Hej!
Vi ska köpa ett swimspa med storleken 530x230x130. Badet väger 930 kg och rymmer ca 9000 liter. Vi tänkte bygga ut altanen och få det delvis inbyggt. Problemet är att vi har berg runt omkring och det är väldigt okänt. Kan badet ställas på plintar som borras ner i berget och med kraftiga balkar för att sedan ställa det på 145 mm trall eller måste det gjutas platta?
Mvh/Hans
Vi ska köpa ett swimspa med storleken 530x230x130. Badet väger 930 kg och rymmer ca 9000 liter. Vi tänkte bygga ut altanen och få det delvis inbyggt. Problemet är att vi har berg runt omkring och det är väldigt okänt. Kan badet ställas på plintar som borras ner i berget och med kraftiga balkar för att sedan ställa det på 145 mm trall eller måste det gjutas platta?
Mvh/Hans
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det behöver inte vara en betongplatta, det går bra med en träkonstruktion. Med vatten och badande personer blir dock lasten närmare 1000 kg per kvm. Det bästa är att använda tryckt konstruktionsvirke i NTR/A utförande, t.ex. 45x145 C 24, på lågkant i stället för trallvirke. Detta virke bör vila på bjälkar med c/c på högst 1000 mm. Bjälkarnas dimensioner beror helt på antalet plintar.
Hej!J justusandersson skrev:Det behöver inte vara en betongplatta, det går bra med en träkonstruktion. Med vatten och badande personer blir dock lasten närmare 1000 kg per kvm. Det bästa är att använda tryckt konstruktionsvirke i NTR/A utförande, t.ex. 45x145 C 24, på lågkant i stället för trallvirke. Detta virke bör vila på bjälkar med c/c på högst 1000 mm. Bjälkarnas dimensioner beror helt på antalet plintar.
Tack för svar! Vilken dimension på bjälkarna tror du? Behövs det extra grova?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som jag skrev i mitt förra inlägg, beror bjälkarnas dimension på antalet plintar. Har du gott om plats på höjden kan du använda grövre virke och klara dig med färre plintar. Om du använder 12 plintar som stöd för 3 bjälkar (varje bjälke stöds alltså av 4 plintar) så kan du använda 45x220 C 24 virke till bjälkarna. Vill du ha färre plintar måste du använda limträ till bjälkarna. Med fler plintar kan du gå ner i dimension på bjälkarna.
Om du har en bergig och ojämn tomt gissar jag att det kan vara en poäng med att begränsa antalet plintar.
Följande skiss illustrerar principen.
Om du har en bergig och ojämn tomt gissar jag att det kan vara en poäng med att begränsa antalet plintar.
Följande skiss illustrerar principen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara