Altan & Uteplats
Andreas_kalmar: Den typen av fläckar på skulle jag prova att värma bort isåfall typ bomullstyg och strykjärn tveksamt om det funkar men värt att pröva kanske
brinckis: [citat] Skruvade och limmade i varandra menar du? Tror dock att det är ett litet avstånd mellan dem, ca 5mm, men skall kolla mer noga på detta.
toolman77: Reglarnas storlek beror ju på hur lång trapen är och hur många upplag du har samt hur mycket svuikt du kan tåla. Jag har byggt trappor med varierande lutning genom att använda formeln, lägga hela reglar och såga ut lämpliga trianglar som skruvlimmas med pu-lim ovanpå reglarna för att skapa vangstycken. Fäst reglarna först och gör trianglarna sen så att du är helt säker på
jojjem: [citat] Ja precis, den inre väggen bär ju upp en stor del så mest troligt därför uträkningen blir fel. Det känns som en 225x90 limträ balk räcker över 4.80m men får försöka räkna lite mer på't!
Huvudbrytaren: Borde ju gå att få bort med något annat medel. Hade det varit gropar i ytan hade det ju varit helt kört. Konstigt köksrent från Grumme. Andra fabrikat köksrent brukar ju vara inriktade på fettlösning och ha starka tensider i sig som aldrig lämnar sådana fläckar. Eller var det ungsrengöring? I så fall är det såpa i fläckarna och går bort lätt. Möjligt att ugnsrengöring har
justusandersson: Teak eller Mahogny, troligen. Bilden är för dålig för att avgöra vilket.
hellgun: Jaha, det här verkar blivit en ickefråga då Bauhaus, trots att produkten finns i gällande reklamblad, inte har den att köpa i andra varuhus än Stockholm och Västerås. Går att ta hem om man köper en STOR mängd av samma längd, typ en hel packe. Beijer har också men då är priset det dubbla mot vanlig trall.
Huvudbrytaren: Antar att det är en profilerad takplåt som ska användas. 1:10 anses som minimum, dvs 400 mm fall på 4 meters spännvidd 5,7 grader. http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
Andreas_84: [citat] Det låter bra (y) jag ska ha tak på halva, köpte dock rostfria skruv för att komplettera lite :)
justusandersson: Köp en kombinerad sats med hål- och pluggborr på Clas Ohlsson eller liknande ställe Skruva fast handledaren i försänkta hål och pugga igen hålen. Använd stämjärn och sandpapper för att fina till det efteråt. Använd rostfri skruv (eller mässing) och utelim.
toolman77: Sätt en T koppling efter kulventilen med ytterligare en kulventil i . Då kan du stänga av vattnet med den första kulventilen och släppa ut vattnet ur röret med den andra. Om röret lutar bortåt kan du sätta en Tkoppling med kulventil även i andra änden. Om du får till det kommer vattnet rinna ut röret när du öppnar på båda ställena
tysken: Finns det någon bra tät fog att lägga mellan stora granitplattor? Jag skulle helst se nån mjukfog som är tät och klarar lite rörelse..
Byurn: Det ser ut som att hon tvättat bort gammal olja. Tvätta bort resten och olja på nytt?
Rabbithole: Diskborste och såpa så blir dom fina. Lyft bort plattorna och släta till sanden, sen lägger du tillbaka plattorna slätt
Jotsat: Det finns ju terasstvätt som är väldigt effektiv. Avsedd för ändamålet tvätta terass. Kärchers ska vara bra, har dock aldrig testat. Skrubba med vanlig rotborste och skölj av. Akta dig för högtryck. Sedan finns det ju "trallblekning" som också är effektiv. Så blir det relativt jämnt slitage/grått. Hur det fungerar på lanserad furu låter jag vara osagt... Men du kan ju testa om
mickejn: Ska bygga ett trädäck på 60kvm. Tanken är att 25kvm av dessa om något år ska glasas in. Hade tänkt låta matjorden ligga kvar, men kan det ge några problem i framtiden? Inte speciellt tjockt lager matjord, men det tar ändå rätt lång tid att gräva bort 60kvm. Marken sluttar bra från huset.
