckstvätt och det gick faktiskt jäkligt bra att få fäste i dom och skruva ut dom. Många var av men de kunde man knacka ur eller dra ur. Visst, det blir lite
Anonymiserad 23608: 97x97. Vill du ha den närmare vägg får du skära av flänsen på en sida. Finns på bl.a. Bauhaus [bild]
Frasse_86: Tusen tack för svaret! Jag tror baserat på din bild och min känsla att alternativ 2 är rätt. Jag tror att den konkava delen ska gå in och stänga kassetten.
Champinjohn: [citat] Ja det har jag gjort .inte lätt.Man ska ju inte göra så man ska ju sätta plankan och sen såga ur för stolpen.
breakman: [citat] SP är nog inte att det är rostfritt mer än att de valt en plåtren yta istället för lackad, ger ett annat utseende. Gissar att plåten i sig är lika. SP står nog mer för vilka extra finesser som grillen har där sear zone är främsta argumentet.
kniv: Ser inte varför det inte skulle gå att lägga frid runt om. Går ju lätt att såga ur för stolpar etc. Men har du bara satt vinkeljärnen med två ankarskruv..?!
9Victoria2: Vi har idag ett uterum i innehörnet av huset, d.v.s. två väggar av fasad. Vanligt altangolv, 16mm kanalplasttak och enkelfönster. Uterummet är gammal, det är skevt och läcker in, på vintern är det frost på insidan så det går inte att värma upp då allt blir pisseblött. Vi har kontaktat snickare då vi vill göra om uterummet, framförallt göra det tätt men också mer vinterbonat.
z_bumbi: Har ni inte skrivit på ett kontrakt så skulle jag dessutom vänta med mer altan. Huset går före och att hålla koll på och utföra flera projekt samtidigt är slitigt. Ni kanske också upptäcker något med användningen och tomten som ändrar planerna. Ni ser t ex ut att kunna bygga en riktigt bra solfälla i markplan om det är ett bra väderstreck. En solfälla är något som blir varmt
fth: [citat] Hej, lister. klossar etc köpte jag via Leif Arvidsson, jag följde branschens anvisningar för montering, som går att hitta i dokument som dom kan tillhandahålla. Glasen hanterades med stor försiktighet ;-) Skämt åsido så är det faktiskt lättare än man tror så länge man planerar noggrannt, har rätt verktyg, utnyttjar hävstångsprincipen etc. Några vakuum-lyftare av god
TheImprovisor: Är detta vad du söker? https://k-bygg.se/rad-och-guider/sommarprojekt/bygga-solstol
Bockstensmannen: Skall fixa till trallen lite som är i tryckt från 2018. har en Kärcher terasstvätt till högtrycktsvätten så funderar om man kan ha i något medel tex Grönsåpa när man kör med den? [bild]