Byggahus.se
Hej!

Ska bygga pergola på vårt nya trädäck. Vill ha ett "robust" utseende och tänkte bygga med 95*95 tryckta stolpar överallt. Liknande bilden nedan, utan hängstol.

Hur bred vågar jag bygga? Kommer sätta snedsträvor likt bilden men i alla hörn. Kommer anpassa efter solsegel. Vill ju inte att det ska hänga på mitten. Ingen snölast att prata om såklart. Funkar 5*5 meter? Typ 4 meter frihängande i det fallet.
I så fall blir det troligen 4 mellanliggare (eller vad de nu kan heta) där uppe.

Staketribbor på en sida men inte ända upp såklart. Borde inte spela nån roll.

27-takterrassdesign-f%C3%B6r-ditt-vackra-hem-Mitt-hus.jpg

Jag har byggt en liknande med drygt 4 meter mellan stolparna och det funkar utan några problem.

IMG_20200509_082529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C cdt skrev:
Jag har byggt en liknande med drygt 4 meter mellan stolparna och det funkar utan några problem.

[bild]
Fast det där ser ut som 2 tum 7 och inte 4 tum 4. De är 4.7 ggr styvare om jag kommer ihåg min hållfasthetslära från gymnasiet:) Eller 2 tum 6. Då blir det en faktor 2.5.

Redigerat:
Stolparna är 95x95 sen är resten 45x145 tror jag alternativt 45x170.

• Gilla
Embert
  • Laddar…
Ajdå, så stor skillnad... Då kanske jag får ha 4 kantiga stolpar och de där uppe i 45*145..?

Siffrorna säger egentligen bara hur sladdrigt/stabilt det kommer att kännas och inte vilken last de klarar.
Sen är det nog svårt att hitta så långa 4tum4-stolpar i tryckat som inte är skeva till ett vettigt pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.