Daniel 109: En steghöjd på 170-180 mm brukar rekomenderas. Så 15 eller 16 steg är nog lämpligt. Hur lång ska trappen bli?
fremax: Ingen alls, pvb folien isolerar inget så det är samma u-värde! Med vänlig hälsning, fremax
Pada5: Tanken är att sidoljuser och partierna ska vara kvar, enbart nytt tak med infällda spottar.
justusandersson: Om man struntar i snölasterna, vilket många gör, de skottar i stället när det är kritiskt, kan man bygga väldigt spinkigt. Snölasterna är uträknade som maxvärden under en 50 årsperiod. Just i Blekinge kan det kännas exklusivt att dimensionera efter något som sällan inträffar. 1960 var normen för snölast i Blekinge 0,75 kN/kvm. Som ett resultat av faktiskt inträffade olyckor har
RobertssonH: [citat] Kanske blir en kombo av båda alternativen. Tänkte isolera taket och behöver bygga ett utrymme för isoleringen inkl luftspalt. Innertaket kanske kan fästas i stolparna och i takstolarna. Tack tack.
tensiden: Som pollenallergiker har man stenkoll på luftburna fröer.. :) Men som sagt, om det har påverkan på oljning eller inte har jag inte koll på.
justusandersson: För att kunna göra en helhetsbedömning, skulle det vara bra med en enkel planritning också. Det är ont om plats på höjden, även om ni gräver bort grästorvorna. Det verkar som om det kan vara nödvändigt med samma golvnivå inne och ute. Det är inte helt okomplicerat att bygga till gamla timmerhus.
Fixarjon: Planerar inför ett uterum/växthus. Det ska vara oisolerat och ett pulpettak. Har glaspartier som jag kommer använda mig utav och tänker att dörren ska vara en pardörr. Men desto mer jag kollar på detta inser jag att oisolerade skjutpartier är ju billigare än pardörrar för dessa alltid är vinterbonade. Har även glas så jag skulle kunna bygga pardörrar men de kanske inte är så
hempularen: Jag har lite havdålig erfarenhet av att försöka isolera bort tjälskott. Vi har en gång mellan gatan och entren, typ 5 - 6m. Där har jag lagt granithällar. För att undvika sättningar, så gjöt jag först en betongplatta. Och har satt hällarna med fix på betongen. Under betongen lade jag 10 cm frigolit för att isolera, och därmed minska risken för tjälskott, och så 10 cm
Saalsa: Har spånat vidare lite och diskuterat med min partner. Just nu ser läget ut som beskrivet här: https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-av-altan-igen.316573/
steve5432: [citat] Nej alltid uppvärmt kommer vi inte ha, utan frostfritt enbart, och sporadisk uppvärmning på vintern med värmefläkt eller braskamin, har inte riktigt bestämt än. Vi vill dock att hela konstruktionen ska vara välisolerad. Ventilation är tänkt att komma genom två st fresh-ventiler precis som i huset.
tasman: Nu är det dags att återuppta altanbygget från fjolåret. Nästa steg är att bygga en dubbeldörr. Se bilden nedan. Mellan stolparna till vänster ska det vara likadant dubbelsidigt plank som i bakgrunden (dubbelsidigt råplan 22x70). Jag tänker mig att dörren ska ha samma design som planket och ska alltså byggas mellan de två högra stolparna. Total bredd 1500mm. I ett normalläge ska ena
Martin Lj: En uppdatering idag, snickaren som ska bygga var här under dagen och började med balkongen. Tog lite bilder, tycker väl det ser bra ut själv. Är dock lite fundersam över hur djupt plintarna sitter. [bild] Efter att vi pratade sa snickaren att vi skulle dra ut balkongen en bit (hitom på bilden) för att gå runt knuten. Entrén kommer även vara här på framsidan och man ska komma ner