Papsen EE
Papsen EE: Terassen är gjord av impregnerat trä våren 2018. Terassen oljades in våren 2019. Lite sprickor börjar uppträda, och lite svart också. Vad är bäst att rengöra med? Vilken behandling ska jag använda? Kiselbehandling, lasyr eller träolja med pigment eller vad??
0 svar · 933 läst
M
Maxoz: Tack ska titta på dem!
4 svar · 2,2k läst
·
S
Sven Thomas Jansson: [citat] Blomlådor på hjul kräver nog att de specialtillverkas eftersom de flesta färdiga blomlådorna inte är avsedda för att flyttas runt. Det mesta som finns att köpa till trädgårdar är att betrakta som skräp, det gäller trädgårdsmöbler, de flesta blomlådor och grillar - bara att titta ned i skrotbingen på vilken återvinningsstation som helst, Jag själv svetsade ihop en egen
24 svar · 7,5k läst
·
A
AndersS: https://www.glasnet.nu/
3 svar · 856 läst
G
Gunta: Tack för snabbt svar
2 svar · 3,1k läst
kramfors
kramfors: [citat] Ja jag köpte med motor samt sol/vindvakt. Allt fungerar fint. Hade jag köpt idag så hade jag sannolikt inkluderat möjlighet att styra med hjälp av min hemautomation Z-Wave.
11 svar · 23,3k läst
A
Användare: Hej! Är på gång att bygga en trall med badtunna och har gjort ett utkast på hur jag vill att det ska se ut. Har ni något som jag behöver tänka om på? Hur gör jag med reglarna för att kunna lägga trallen i det mönster som jag har ritat?
0 svar · 2,5k läst
·
M
myrgången25: Vi har tänkt att sätta upp en vägg mot vår granne i den lilla öppningen hur gör vi bäst för att få till det, väggen bör vara från altan golvet. Finns de som sagt att man kan bygga en ny vägg på den gamla och ut? hur ska det fästas i takregel etc ni ser på korten hur området ser ut. sedan på de stora öppningarna vill vi sätta glas för vindskydd men vi ska inta glasa in altanen
0 svar · 6,5k läst
·
J
justusandersson: Rum består av tak och väggar. Som tak kan ni välja t.ex. en frihängande parasoll. Se denna länk som exempel. https://www.brafab.se/sortiment/parasoller-och-paviljonger En vägg, kanske mot söder, i form av någon flätad variant. Sedan kan ni jobba med rumsbildningar i trädgården. Träd och buskar men också plank på någon kort sträcka. Det bästa är att prova sig fram med flyttbara
1 svar · 3,1k läst
·
GoForIt
GoForIt: Ett pulpettak skulle väl kunna fungera, som du är inne på. Fyra stolpar i framkant, med lutning bakåt. Sedan gör du ett hyfsat överhäng så att regnet trillar på förrådets tak. Det man kanske bör fundera över en stund är vindens påverkan..
2 svar · 1,7k läst
·
E
Enholm85: Finns det någon här som köpt från thujor.se och vill lämna om??? De har bra priser och planterar även
8 svar · 3,6k läst
·
S
slajsen55: [citat] Hej! Jag har exakt samma fundering. Har tittat på att sätta vertikalmarkiser men tyvärr inte hittat något som är i rätt storlek. Just nu försöker jag titta på det som jonaserik nämner då det går att köpa duk till bra pris på diverse sidor.. Har du kommigt fram till något bra? Min pergola del är ~3,5x4m
3 svar · 8,1k läst
jobolito
jobolito: Tack för svaren, att det är just det organiska materialet som ska bort för att det inte ska sätta sig var ett värdefullt förtydligande! Jag går ut och gräver lite till då...
3 svar · 7,2k läst
A
Autodidak1: [citat] 7 ton som trycker rakt ner, inte åt sidan. Men man måste fylla ut en liten bit utanför. Har själv en en ovanjordspool där jag fyllt upp ca 70 cm. Den är på ca 25 kubik, har inte rört sig på sina 6-7 år.
5 svar · 2,2k läst
·
F
Fredrik7865: Hej, Har nästan byggt klart altanen på framsidan men saknar inspiration för trappräcket. Tanken var initialt att fortsätta altanräcket hela vägen ut till stolpen men då vi ville ha trappan i samma höjd som altanen höjde vi översta steget 4cm, vilket då innebär att vinkeln inte fungerar för fler än 3-4 ribbor. Alla idéer mottages tacksamt. /Fredrik
0 svar · 4,8k läst
·
Erik Leijon
Erik Leijon: Kan terassfix från demi dekk vara något? Det står att den tar bort tidigare terasslasyr med det måste ju fungera på olja också?
