Byggahus.se
D
Jag ska bygga ut altanen...

Har sand under med ett lager av grus högst upp. Växer dock endel ogräs där just nu eftersom det stått så en tid.

Om jag lägger markduk, kan jag lägga den fritt uppe på gruset med bara några stenar som håller den kvar? Tål markduk UV-ljus?

Vill inte gräva då marken är väldränerande och har satt sig färdigt. Vill heller inte fylla med mer massor.
 
Ska inte vara några problem.
 
Den kanske kan bli mögel eller rutten
 
Eller det koller ohyran har jag hört
 
Markduken kommer ju att ligga under altanen med obefintligt solljus och den kommer oavsett inte att ruttna.
 
Jag utökar altanen och tänkte lägga en markduk uppepå gruset. Dock börjar jag fundera om det är så smart med tanke på brandrisk.

Brinner markduk bra ifall det faller ner glöd från grillen?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag utökar altanen och tänkte lägga en markduk uppepå gruset. Dock börjar jag fundera om det är så smart med tanke på brandrisk.

Brinner markduk bra ifall det faller ner glöd från grillen?
Vet inte kanske någon annan vet
 
Rickard.
Återkommer senare ikväll, har markväv/ogräsduk utlagt på gården till ett altanbygge så jag kan provelda lite och se vad som händer.
 
Redigerat:
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Brinner markduk bra ifall det faller ner glöd från grillen?
Det ska ALDRIG rinna ner glöd från en grill, då är det alltid brandrisk, så det blir att tänka till före grillning var grillen ska stå om risk för glöd finns.
 
J jonaserik skrev:
Det ska ALDRIG rinna ner glöd från en grill, då är det alltid brandrisk, så det blir att tänka till före grillning var grillen ska stå om risk för glöd finns.
God dag yxskaft. Det är ju precis det jag gör, funderar över det.
 
  • Gilla
loffman
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
God dag yxskaft. Det är ju precis det jag gör, funderar över det.
Lägg då ingen duk under, för det växer inget under en altan, för lite ljus, under min 50 cm hög finns inte ens ogräs, bara jord och lite boss som kan glöda eller ta fyr om glöd kommer ner, men har grillen på ett ställe så det får komma glöd ner om det skulle bli så, men ovanligt
 
J jonaserik skrev:
Lägg då ingen duk under, för det växer inget under en altan, för lite ljus, under min 50 cm hög finns inte ens ogräs, bara jord och lite boss som kan glöda eller ta fyr om glöd kommer ner, men har grillen på ett ställe så det får komma glöd ner om det skulle bli så, men ovanligt
Det är ett sätt att lösa det, men jag undrar fortfarande hur branfarlig är markduk?
 
H
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är ett sätt att lösa det, men jag undrar fortfarande hur branfarlig är markduk?
Det spelar egentligen i så stor roll, får du glöd så brinner trä rätt bra också. Lägg en rejäl matta under grillen dom inte brinner eller flytta gillen från altan. Gasolgrill eller elgrill kan vara ett alternativ om du vill ha grillen på altanen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Återkommer senare ikväll, har markväv/ogräsduk utlagt på gården till ett altanbygge så jag kan provelda lite och se vad som händer.
Hur brann det?
 
Rickard.
Svårt att tända då det ville smälta men när det väl tog sig så brann det bra. Skulle lätt klassa det som brandfarlig i alla fall även om jag har svårt att tro att det är tillräckligt med energi för att det ska sprida sig vidare.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.