R Rindemark skrev:
Smart, tack för tipset det stämmer ju när man tänker på det. :)
Funkar det att man sätter benet under regeln och sedan tar man spillbit på sidan av benet/regel som man fäster den i?
Och att man sedan fäster den med 6*80 träskruv, 3st i övre regeln och 3st i stödbenet?

Ja!

J
Ser ut att bli superfint! Dock kan du kombinera nedsänkt regelverk och bärlinor under. Det förenklar också väldigt mycket. Se exempel på bild för de svarta linjerna är bärlinor under spikreglarna. Du kanske vill kortla också, men det ger sig och är snabbt gjort som komplement

Det är lättare att väga av ett par bärlinor och ställa allting på än att göra nya bärlinor för varje höjd och dessutom köra nedsänkta reglar.

Angående stolpar görs de enklast av 2st ihopspikade 45x95 där den ena 95an gott upp bredvid regeln och den andra står under. Går enkelt att massproducera och kapa till individuellt per stödpunkt.

Observera att bilden är schematisk och bärlinorna kanske passar bättre på andra håll...

Schematisk illustration av ett träregelverk med markerade bärlinor i svart och nedsänkta reglar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset! Ska fundera över detta :) blir ju lättare att ställa allt i våg om man förlänger dom bärlinarona. Kruxet blir på första nIvan i så fall. För där kommer inte bärlinorna ligga under ramen/reglarna utan de ligger sicksack emellan reglarna och skruvade i ändarna. Har inte ritat ut de på ritningen men det är så jag tänkt att de ska vara. :)

J
R Rindemark skrev:
Tack för tipset! Ska fundera över detta :) blir ju lättare att ställa allt i våg om man förlänger dom bärlinarona. Kruxet blir på första nIvan i så fall. För där kommer inte bärlinorna ligga under ramen/reglarna utan de ligger sicksack emellan reglarna och skruvade i ändarna. Har inte ritat ut de på ritningen men det är så jag tänkt att de ska vara. :)
Jag menar att du i första nivån kan köra nedsänkt regelverk och under övriga nivåer med bärlinor under. Inga konstigheter att blanda. I praktiken slutar du bara med nedsänkt regelverk för du vill och börjar ställa ovanpå istället

J Jotsat skrev:
Jag menar att du i första nivån kan köra nedsänkt regelverk och under övriga nivåer med bärlinor under. Inga konstigheter att blanda. I praktiken slutar du bara med nedsänkt regelverk för du vill och börjar ställa ovanpå istället
Okej, då förstår jag hur du menar! Ska fundera över detta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.