1 svar · 13,3k läst
S
Solskensbyggare: Har sökt runt lite, med betoningen på lite, och sett att det använda lite av varje för ytbehandling av trall på uteplatser. Det är Sioo, såpa, olja, lasyr...och läste ngnstans tjära/terpentin o T-dojja. (Låter som en drink... :) ) Oavsett... jag har två altaner som skulle behöva en bra ytbehandling, en "vanlig", delvis ute under himmel och sol, delvis takad (2 år gammal, oljad förra
0 svar · 1,5k läst
F
Fredda112: Aa. Eller något man har emellan varje?
2 svar · 1,9k läst
·
Lars Lundquist
Lars Lundquist: [citat] Tusen tack för all vettig feedback har verkligen varit till hjälp
9 svar · 2,4k läst
·
I
ibkcad: Vi hade en utetrall som såg ut ungefär sådär. Jag penslade på tralltvätt, högtryckstvättade, lät det torka och slipade den sedan jämn med en vanlig bandslip. Tror jag började med 40- eller 60-papper. Behandlade slutligen med roslagsmahogny. Men det är som jag skrev i det andra inlägget en fråga om tycke och smak. Just det, mina trallskruvar var riktigt rostiga och tråkiga så dessa
1 svar · 11,2k läst
·
SiggeLund
SiggeLund: Hmm, vid närmare eftertanke skulle det spara rätt mycket jobb att köra med 34x145-trall. Då kan man ha CC-90, vilket ger avsevärt färre plattor att lägga ut.
5 svar · 4,2k läst
I
ibkcad: Jag kör med egenblandad roslagsmahogny på mina trädäck ute. Det har fungerat utmärkt år efter år. Uppvärmd rå linolja på det inglasade däcket. Viktigast är att man behandlar med något för att förlänga livslängden och för att det ska kännas trevligt. Med vad är mer en fråga om tycke och smak.
2 svar · 6,4k läst
·
F
Fundersam99: Nu är altan trappen snart klar Den sista plankan på varje steg (28x145) har ca. 4.5cm överhäng innan jag satt dit sättsteget. Brukar man fortfarande ha 2 skruv i varje planka men ha dom väldigt tätt eller ska jag försöka sätta sättsteget så högt upp att jag kan skruva i det? (Osäker om det sista kommer att fungera eftersom allt inte är 100% rakt. Lol
0 svar · 2,3k läst
L
Ljungkvist1977: Hej, Bor is skåne på gammal åkermark. Tänker nu för första gången bygga en altan på egen hand. Gräsmattan som ska bort har under sig ca 10cm matjord sen kommer ganska kompakt lera. Från huset ut till lägsta punkten sluttar det ca 20 cm. Nu är frågan hur mycket skall som ska grävas bort och vad ska man ha för bärlager mellan markduken och plattorna. Ett annat bekymmer är att där
0 svar · 2,1k läst
P
PoP Family: Hej, nyfiken på hur ni upplever er altan efteråt / erfarenheter. Funderar även vi på altan med dolda skruvar tacksam för all feedback / erfarenheter! // Peter
3 svar · 11,4k läst
R
Robotics: Hej! Jag har en limträbalk mot söderläge som håller upp altanen. Det har nu uppstått sprickor, detta tror jag har uppkommit nyligen. Balken har hängt i tio år. Ingen mer last har tillkommit på den. Jag har inte heller någon deformation enligt rätskivan. Jag kommer in ca 1/3 i balken med ett bladmått i mittensprickan. Vad tror expertisen, Behöver jag riva ner altanen och byta den? Med
0 svar · 2,4k läst
·
P
Putteman: Tack för svar. Tryckt var väl bara för att maximera hållbarheten. Vill inte göra den tyngre än nödvändigt. Som ribbor under dynan har jag funderat på 95x16. Håller det med en spännvidd på 1400 mm? Om det sviktar lite är väl bara en fördel för komforten tänker jag. Eller behöver man 22 mm? Vad tror ni om lämplig dyna/madrass? Funderar också på om man skulle ha två hjul i ena
3 svar · 8,9k läst
·
K
Krukmakaren: Tjena! Har ett inglasat uterum där golvet består av rillad trall, under är det isolerat. Problemet är att det har börjat blivit lite stickigt på några ställen, får plocka stickor under ungarnas fötter titt som tätt. Uterummet är ca 10 år gammalt, är osäker på om det har behandlats något för vi har bara bott här i 2 år. Vad kan man göra åt detta?
0 svar · 5,9k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: Du har på tok för mycket reglar i ritningen, kanterna kan du lösa med tre reglar, ev 2 istället för 5. Mittpartiet kan du ha 2 reglar och en påskruvad 45 x45 på varje sida. Skruva 5x80 skruv och limma längs med så blir den stark. Sätter du plattorna tätare så kan du gå ner till 90 eller 120 mm reglar. I mitten kör 2 reglar med korta stumpar cc600 mm på tvärs mellan reglarna. Jag
4 svar · 5,9k läst
·
B
Bockstensmannen: [citat] Biltema hade hyfsade sådana också
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.