Altan & Uteplats
sfclinken: Hej, Har nu byggt ett uterum från Willab och är mycket nöjd med resultatet. Dock har jag inte monterat deras låskolvar än då det verkar vara mycket problem och strul med dom. Vad finns det för alternativ?
Mikasw: Hm, det stämmer nog. Mäter man där handtagen är vilka är fästa i själva ringen så är det ca 10-11 mm mindre. Mäter man tvärs över mellan handtagen, 90 grader från handtagen, skiljer det någon tiondel enbart på det tvärgående gallret. Det är det måttet som anges och det måttet gick jag efter när jag kollade om det skulle passa. Man har alltså gjort konstruktionen lite
Narren666: Googla "klinkerdäck" !!! Företaget Pronto. Finns säkert flera företag.
Johanlidman: Jag började längst in och arbetade mig utåt för att få den yttersta plankan fin.
Jonas_70: Tjena! Tänkte göra ett liknande projekt i norrland men funderar på det här med kälskjutningar under vintern. Tänkte 1. avtäcka 2. padda 3. ta 50 mm EPS skivor på hela området. 4. Makadam ca 100-150 mm 5. padda igen (mindre tung) 6. trädgårdaplattor. 7. bärlinor/reglar/trall. Är det overkill att lägga ner EPS markskivor?
PergolaChristian: Hej, Sommarens projekt planeras och som amatör känner jag att det kan vara klokt att ställa frågor till er smarta snickare som alltid kommer med kloka råd och tips. Efter mycket efterforskning vill jag be er om input. Jag ska bygga en pergola i anslutning till mitt uterum. Pergolan vill jag ha så stabil så att jag kan svinga i bärlinorna från olika håll. Jag vill ha möjlighet att
Mattajjen: Bra tips! Det var efter ett kraftigt slagregn i förra veckan som marken sjönk ihop och plintarna ändrade position. Att vattna då en sätter dit plintarna borde förhindra det.
Urkburk: Tjenare! Sitter och funderar kring att bygga mig en liten altan så här till sommaren då vår gamle gick hädan vid dränering. Jag inser att jag kan behöva lite hjälp med vissa delar. Tror jag löst ut golvet men inte helt säker på takdelarna. Altanen mäter 12,9 meter X 4,8 meter. Golvet ligger på 3 bärlinor. 45x220 c24 bärlina 1 sitter fast i husgrunden, bärlina 2 spänvidd 2 meter
Nicklas Karlsson: Istället för att gjuta plintar så kanske jordankare är ett alternativ.
Lindstone: Ja det var lite det vi var rädda för... Men hur många grader ska det helst luta?
MartiniW: [citat] Den idén finns här också. Men vet inte om den är bra som sagt. Funderar på om man ska sätta en extra planka nederst som stöttar upp eller om det räcker med att vika mattan och lägga på ett lager med grus. Vill inte att det ska ge vika och sjunka in under. Sen är det det här men ventilation under.. :seenoevil:
Barstar: Hej Bygger trädäck 8x3m och har gjort en miss i förarbetet. De plintar jag satt net sitter för högt. På ena sidan kommer skruvreglarna (45x145) fästas med balskor i en befintlig regel. På andra sidan skruvas eller sätta med balskor i en 170x45. Jag hade planerat för en 170x45 som bärlina under skruvreglarna i mitten. Skruvreglarna får då en spännvidd på 150cm . Nu får jag knappt
Martysmart: Koncentrerad ogräsättika som får regna bort efter några dagar gör underverk om man har grön påväxt. Har slutat med tralltvätt, såpa och skurborste. Kör högtryckstvätt var 3-4 år. Jag slutar på ättikan med tryckspruta så att det täcker sedan är det bara att vänta. Resultat på 1-2 dagar!
netwolf: [citat] TRor ändå det blir svårt, men en tanke att ha i reserv ändå :)
Autodidak1: [citat] Hittar också mycket i gamla trådar, men kommenterar mycket sällan eftersom det oftast inte är till någon nytta... Men är det fråga om en följdfråga så är det perfekt. Men att ge är ungefär samma svar som tidigare ger inte mycket
fsn: [citat] så du menar att en produkt som får ett tak helt rent på ett par veckor går bet på marksten?
justusandersson: Det är inte i första hand balkongens mått utan dimensionerna på de ingående komponenterna som avgör om det ser klumpigt ut. Jag tycker inte att skillnaden mellan altan och balkong behöver vara större. Med så liten spännvidd som runt 2,7 meter kommer inte bjälkarna att bli särskilt klumpiga.
kurre_kul: Nej, blev inte det tillslut iallafall... Gick upp nån tusenlapp till och köpte en större variant på CityGross istället.
Papsen EE: Terassen är gjord av impregnerat trä våren 2018. Terassen oljades in våren 2019. Lite sprickor börjar uppträda, och lite svart också. Vad är bäst att rengöra med? Vilken behandling ska jag använda? Kiselbehandling, lasyr eller träolja med pigment eller vad??
Sven Thomas Jansson: [citat] Blomlådor på hjul kräver nog att de specialtillverkas eftersom de flesta färdiga blomlådorna inte är avsedda för att flyttas runt. Det mesta som finns att köpa till trädgårdar är att betrakta som skräp, det gäller trädgårdsmöbler, de flesta blomlådor och grillar - bara att titta ned i skrotbingen på vilken återvinningsstation som helst, Jag själv svetsade ihop en egen
kramfors: [citat] Ja jag köpte med motor samt sol/vindvakt. Allt fungerar fint. Hade jag köpt idag så hade jag sannolikt inkluderat möjlighet att styra med hjälp av min hemautomation Z-Wave.