Q
q51020: Som rubriken sääger, vi har ett ganska stort trädäck, 10-12 år gammtl nåt. Oljat nästan varje år, kan ha missat nåt år. Ser lite trist ut. Tvättat varje år . Kan man behandla med Sioox och ändå få det snyggt ? Trät är i generell god kondition (tryckt naturligvis). Såpa det finns inte på kartan pga lathet, Nån som gjort samma resa med "gammal" träckdäck och Sioox ? Resultat ?
0 svar · 2,4k läst
Johansson72
Johansson72: Ok, hör vad ni säger. Tänker iaf följa Svenskt Träs rekommendation om att lägga en rimpa asfaltspapp på reglarna innan trallen går på. [MEDIA=youtube]ea1po6PicH0[/MEDIA] Å förborra i skarvarna, samt lägga brett med regel därunder skarvar hamnar.
4 svar · 4,2k läst
G
goran123: Supertack!
4 svar · 3,3k läst
N
Nygge72: Hej, jag tänkte höra om det är någon som har ett utdragbart vindskydd för altanen liknande länken, och kan berätta hur de fungerar om de fungerar bra/för och nackdelar. Tänker att om det blåser på lite så borde det ju bli väldiga krafter då detta mer eller mindre blir ett segel, men jag kanske har fel :)
0 svar · 2,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: En sån liten ring går nog välta av själv ser ut att va typ 20 cm under mark som skarven är sen är det bara att lägga ner locket i nästa ring
6 svar · 2,0k läst
·
H
hellan1982: Är det någon som kan svara på skillnaderna mellan Jotun Demidekk terasslasyr och Jotun Trebitt terasslasyr? Inte ens återförsäljaren på en färgaffär här (de hade enbart Demidekk Terasslasyr hemma) kunde svara på detta och skulle ta frågan vidare. Troligen hade det med kvalitet att göra. Vilka er erfarenhet av dessa två?
0 svar · 6,1k läst
J
justusandersson: 45x145 är på tok för klent för den spännvidden. Max ligger runt drygt 2 meter på en altan för den dimensionen. Idag får du en nedböjning på cirka 15 mm när du går mitt emellan bärlinorna. Det är inget man står ut med ens en sommar. Alternativen är två, antingen lägga in en bärlina till mitt emellan betongbalkarna eller komplettera med kraftigare bjälkar. Om du har svårt att
8 svar · 7,6k läst
·
S
steffe79: [citat] Vanligt trallvirke med en knivseggs mellanrum emellan (blir ju större med tiden). Kanske överdrivet med små ventilationsgaller men mest angelägen om att inte ha jord som trycker direkt mot ramen av altanen (därav tänkta fuktmattan emellan). Vill helst att den ska stå kvar om 20 år.
7 svar · 3,6k läst
·
P
polarsson: Hej, Trallen, icke impregnerad troligen oljad eller något, börjar se riktigt sliten och torr ut i vår inglasade icke-uppvärmda altan. Kollar därför på alternativ att lägga där. Det är endast ett vanligt bjälklag som ligger in under, så ingen platta. Vanlig tryckt trall rekommenderas ju inte pga gifter och vi är inte intresserade av den silvriga färgen när det torkat. Har kollat på
0 svar · 3,3k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: 700 cc
1 svar · 2,3k läst
·
Petteri Koste
1 svar · 2,3k läst
·
raveper
raveper: Sen när det är klart struntar du snart på att titta på åt vilket håll brädorna ligger på golvet och höjer blicken mot grillen och annat trevligare.
7 svar · 3,0k läst
·
Henrik.woll
Henrik.woll: Vi har grus som tidigare ägare lagt dit, ser snyggt ut men man släpar in det vart man än går tyvärr. Det åker även med däcken ut på gatan där det är asfalt så även där får man sopa med jämna mellanrum :sweat:
3 svar · 1,7k läst
Nordenhed
Nordenhed: [citat] Ja 16mm är klart bättre men får jag ner det till 10 eller under vore det toppen
4 svar · 3,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: ...eller på utrikiska. https://community.fornobravo.com/
2 svar · 2,6k läst
Silver78
Silver78: Om du gillar det gråa skulle jag överväga att kieselbehandla och sen på med ett ytskydd. Enligt utsago så behöver man bara bättra på ytskyddet varannat år. Det som varit hittills är att det varit så mycket lättare att spola av trallen och väldigt lite smuts har trängt ned. Det här är ju relativt nytt men än så länge har jag varit positivt överraskad mot vanlig inoljning.
