Hej,
Är man safe gällande stabilitet om man kör på 45x170 för bärlinor och infällda kottlingar/golvreglar med avstånd 2m mellan plintar samt 2m avstånd mellan bärlinor?
Tanken är tryckt virke, kanske från Byggmax, samt 28x120 trall.
Vill absolut inte ha ngn svikt!

Glömde säga att det blir cc600mm mellan golvreglarna

Verkligen ingen som har nån input?

Staffans2000
Jodå.

Jag har tre meter och 195:reglar. Mindre svikt. 170 och två meter skulle inte oroat mig.

Staffan

Rickard.
Din svagaste punkt är nog trallen. Dom som är riktigt kräsna reglar upp på 50cc eller väljer en grövre trall.

Problemet är tvärkrafterna i dom inre upplagen på bärlinorna. Även kraven på upplagslängd blir avsevärd. Vid 2m mellan upplagen så ligger man på gräsen redan för 45x195. Men det är om man skall dimensionera för snölast. Ger man avkall på det så är det svikten som blir dimensionerande.

/Göran

L Ljungkvist1977 skrev:
Glömde säga att det blir cc600mm mellan golvreglarna
Blir det stor skillnad om jag går ner till1.6m mellan plintar samt 1.6m mellan bärlinor?
Mer jobb och dyrare, men stabilitet är viktigast för mig.

Tycker det är bra som du tänkt, har samma men golvreglarna är inte infällda. Vill du lägga till stabilitet kan du lägga till en plint på t.ex var 5e kortling mitt emellan bärlinorna. Om jag nu har förstår rätt hur du ska göra?

Nedböjningen förhåller sig som kuben på fri längd (L ^3) så om du går ner från 2m till 1.6m så får du halva nedböjningen (vid punktlast) då 1.6^3 / 2^3 = 0.51.

Vid konstant bredd på bärlina (tex 45mm) så förhåller sig nedböjningen beroende på regelns höjd (H) som 1/ H^3 så om man går från 45x170 till 45x195 så ger det : 1/ ((195/170)^3) = 0.66

Dubbel bredd på bärlina/regel ger halva nedböjningen.

Så det finns olika vägar att gå om man bara tar hänsyn till nedböjning:
- Många plintar - mera grävjobb
- Högre reglar - enkel lösning (på nedböjning, inte på tvärkraft i upplag)
- Dubbla bärlinor - materialineffektivt men gör omlottskarvning av långa bärlinor enkel och tar hand om problemet med höga tvärkrafter.

Dock kan man inte ta bort effekten av glesa golvreglar och/eller klen trall med biffigare reglar under.

Notera också att stabilitet behövs i både vertikalplan och i horisontalplan. Har man en hög / stor altan så kräver stabilitet i horisontalplanet diagonalsträvor under regelverket .

I mitt bygge har jag gått på max 2mm nedböjning för en 200kg punktlast mitt mellan upplag och det är ... stumt.

/Göran

Inte snyggt eller skalenligt, men så tänkte jag.
Har inte plats på höjden, därför får jag ha golvreglarna i nivå med bärlinorna, i balkskor.
Kanske även kortla en eller två st mellan varje golvregel?

• Handritad skiss av en planlösning med dimensioner för golvreglar och bärlinor i balkskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.