Jonatan79
Jonatan79: Varför inte marksten ? Tex skiffer kommer passa bra till ert hus.
2 svar · 5,4k läst
·
S
SiggeEklund: Hej ! Köpte hus för ett par år sedan, och har sen köpet gått i tankarna på att bygga ut och restaurera den befintliga altanen, då den inte nyttjar tomtytan på bästa sätt (1). Jag ska villigt erkänna att jag inte byggt så mycket tidigare i mitt liv, men om det är någon gång man ska lära sig är det väl nu när man är hemma på grund av corona. Det befintliga altanen har en
0 svar · 1,7k läst
·
P
PeKa7880: [citat] Hej! Öppnar denna tråden då vi också står i samma sista som du gjorde (med spabad i en svag slänt). Hur gjorde du? Vi tänkte bygga en altanram till den, men vet inte hur stabil....
4 svar · 3,0k läst
S
SethBygg: Haha! Jo, det är på riktigt.
3 svar · 3,2k läst
·
Fredrik111
Fredrik111: [citat] Jag tänkte att de får klättra på balkongräcket oxå. Borde väl funka? Vad tror du? Hur brett mellan listerna skulle du rekommendera?
2 svar · 4,6k läst
·
J
jonaserik: [citat] Bara egen erfarenhet av att efterdra bultarna för att nypa till lite extra, inte fel med fransk heller så alla sätt är bra utom dom dåliga, så länge det fungerar med bra.
18 svar · 9,6k läst
·
Elsa71
Elsa71: Vi har ett trädäck som är två år gammalt. Vanligt tryckimpregnerat virke. Nu börjar det bli grönt och vi fick rådet av någon snubbe att tvätta det med något antifungal aktigt... Vi har också skärmar som är köpta på Bauhaus som börjar visa tecken på någon form av svamp i form av svarta fläckar. Så det vill vi också tvätta av. Någon som har tips på en bra, prisvärd sån
0 svar · 1,6k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: Kolla om de lagt dem sur gubbe så att det inte samlas vatten på dem vid vändning. De är säkert oljade men det går ju ev slipa lokalt i skarvarna.
4 svar · 4,7k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: 3 alternativ. Gör en borrjigg så att ni inte kan borra snett. Knäck stolpskon rakt. Värm och böj. Borra större så ni får justermån.
1 svar · 3,2k läst
2
267np: Lite velande mitt i bygget. Reglarna rakt ut är 4,2 meter långa. Innersta plattraden är ivåg och rad 2 o 3 kommer jag att fästa med stöttor av regelstumpar i rätt nivå. Yttersta (fjärde) raden till längsgående bärlinan har jag tänkt fästa på samma sätt, regelstump mot plattan och ett par st 6*80 skruv genom stump in i bärlinan. Ca 1 meter mellan. Är detta hållbart? Känns
12 svar · 4,6k läst
·
O
olofh: Använd tex sån här. Du kan fästa dom med expanderskruv i plattan om du behöver komma upp mkt i höjd. Men 50cm är väl utmärkt för dubbla lager reglar. Ev en extra stenplatta vid bärpunkterna https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/stolpfaste-med-platta-2000023549
5 svar · 4,6k läst
·
P
Pajform: Smart, då får jag helt enkelt såga ut för stolpen. Tusen tack
6 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: Det med en stolpsko tål , ställ bilen exakt på med exentriska mittpunkten så håller bra, så att hålla är inget problem, du skruvar ut gängan på stolpen till ca hälften sen gjuter du fast den i en stolpe, då finns hur mycket som helst att justera på.
8 svar · 3,9k läst
·
K
kallebunka: Hej Då nuvarande trädäck på altanen troligen inte underhållits av tidigare ägare något vidare så är det rätt skitigt, påväxt, flisigt på sina håll och även vissa skruvar börjar lossna. Köpt allt material för att såväl tvätta, slipa samt olja. För oljan rekommenderas det dock att det är över +8C, vilket jag tolkar över hela dygnet? Dvs jag får nog ägna mig åt det senare
0 svar · 1,3k läst
F
falkn: Valfri plattsättare med gott rykte.
