Altan & Uteplats
Krillehus: Hittade montage som heter Skyline Plus från GSAB. http://www.gsab.se/produkter/skyline-med-glaset-i-fokus/ Försök beställa det separat och sedan monterar du och mäter vilka glaslängder du behöver och beställer den separat. Tror jag landar på 3.300kr /metern
rävlyan: Isoskivan ligger där för att inte kylan ska komma in mot grunden , det är bra , att lägga sten utmed huset går bra , bara inte gå för djupt ner , skivan bär bra , tänk på att stenen ska luta lite utåt , När det regnar och stänker kommer det stänka upp på grunden och kanske på väggen inte bra
ricebridge: Såhär löste jag ett liknande problem: [bild] [bild] [bild] [bild] Helt enkelt liggande trall på olika ställen så det fyller ut ojämnheterna. Man tänker inte så mycket på att det inte bara är en designmässig grej. (Tryckt virke mot mark, jag vet, det håller inte i evighet, men funkar för ändamålet.)
hampusbp: Hej, Bakgrund: Jag har ett gediget uterum eller en bungalow som den kallas. Den står på en gjuten betongplatta och är dränerad. Mot bungalowen är det en brant sluttning. Jag vill bygga en horisontell trall/altan runt bungalowen, i höjd med den platta gräsmattan hela vägen in till bungalowens ytterväggar. Funderingar med olika alternativ: 1. Kan jag, istället för plintar, skruva fast
prototypen: [citat] Kan ju vara farligt att klättra upp och sedan ramla ner. Behöver ju inte vara det som är farligt på andra sidan grinden.
Rabbithole: Typ något i denna stilen? Nersänkta pelare som man lyfter i? [bild]
crazytok: Älskar när man skapar lite liv och rum i altaner med olika nivåer! Men kan nog hålla med om att det skulle bli ännu bättre med ytterligare en nivå ner.... med belysningen i trallen runt nedsänkningen samt lite krukor kan man på ett snyggt sätt rama in och uppmärksamma folk att det är olika etage. Gillar även att du valt att bryta av den längsgående trallen med tvärgående för att
joakdah: [citat] Om du bara kan få plattorna att ligga rakt så kan du ju sätta en liten snutt av en regel som du skruvar i bärlinan och går ned till plattan. Se bilden nedan. Det blir dessutom lättare att bestämma höjden på altanen. Det kan vara smart att lägga lite takpapp mellan plattan och regeln. [bild]
maah: Exempel 2 är det vanligaste och mest stabila. Jag hade tagit vagnsbult för att fästa med.
maah: [citat] Instämmer i att det är det bästa alternativet i det här fallet. Det kan såklart bli lite rörelser med tjälen, men är det bara ett altandäck utan nånting på så gör inte det så mycket. Blir det permanenta sättningar så är det enkelt att justera efter något år.
prototypen: Takbeläggningen om det är någon sorts skiva stabiliserar den konstruktionen och det fästs ordentligt. Protte
tasman: Och här är bilden på platsen där det hela ska byggas. Har hittills alltså bara satt panel på ena sidan där det inte ska vara dörr/grind och har valet att sätta utanpå eller mellan stolparna på insidan beroende på om jag väljer 95 eller 70 djup dörr/grind. [bild]
Peter2400: En borstad yta ger också bra halkskydd och ser bra ut, https://www.google.se/search?q=broom+finish+concrete&client=safari&hl=sv-se&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUh5_F4r_bAhWriKYKHZYUABQQ_AUIESgB&biw=375&bih=553 Det tråkiga med betong med bra grepp är väl att det inte är så skönt att gå på utan skor, och om man ramlar så blir det rejäla skrapsår, värre än på
Andreas berglund: Ska ta tag i altanen som skämmer hela huset efter att jag panelat och målat om huset. Problemet idag är att det regnar rakt igenom till nedre delen. Den som byggt altanen har lagt råspont och tjärpapp och sedan lagt regel och trall över. (Se bild) jag tror att lutningen är för liten och att pappen gjort sitt, det ska vara byggt 98. Stommen verkar ok iaf nere. Tänkte mig att riva stommen
Mazen: Jag hade låtit tillverka ett vinkelbeslag och skruvat utifrån med gängstång i ankarmassa.. Stabilt och du får räcket mot kanten och slipper borra i klinkern.. visst kan bli å kosta lite, men räcket du köpt är inte billigt och vinsten blir utrymmet på balkongen. [bild]
Jotsat: Nu svär jag kanske i kyrkan, men tycker inte om järnstaket, ens där de är rätt :rofl: Den hängande trappen blir ni inte av med så lätt, men den kan ju behandlas/målas och räcket bytas ut till ett i trä. Ett enkelt i vitt hade varit fint. Men det är förutsatt att ni ens vill röra entrén. Den är tidstypisk som den är nu anser jag! Själva uteplatsen hade jag satt häck runt. Längs
JHolmqvist: Vi köpte en segelduk från Jysk och monterade som "markis" och det gjorde stor skillnad på innertemperaturen.
thomas33: Tänk på att det blir mörkare inomhus med en markis som inte är vit eller beige.
PerOF: Just de. Och altanen blir inte så hög heller. Det jag är rädd för är att betongen ska sjunka ihop under härdningen och spricka i gjutformens skarv mellan krönsten och mur. Det räcker ju med ett par millimeter i sjunkmån för att det ska spricka.
Jakob Berglund: [citat] Säg till om det är något speciellt du vill se.
Jotsat: Borde man inte ha 600*cos(45) = max 425mm mellan reglarna för att trallen ska ligga på någonting var 600-löpmillimeter? Alt gå upp till 34-trall eftersom det blir 850mm mellan stödpunkterna med cc60
justusandersson: En 45x120 regel (C 24) med spännvidden 3,6 meter som bara ska bära sin egen vikt klarar den uppgiften.
Jotsat: Parkera bilen bredvid och använd spännband med bilens dragkrok som motstånd. Nu har du redan fått in den vad jag förstår, men ändå
jazzer: Nja, blir nog inget spill av 170*45 tyvärr, men antagligen gott om 28*120 och 45*95. 28*120 på varje sida kanske?
Jotsat: Går stuprören ner i backen? Häll en kanna vatten i och kolla Alldeles oavsett, aldrig att jag skulle göra en ful lucka som kommer att börja glappa i altangolvet bara för att man eventuellt i framtiden behöver spola därifrån. Markera ut tydligt och skruva altangolvet istället. Skruva upp om behov uppstår
Pollyester: [citat] Vi har nog tänkt oss enklast möjliga, antingen bara vanlig "altanplast" eller möjligen kanalplast. Det kommer initialt bara att bli ett golv, men vi bygger (om det är möjligt) med tanken att kunna bygga tak och kanske även glasa in så småningom. Men det blir fortfarande enklast möjliga, bara användning den varma årstiden, typ regn-, blåst- och myggskydd:).