Altan & Uteplats
Mattias_Jo1: Kan säga att bara plintar inte hjälpte för de tak ras som jag såg och de altaner som vek ut sig men kanske inte blir problem hos dig då det är rätt lågt.
raveper: Bygg ett fristående uterum istället.
OSTRUNE: Hej Bumbar upp tråden. Står inför ungefär samma projekt själv. Vilken lösning valde du? Har du några bilder att dela? Funderar själv på l-stöd eller bygga med Leca. Ca 36 m lång slänt upp mot väg. På högsta stället är höjdskillnaden ungefär 1 meter.
prototypen: [citat] Nja, zinken kommer att vandra in på stålytan så det kommer inte att rosta så mycket men var försiktig med vinkelslipen så galven inte bränns bort, inte helt hälsosamt heller. Bågfil eller tigersåg är bättre. Upp till 3 mm öppen kant på plåten skyddas av zinken. Protte
bubblanh: Här regnade det från taket hela vintern, så jag tänkte prova med denna väv, men eftersom det ju kräver en hel del jobb vill jag kolla om det är värt det först... Måste ju byta taket eftersom väven visst ska limmas på undersidan.
tobbbias: Känns som att det nog är ett måste att spåra några rillor på baksidan om man ska ha de dimensionerna som ytbeläggning. De kan ju slå sig ganska många cm om man har oflyt med reglarna. Dessutom behövs det grövre dimension på skruven. Dels för att regeln är grövre så att man lyckas komma ner i skruvregeln tillräckligt men också för att regeln är såpass mkt starkare än vanlig
knipo: Jag testar. Förhoppningsvis är det skruven som är av, som du säger.
Tosse: Det kommer bli fint att ställa den på plattor. En meter är ju inte så mycket. Sätt snedsträvor mot stolparna.
Claes Sörmland: 1. Att kolla så att grannarna inte har vatten stående där myggen kläcks. 2. Bor man lantligt så fungerar myggnät och stängda dörrar och fönster kvällstid + mygglampa. Se till att mygglampan verkligen fungerar, det finns skräp med för långvågigt blått ljus på marknaden som inte fungerar. Står det BL368 på lysrören i lampan så fungerar den sannolikt.
mexitegel: Det kan vara så RF skruven är det som gör tricket eftersom den är mer seg. Jag ångrar att jag inte körde på det.
Deathtrip2000: Här finns en variant: https://www.bauhaus.se/parasollfotsvagn-o40-60cm-100kg.html Jag vet inte om den är estetiskt tilltalande, men man kan väl använda det som inspiration till ett eget bygge.
fgo: Lite OT kanske. Du har ett väldigt fint hus tycker jag. Ska du inte satsa på att gräva ut lite och jämna av delen. För att sedan lägga en stenlagd uteplats med skiffer eller någon sten som går ihop med grundstenen du har. Då kanske du kan få till ett trevligt steg ner till den eller helt enkelt höja nivån så det blir jämnt med dörren (som ska monteras om jag förstod det rätt).
justusandersson: Då tror jag att jag har bilden någorlunda klar för mig. Teglet är nog bara fasadtegel, men det spelar mindre roll. Det finns en del 50-talskonstruktioner som kan vara känsliga, t.ex. med lättbetong och gjutna bjälklag, men de kan vi utesluta. Med den information jag fått tycker jag nog att det är ett bra råd med tätskikt. Förr gjorde man dem med varmasfalt och bitumenmatta, men det
mattiasp: Jag bad min pappa, tillika hobbysmed, att tillverka ett specialbräckjärn åt mig. Det har en väldigt bred klys så att det kan gränsla en regel. I nitt fall är det tretumsreglar, så avståndet mellan gafflarna är ca 100 mm. Fungerar oförskämt bra. [bild]
Jotsat: Vilken reklam för Biltema! Ser ju extremt bra ut, nästan nytt! Grymt jobbat
Jotsat: Du lyfter ju lätt bort det med ett par kompisar. Även om det väger 500kg kan du ju säkert skrapa ihop 10 pers och det väger ändå bara 50kg per skalle. Ni kan säkert släpa det också på ett par brädor om ni blir färre. 15kvm brygga väger 450kg, men med lite klenare virke https://sorselestugan.se/produkter/baatbryggor/baatbrygga-6m/
Jotsat: Sätt ner plintar längst in istället så kommer du åt att renovera fasaden när det behövs i framtiden också!
etompau: Det ser du på träets färg. Det ser klart ut som ditt träverk är impregnerat.
Jarlsgård: Vår altan är byggd i 45x95 vilandes på plattorna. Hur stumt och fint som helst. Cc60 på reglarna och cc100 (längsgående) mellan plattorna. Svärfar har exakt samma setup och inga konstigheter där heller :)
Ludde76: Ok, tack för uppdateringen!
torbeno: Vi satte upp solsegel förra året och gjorde såklart en egen lösning. Det håller utan bekymmer, det som gått sönder två av de medföljande fjädrarna samt att tyget slackar (billigt solsegel från clas Olson) Stope på 70x70 Som ställs ner i foten. Går lätt att dra upp på hösten och sen fungerar hålet som julgransfot :-)
Dan_Johansson: [citat] Om det är rimligt att ställa den på ett trädäck beror ju på hur djup den är ... :) Om vattendjupet är 10 centimeter så behöver du inte dimensionera trädäcket annorlunda än "utan pool". Om vattendjupet är 16 meter så får du nog gräva ur och grusa upp rejält ... Summa summarum: utan att veta dimensionerna på poolen är det omöjligt att säga om det är en bra ide att
Zachtionman: Hej! Vi är i fart med att bygga altan och vill ha glasräcken för att bevara utsikten. Vi vill helst ha "underhållsfria" räcken av aluminium. Vad jag läst mig till så är utanpåliggande infästning stabilast, viker låter rimligt då det medför större avstånd mellan skruvarna som fäster stolparna i altanräcket. Överliggare ska vi ha. Det jag är orolig för är att räcket ska bli
Andreas_kalmar: Den typen av fläckar på skulle jag prova att värma bort isåfall typ bomullstyg och strykjärn tveksamt om det funkar men värt att pröva kanske
brinckis: [citat] Skruvade och limmade i varandra menar du? Tror dock att det är ett litet avstånd mellan dem, ca 5mm, men skall kolla mer noga på detta.