Hej,

på vår baksida har vi ett litet trädäck och sen en gammal stenläggning som är åtminstone 15 år. Idén nu är att ta ner det gamla trädäcket och sen bygga ett nytt däck längs med hela huset.

Det jag funderar på är hur jag skall göra med grunden. Det lilla trädäcket är fäst med en bärlina i huset och står sen på plintar. Jag vill helst undvika bärlinan och funderar nu på om jag kan lägga grunden direkt på plattorna och ev komplettera med några plintar i ytterkant?

Dvs, jag lägger bärlinan fritt på plattor från huset, stöttar upp i mitten på plattor och har några plintar ytterst på några ställen.

Tacksam för tips!

• Ett slitet trädäck och gammal stenläggning längs ett hus, omgivet av grönska och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sesanor
  • Laddar…
Hej. Min kommentar bara för att du ska förhoppningsvis få många svar. Jag har samma förhållande fast med lägre höjd (ca 150 mm) mellan undre dörrkanten och markstenen vilket blir en begränsning på dimension av bärlinor. Låter du torka virket först eller bara kör på?

Ja, en gammal stenläggning är ofta ett bra underlag till en altan. Om den är jämn och ”stabil” kan du lägga reglar direkt på (men med syllpapp emellan för att undvika att fukten vandrar upp i träet). Palla upp med plastkilar för att få det i våg om det behövs.
Beroende på storlek och dimension på bjälklag får man beräkna hur tätt stödpunkterna behöver ligga. I ytterkant antingen fler betongplattor eller gräva ner plintar.

Edit: Det är ofta att föredra att inte ha bärlina skruvad i väggen, precis som du tänkt.

• Gilla
sesanor
  • Laddar…
Hej,

tack båda för svar!

Har inte kommit igång med bygget än men då verkar det som att jag kan köra som jag tänkt. Tänkte att jag skulle
1. lägga markduk ovanpå stenen
2. palla upp med åtminstonde en betongplatta för varje stödpunkt
3. Lägga ett tunt lager grus över markduken mellan plattorna (kanske onödigt?)
4. Regla upp med bärlinor etc. med syllpapp emellan sten och trä

En fråga, om jag skall undvika att gräva ner plintar, hur långt kan ett överhäng från sista plattan vara?
(Förstår att det beror på storleken på altanen men man bör väl kunna gå ut en 20-30 cm iaf?

J
P Pinkmargera skrev:
Hej,

tack båda för svar!

Har inte kommit igång med bygget än men då verkar det som att jag kan köra som jag tänkt. Tänkte att jag skulle
1. lägga markduk ovanpå stenen
2. palla upp med åtminstonde en betongplatta för varje stödpunkt
3. Lägga ett tunt lager grus över markduken mellan plattorna (kanske onödigt?)
4. Regla upp med bärlinor etc. med syllpapp emellan sten och trä

En fråga, om jag skall undvika att gräva ner plintar, hur långt kan ett överhäng från sista plattan vara?
(Förstår att det beror på storleken på altanen men man bör väl kunna gå ut en 20-30 cm iaf?
Det är inga problem med 30cm överhäng egentligen oavsett dimensionering.

Du behöver heller inte palla upp med platta, men det kanske är smidigare. Ett sätt annars är att bygga ramen och regla upp färdigt liggande direkt på marken. När klart pallar du upp allting i våg på rätt höjd och fäster stolpar lite här och där (2st 45x95 ihopspikade där den ena 45x95 ligger under regeln och den andra löper upp bredvid regeln och fästs i denna(kan "massproduceras" i förväg och enkelt kapas till beroende på avstånd till plattorna)). Lägg syllpapp mellan stolpe och underlag.

Kör markduk om du är rädd för undervegetation. Litet problem, men är å andra sidan inte så dyrt.

• Gilla
MarcusGust
  • Laddar…
Tack igen för ideér, det med stolparna hade jag inte tänkt på men låter smart, fattar det som att man lägger båda på varandra där den ena är x cm längre som man fäster i den ovanliggande regeln från sidan?

Funderade annars på lecablock eller dylikt.

En annan fråga, jag vill bygga en hyfsat stor altan, typ 15 x 4-5 meter. Vad tror ni om att bara bygga låt säga 10 meter i år och sen bygga på 5 meter till nästa år - eller är det osmart rent konstruktionsmässigt?

(Jag vill känna lite på storleken innan jag gör hela baksidan till en altan)

Jotsat svar är smart och gör det mycket enkelt att få det rakt mot ett snett underlag.

ang överhänget så är det också lugnt, själv har jag 1 meter överhäng på 195or reglat med cc50 och 145x28 trall på det, och det är stabilt nog tycker jag.

J
P Pinkmargera skrev:
Tack igen för ideér, det med stolparna hade jag inte tänkt på men låter smart, fattar det som att man lägger båda på varandra där den ena är x cm längre som man fäster i den ovanliggande regeln från sidan?

Funderade annars på lecablock eller dylikt.

En annan fråga, jag vill bygga en hyfsat stor altan, typ 15 x 4-5 meter. Vad tror ni om att bara bygga låt säga 10 meter i år och sen bygga på 5 meter till nästa år - eller är det osmart rent konstruktionsmässigt?

(Jag vill känna lite på storleken innan jag gör hela baksidan till en altan)
Spelar marginell roll konstruktionsmässigt. Tänk till var skarven blir så kanske du kan planera för att göra två tydliga delar istället för någonting halvdant med en halvhjärtad skarv som typ kanske inte ska vara där men är där ändå :D

Angående stolparna så ja, det är rätt. Fördel är att du kan strössla ordentligt med dem eftersom det är enormt enkelt att sätta dit fler. Om du kör ex 45x170 som regelverk för du den ena delen av stolpen säg 150mm längre än den andra. Vid "massproduktion" gör du det ihopspikade paret något längre än du behöver och kapar till var och stolpen i sin helhet efter behov.

Jag har 450mm överhäng vid regelverk på 45x145 och trall 28x120. Helt stumt imho

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.