L
Livslärlingen: Just ja, så här ser det i alla fall ut efter första byggdagen :D
11 svar · 9,8k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Då jag använder bärlinor + bjälkar Alla var 45x145 så grävde jag bort c:a 40 cm med gräs och matjord, paddades hårt och plant sedan fyllde jag upp med 8-16 kross(den kan man skyffla för han) sedan paddades krossen så det blev fast. Altanen ligger på cementplattor.
3 svar · 3,7k läst
·
A
AbRhesus: Tackar för tipsen. Limträbalkar blir rätt så tjocka, stålfirman har en limträ-stålbalk tabell som man kan jämföra dimensioner, tror att en H-balk blir mera en hälften så tjock som limträ men så har man ju vikten, för väl hyra kran för att få dom på plats då.
4 svar · 2,2k läst
J
Jotsat: Snabbt överslag är 400lpm trall för 13kr (5000kr), 100lpm regelverk a 50kr (5000kr), skruv, plint, beslag, markduk 5kkr till. Så 15-20k för material extremt grovt om du gör det själv med bauhauskvalitet Transport och eventuella verktyg tillkommer. Totaloffert på 38 låter rimligt i mina öron om du lejer bort och dessutom kör skruv. Trappor, anslutningar etc kostar på också!
6 svar · 4,6k läst
H
Hella1: Även jag vill veta!
2 svar · 5,9k läst
4488x3261
4488x3261: Hej Tänkte kolla om någon har en trappritning att dela med sig av. Tänker mig en med brutet hörn. Hörnan den ska sitta på 120x120x43 //Pelle
0 svar · 1,1k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] snark. gör som du vill och lycka till!
13 svar · 7,6k läst
D
dvandiejk: [citat] löste du motorn?
1 svar · 3,7k läst
D
dvandiejk: [citat] löste du motorn?
13 svar · 44,5k läst
H
hanse1: [citat] Nej, det blev en ny elmarkis!
15 svar · 37,6k läst
·
Skånelängan
Skånelängan: [citat] Verkligen trevligt orangeri. Att bevara det gamla när det renoverades blev riktigt lyckat.
23 svar · 30,3k läst
·
hantverkare1
hantverkare1: Säkert betonghålsten eller siporex. Rejäla fasadplugg typ 10x160-180 brukar dra ordentligt om man har lite tur med vart man borrar
2 svar · 9,8k läst
·
F
fcbarca: [citat] Jag är inte säker men så fort jag sprutar med vattenslangen så kommer det skum ut hela tiden
4 svar · 2,5k läst
·
F
fcbarca: Hej, har tvättat altanen med altantvätt från Byggmax men det blir tvätt kvar fast jag har skurat flera gånger.
0 svar · 1,1k läst
D
Derbyboy: Ingen som har lite input vad gäller plintar i stenhårt underlag.
1 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Virke som vilar på flera stöd (kallas för kontinuerliga balkar) utnyttjar den egenskapen att det uppåtriktade momentet vid stöden motverkar nedböjningen däremellan. Virkeskvalitén har stor betydelse. Försök att hitta så kvistfritt virke som möjligt. Är virket klassat i något avseende, välj C 24 alternativt G4-2 eller bättre.
11 svar · 8,2k läst
V
Vante: Mellan 2 klenare stolpar så är den skyddad.
3 svar · 2,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Man skruvar ihop kortsidorna där spetsarna går ihop så håller det lite längre
5 svar · 7,6k läst
·
J
justusandersson: Om det finns risk att vissa underlägg blir väldigt tunna är det bättre att använda tjockare material över allt, Använd bitar från NTR/A märkt virke istället. Det står sig längre.
3 svar · 4,7k läst
·
V
volvo51: Det blir nog bra,bara du inte bjuder in japanska sumobrottarlaget.
6 svar · 2,7k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Sten på marken känns väl alltid naturligt, jag tycker det passar överallt. 30x30 plattor eller oregelbundet kanske? [bild] Detta är oregelbunden offerdalskiffer.
1 svar · 1,8k läst
·
S
sv3nsken: Jag tar till mig det och räknar på tre bärlinor i limträ.
2 svar · 1,7k läst
·
C
crazytok: När ni skruvar TVÅ skruvar i varje stolpe, sätter ni dessa horisontellt eller vertikalt då? Blir det inte fult med så mycket skruvar, och hjälper det verkligen?? Ska skruva 45x45 i 70mm stolpar och funderar på vilka skruv jag ska använda. Några tips?
8 svar · 25,6k läst
·
C
chrander: Rekommendationen för 120x45 är max 1,81m och för 145x45 är det max 2,21m så för 95x45 skulle jag gissa på att det är runt 1,4m. Kolla https://shop.svenskttra.se/media/1029/lathunden_2018.pdf så ser du tabeller för bärighet.
1 svar · 3,1k läst
raveper
raveper: Ja men det behövs någon mer plint.
3 svar · 3,2k läst
·
GoC
GoC: Enklast är väl att lägga flera plattor på varandra så att rätt höjd uppnås på vänstra sidan. Eller ändå enklare använda lecablock som finns i flera tjocklekar.
1 svar · 1,2k läst
·
P
peteng-1: Har en enplansvilla (tegel och träpanel) och jag planerar för en altan med inglasning. Dock problem med taket - dels att få rätt höjd och lutning men även att fästa bärlina/reglar på fasaden. På bifogad skiss syns de mått jag arbetar efter. Höjd till husets taket är 2550mm och sen är det ytterligare ~100mm där stupröret sitter upp till takplåten Tänkte använda 170x45 reglar
0 svar · 1,5k läst
·
C
chrander: Kopierat från min webbshop: Instruktioner: Sopa av trallen med en borste så lös smuts försvinner. Tvätta av altanen med en hink vatten med ett par matskedar såpa i, gärna ljummet vatten. Blöt trallen med kallt vatten, gärna rent regnvatten. Häll ut en sträng med outspädd linoljesåpa och skura på. Skölj inte bort såpan efteråt, den tränger in i träet och ger en impregnerande
3 svar · 1,8k läst
·
Narren666
Narren666: [citat] Grus vet jag många som retar sig på, då det lätt far ut i gräsmatta/uppfart/trottoar. Eller vad man nu har runt huset. Som jag förstår har du redan en befintlig stenläggning, då borde du kunna byta bef, mot det du vill ha. Försök sälja stenarna på blocket, och då också köpa beg, så bordet inte kosta många kronor. Lägg upp bild hur det är nu så är det säkert någon
3 svar · 3,2k läst
H
Hella1: Hej! Har inte hittat något ämne exakt som mitt, så startar en ny tråd. Behöver regnskydd över bergig baksida enbart för att förebygga fuktskador i grunden på huset. Har ansökt om bygglov. Det tar tio veckor att få svar, och om det blir nej behöver jag en plan B. Huset är en sommarstuga, så taket måste klara sig utan tillsyn i perioder. Finns det någon fiffig konstruktör där ute
0 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.