1 svar · 1,1k läst
D
Derbyboy: [citat] Justus menar du att 5 plintar på en spännvidd på 9 meter blir bra om man kör dubbla 195-reglar och 2 meter spännvidd på skruvreglarna som är 45x170?
17 svar · 20,7k läst
·
Mazen
Mazen: Snyggt !
1 svar · 2,2k läst
·
D
Derbyboy: [bild]
1 svar · 9,3k läst
·
D
1 svar · 9,3k läst
·
Kent Ingvar
Kent Ingvar: Aha, kollade några videos o de verkar ju göra jobbet! Tack för tipset (y)
2 svar · 3,0k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: jag skulle regla golvet på andra ledden så att trallen hamnar på den ledd reglarna är ritade nu
1 svar · 6,6k läst
·
M
Mannen på taket: Snack med en riktig plåtas så fixar han biffen
1 svar · 4,6k läst
·
E
EasyCash: [citat]
25 svar · 13,4k läst
·
E
25 svar · 13,4k läst
·
Linus91
Linus91: Hej Forumkompisar! Jag ska nu till att bygga en trall och har bestämt mig för att ha Cosa 45 i ytterkant på trallen. Men är inne på att eventuellt sätta Cosa 15 i sättsteget ut mot gräsmattan för att höja mysfaktorn. Någon som har erfarenhet från liknande lösning och med lampor i samma prisklass? Ös gärna på med bilder från era och andras lösningar, härligt med inspiration i en
0 svar · 1,2k läst
P
PurreP: Jag har egentligen ingen aning om vilken kvalitet den håller men skulle välja en Weber Klotgrill alla dagar i veckan. Den ser förvisso praktisk ut men jag brukar först titta på gallrets beskaffenhet och det ser inget vidare ut på denna. För glest och klent, gallrets utförande brukar spegla resten av grillen För de pengarna skulle jag köpa en Weber 57 One Touch (med pengar över till ett
1 svar · 7,5k läst
·
Falo01
Falo01: Hej Det är dax att ta tag i terrassen. Vill att resultatet ska bli att jag får en blank yta, tänk ett utseende som "blött trä", terrassen är obehandlad. Googlar och hittar inget annat än Tjäralin men, det måste beställas. Har någon en idé hur jag ska gå till väga? Vill inte ha ett matt intryck som det blir med det mesta produkterna ger. Länk till bild på hur jag tänkt mig:
0 svar · 2,0k läst
D
Du och 19till: Ja och efter en vinter är det sprickor och repor. Efter några år ä Går det inte att se igenom.
1 svar · 6,0k läst
Henke203
Henke203: En liten detalj som jag tycker höjer utseendet massor är rundade hörn på trallen alltså inte jätte radie men i stil med radien på spa-badet eller något större. Håller med föregående inlägg angående riktningen på trallen klart snyggast om det ligger åt samma håll hela trallen(kan vara snyggt med en ram runt om men det brukar bli skevt med tiden tyvärr). Hade det varit mitt
4 svar · 5,2k läst
·
D
Derbyboy: Och ju närmare jag sätter plintarna ju mindre punktlast blir det på varje stolpsko/plint. Svensk trä anger 1,63m (plintavstånd) vid en frilängd på 2,4m, dvs en yta på 3,92m2. Sätter jag plintarna 2m vid en frilängd på 120+överhäng 2x20) så får jag utan till 3,2m2 Så kanske jag inte kan räkna eller? alltså då pratar vi bara plintavstånd
32 svar · 14,1k läst
·
H
huggan: Klinker kan upplevas som kallt inomhus när det är uppvärmt, så det kommer givetvis vara värre här. Är det mycket glasyta och solen ligger på på golvet så är det bättre.
1 svar · 2,8k läst
Narren666
Narren666: [citat] Ja, klart det går. Trodde trädäcket skulle gå hela vägen in till trapp. Men kan du skruva i bärlinan så funkar det. Sätt då lite grövre skruv där. Skruva genom stålräcket kan man också göra för att få extra stadga på det. Kan bli jobbigt om det är stål rakt igenom. Så kanske du kan sätta ett svep/klammra runt, som sedan skruvas i träet?
3 svar · 6,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.