Hej

Har använt Byggmax fogskum för att isolera mellan panel/bakom bärlina upp mot taket i uterum.
Det var ett riktigt elände, kladdigt och på vissa ställen blev det lite väl mycket fogskum när det expanderade.

Är lite fundersam på om fogskummet verkligen härdat mitt i med tanke på att jag på vissa ställen fogat upp mot 15 cm på en gång. Med tanke på isocyanater så är väl inte det så bra om allt inte härdat....Läste också i efterhand att man inte bör foga mer än 5 cm i taget. Misstänker det har att göra med expansionskraften men kanske även härdningen.

Någon som har erfarenhet av härdning av fogskum? Om man gör ett mindre hål upp i fogskummet så här 2-3 veckor efteråt fortsätter då härdningen om den inte redan är genomförd?

Tacksam för alla kommentarer...
mvh
Tomas

Fogar man för tjockt så blir det bara ett kladdigt tomrum i mitten..
Fråga mig inte hur jag vet det...:crysmile::thinking:

Jarlingar Jarlingar skrev:
Fogar man för tjockt så blir det bara ett kladdigt tomrum i mitten..
Fråga mig inte hur jag vet det...:crysmile::thinking:
Ok vad tror du om man öppnar upp ett sådant kladdigt tomrum efter ett tag. Härdar det då eller kommer det fortsätta vara kladdigt/ohärdat och ge ifrån sig isocyanater?

mvh
Tomas

Ja det kommer härda, men allting har runnit ner till botten.
Så skär upp och foga i omgångar så blir det bra.
Du kan förväta ytorna med en blomspruta eller motsv så sväller det mer.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Ja det kommer härda, men allting har runnit ner till botten.
Så skär upp och foga i omgångar så blir det bra.
Du kan förväta ytorna med en blomspruta eller motsv så sväller det mer.
Tackar för feedbacken. Jag ska nog bara sticka upp en pinne/skruvmejsel så det blir ett hål upp till mitten.
Med en öppning där så får det själv härda om det behövs. Jag ska alltså inte tillföra något nytt fogskum.

Misstänker också om jag drar upp en skruvmejsel att jag ser på den om det har fastnat något kladdigt eller inte...dvs om det är härdat eller inte.

mvh
Tomas

Du har antagligen ett skal på 2-4cm fogskum med ett tomrum i mitten, om det behövs mer eller inte vet du bäst själv (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.