1 svar · 1,3k läst
slacker
slacker: [citat] Jupp! Jag lät frisen torka i solen ett par dagar när jag byggde altanen på stugan och dom håller sig fina! Du kan även välja trall som ligger överse eller på sidorna av pallen som även dem kan vara ganska torra från start - Känn på vikten helt enkelt.
1 svar · 3,1k läst
J
Jotsat: [citat] Nej, det behövs inte. Kolla ex här https://www.byggbeskrivningar.se/allmant/bra-att-veta-om-impregnerat-tra/
9 svar · 4,9k läst
·
A
Autodidak1: [citat] Pappen är också tät, vilket är syftet. Men den har ett par fördelar jämfört med plasten, den tätar skruvhålen mer än plasten, den har nog längre livslängd (på den del som är utsatt för sol) än plast och det svarta är snyggare än plasten som syns. Har använt både och, plasten är fortfarande tät efter 15 år och bärreglarna ser ut att vara i nyskick.
10 svar · 20,3k läst
·
O
Ollza: Ingen som är sugen på ett svar
1 svar · 2,9k läst
·
R
Rebsve: Hej! Vi ska bygga en till altandel till vårt ett år gamla hus. Det ska bli en lågt trädäck men marken är ojämn med ett lager grus ovanpå. Vi tänkte bygga på plintar eftersom vi helst inte vill borra i kantelementen. Kan man placera plintarna ca 30 cm ut från fasaden eller äventyrar vi dräneringen då? Eller är det bättre att beställa grus och jämna till marken och köra på
0 svar · 3,9k läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Ja, då skulle jag satsa på 45mm höga reglar, kanske 70 eller 95 breda och lägga under passbitar så tätt jag orkar. Beroende på hur ojämnt det är kanske det räcker att använda en rulle syllpapp och lägga under små remsor av det. Då hindrar du också att fukt vandrar upp i trät från marken konstant.
9 svar · 5,0k läst
Petteri Koste
Petteri Koste: [citat] [bild] Smidigt med lådan på hjul och bred borste. Blöt ner först och sen 10 liter vatten och 1-3 liter såpa. Luktar gott.
17 svar · 25,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Tvätta dem när de ligger på plats, kommer inte tillbaka. Däremot kan det bli lite extra vit/grönt vid t.ex. knaggar/kvist från kopparsaltet men det försvinner och inget att bry sig om, du ser det på bilden längst ned.
6 svar · 6,8k läst
·
L
Lundert: Det låter ju ungefär som jag tänkt från början, alltså att stödja upp vid varje bärlina. Känns spontant som den enklaste lösningen. Om jag nu gör enligt din eminenta beskrivning John Smith kommer ju golvet att bli plant men hur är det med att golvet gungar? När jag kikat runt ser jag att dimensionerna på skruvreglarna och trallen är i klenaste laget. Till exempel rekommenderas ju
2 svar · 3,8k läst
·
H
Holjer: Hej! Jag är en glad amatör som funderar på att bygga en åttakantig pergola. Tanken är inte att den ska vara liksidig, utan ha två längre sidor. Ungefärliga mått skulle tänkas vara 1500x1500x3000 osv... Jag har funderat på att bygga stolpverket genom att skruva och limma två 45x95 brädor för att lite enklare kunna passa in överliggare mm. Det jag inte blir riktigt klok på är hur
0 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Mycket elegant design med en enda överliggare! Solaris är en fantastisk druva.
1 svar · 4,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Varför inte marksten ? Tex skiffer kommer passa bra till ert hus.
2 svar · 5,4k läst
·
S
SiggeEklund: Hej ! Köpte hus för ett par år sedan, och har sen köpet gått i tankarna på att bygga ut och restaurera den befintliga altanen, då den inte nyttjar tomtytan på bästa sätt (1). Jag ska villigt erkänna att jag inte byggt så mycket tidigare i mitt liv, men om det är någon gång man ska lära sig är det väl nu när man är hemma på grund av corona. Det befintliga altanen har en
0 svar · 1,7k läst
·
P
PeKa7880: [citat] Hej! Öppnar denna tråden då vi också står i samma sista som du gjorde (med spabad i en svag slänt). Hur gjorde du? Vi tänkte bygga en altanram till den, men vet inte hur stabil....
4 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.