1 625 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Uterum "Bygganmälan eller inte"
Hej alla på forumet.
Jag har tänkt att bygga ett litet uterum på ca 12,5 m2 på en befintlig balkong som ingår i byggarean på mitt hus som byggdes 2016. Uterummet kommer att anslutas till en gavel på huset.
Min fråga #1 till forumet är: -Sålänge jag inte har hängt in samtliga skjutdörrar så är det faktiskt bara ett skärmtak så varför måste jag invänta startbesked?
Min fråga #2 är: Om jag monterar samtliga skjutdörrar och håller dem öppna(alla 3 sidor) så är det fortfarande ett bara ett skärmtak ?
Jag har frågat kommunen men får inga vettiga svar annat en att : "skicka in en bygganmälan så får vi se".
Dilemmat är att jag gärna vill beställa alla byggdetaljer så fort som möjligt (utan att behöva vänta på kommunens 4 veckors hantering av ärendet).
Eller är det överhuvudtaget nödvändigt att jag måste göra en bygganmälan?
Tack på förhand för svar från någon som har erfarenhet inom området.
Jag har tänkt att bygga ett litet uterum på ca 12,5 m2 på en befintlig balkong som ingår i byggarean på mitt hus som byggdes 2016. Uterummet kommer att anslutas till en gavel på huset.
- Enligt Boverket samt Värmdö kommun så får man utan att ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan enligt Attefallsreglerna bygga 15 m2 skärmtak över en befintlig uteplats.
- Om man glasar in skärmtaket så måste en bygganmälan göras samt startbesked inväntas?
Min fråga #1 till forumet är: -Sålänge jag inte har hängt in samtliga skjutdörrar så är det faktiskt bara ett skärmtak så varför måste jag invänta startbesked?
Min fråga #2 är: Om jag monterar samtliga skjutdörrar och håller dem öppna(alla 3 sidor) så är det fortfarande ett bara ett skärmtak ?
Jag har frågat kommunen men får inga vettiga svar annat en att : "skicka in en bygganmälan så får vi se".
Dilemmat är att jag gärna vill beställa alla byggdetaljer så fort som möjligt (utan att behöva vänta på kommunens 4 veckors hantering av ärendet).
Eller är det överhuvudtaget nödvändigt att jag måste göra en bygganmälan?
Tack på förhand för svar från någon som har erfarenhet inom området.
Tack för svar.
Ja det du säger är nog riktigt .
För att kunna påbörja arbetet tänker jag såhär.(vad tror du om detta)?
1.Beställ limträstomme och montera denna inklusive tak och avvattning samt måning .(det är ett skärmtak "just nu" och ett skärmtak vill vi ha även om det inte beviljas inglasning på detta ).
2.Skicka in bygganmälan (när jag har energi till det) för att få startbesked för inglasning och sedan köpa glasen.
Ifall jag blir nekad startbesked : -Kan man drabbas av sanktionsavgift för att syftet var att bygga uterum ?(men det blev ett kraftigt skärmtak)?
.
Ja det du säger är nog riktigt .
För att kunna påbörja arbetet tänker jag såhär.(vad tror du om detta)?
1.Beställ limträstomme och montera denna inklusive tak och avvattning samt måning .(det är ett skärmtak "just nu" och ett skärmtak vill vi ha även om det inte beviljas inglasning på detta ).
2.Skicka in bygganmälan (när jag har energi till det) för att få startbesked för inglasning och sedan köpa glasen.
Ifall jag blir nekad startbesked : -Kan man drabbas av sanktionsavgift för att syftet var att bygga uterum ?(men det blev ett kraftigt skärmtak)?
.
Klicka här för att svara